321
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۳۸۶. تاريخ بغداد ـ به نقل از ابو ايّوب ـ : از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله شنيدم كه به عمّار مى‏فرمايد: «اى عمّار! گروه ياغى ، در حالى تو را مى‏كشند كه تو در آن هنگام ، با حق هستى و حق با توست. اى عمّار بن ياسر! اگر على را ديدى كه از راهى مى‏رود و مردم از راهى ديگر، تو با على برو؛ چرا كه او تو را به نابودى نمى‏كشانَد و هرگز از راه درست بيرونت نمى‏بَرَد. اى عمّار! هر كس شمشيرى حمايل كند تا با آن ، على را در برابر دشمنش يارى دهد، خداوند در روز قيامت ، بر او دو حمايل دُرنشان مى‏بندد، و هر كس شمشيرى حمايل كند تا با آن ، دشمن على را در برابرش يارى رساند ، خداوند در روز قيامت ، دو حمايل از آتش بر او مى‏بندد» .

۳۸۷. امام على عليه ‏السلام ـ در پاسخ به نامه معاويه ـ : امّا اين كه شام را از من خواسته‏اى [كه به تو واگذار نمايم]، من كسى نيستم كه آنچه را ديروز از تو دريغ ورزيدم ، امروز به تو ببخشم. و امّا اين كه گفته‏اى: جنگ، عرب‏ها را خورده و تنها نيمْ‏جان‏هايى باقى مانده است، آگاه باش كه هر كس حق ، او را خورده [و در راه حق كشته شده] ، ره‏سپار بهشت گشته است، و هر كس كه باطل ، او را طعمه خويش كرده ، راه دوزخ را در پيش گرفته است.

۱۰ / ۲۲

بندگى طاغوت

قرآن

«خدا سَرور كسانى است كه ايمان آورده‏اند ؛ آنان را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى به در مى‏برد . و كسانى كه كفر ورزيده‏اند، سَرورانشان طاغوت (عصيانگران)اند كه آنان را از روشنايى ، به سوى تاريكى‏ها به در مى‏برند. آنان اهل آتش‏اند و در آن ، جاويدان‏اند».

«همانا ما موسى را با نشانه‏ها و دليل روشن به سوى فرعون و سران [قوم] وى فرستاديم ؛ ولى [سران] از فرمان فرعون پيروى كردند و فرمان فرعون ، صواب نبود . روز قيامت ، پيشاپيش قومش مى‏رود و آنان را وارد آتش مى‏كند و چه بد ورودگاهى
است براى وارد شوندگان!».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
320

۳۸۶. تاريخ بغداد عن أبي أيوب : سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يَقولُ لِعَمّارٍ : يا عَمّارُ ، تَقتُلُكَ الفِئَةُ الباغيَةُ ، وأنتَ إذ ذاكَ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَكَ .
يا عَمّارَ بنَ ياسِرٍ ، إن رَأَيتَ عَليًّا قَد سَلَكَ واديا وسَلَكَ النّاسُ وادياً غَيرَهُ ، فَاسلُك مَعَ عَليٍّ ؛ فَإِنَّهُ لَن يُدليَكَ في رَدىً ، ولَن يُخرِجَكَ مِن هُدىً .
يا عَمّارُ ، مَن تَقَلَّدَ سَيفاً أعانَ بِهِ عَليّاً عَلى عَدُوِّهِ قَلَّدَهُ اللّه‏ُ يَومَ القيامَةِ وِشاحَينِ مِن دُرٍّ ، ومَن تَقَلَّدَ سَيفاً أعانَ بِهِ عَدوَّ عَليٍّ عَلَيهِ قَلَّدَهُ اللّه‏ُ يَومَ القيامَةِ وِشاحَينِ مِن نارٍ . ۱

۳۸۷. الإمام عليّ عليه ‏السلام ـ مِن كِتابٍ كَتَبَهُ إلى مُعاوِيَةَ جَواباً عَلى كِتابٍ مِنهُ إلَيهِ ـ : أمّا طَلَبُكَ إلَيَّ الشّامَ ، فَإِنّي لَم أكُن لِاُعطِيَكَ اليَومَ ما مَنَعتُكَ أمسِ . وأمّا قَولُكَ : إنَّ الحَربَ قَد أكَلَتِ العَرَبَ إلّا حُشاشاتِ أنفُسٍ بَقِيَت ، ألا ومَن أكَلَهُ الحَقُّ فَإِلَى الجَنَّةِ ، ومَن أكَلَهُ الباطِلُ فَإِلَى النّارِ . ۲

۱۰ / ۲۲

عِبادَةُ الطّاغوتِ

الكتاب

«اللَّهُ وَلِىُّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّـلُمَـتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّـغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّـلُمَـتِ أُوْلَـائِكَ أَصْحَـبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَــلِدُونَ» . ۳

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِأيَـتِنَا وَ سُلْطَـنٍ مُّبِينٍ * إِلَى فِرْعَوْنَ وَ مَلَاءِيْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ * يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ * وَ أُتْبِعُواْ فِى
هَـذِه لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ» . ۴

1.تاريخ بغداد : ج ۱۳ ص ۱۸۷ الرقم ۷۱۶۵ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۷۲ ؛ كشف اليقين : ص ۲۶۹ ح ۳۰۶ نحوه ، الطرائف : ص ۱۰۴ ح ۱۵۳ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۳۲ ح ۱۰ .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۱۷ .

3.البقرة : ۲۵۷ .

4.هود : ۹۵ ـ ۹۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13903
صفحه از 792
پرینت  ارسال به