305
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۳۵۷. امام زين العابدين عليه ‏السلام : اگر ديديد مردى ظاهر الصلاح است ، در گفتارش دم از زهد و پارسايى مى‏زند و در حركات و رفتارهايش فروتنى مى‏نمايد، مراقب باشيد كه فريبتان ندهد... تا آن كه ببينيد آيا با هوس خويش است و مخالف خِرَدش، يا با خرد خويش است و مخالف هَوَسش ، و ببينيد كه عشق و علاقه او به رياست‏هاى دروغين يا بى‏رغبتى‏اش به آنها ، چگونه است ؛ زيرا در ميان مردم ، كسانى هستند كه دنيا و آخرت، هر دو، را مى‏بازند . دنيا را براى دنيا رها مى‏كنند و لذّت رياست پوچ را از لذّت ثروت و نعمت‏هاى روا و حلال ، برتر مى‏دانند . بنا بر اين، [چنين كسى] براى رسيدن به رياست پوچ ، از همه آنها مى‏گذرد تا آن جا كه: «چون به او گفته شود : «از خدا بترس!» ، نخوت ، او را به گناه مى‏كشانَد . پس جهنّم براى او بس است و چه بد بسترى است !» .
پس چنين كسى كوركورانه حركت مى‏كند . نخستين باطل ، او را به دورترين پايانه‏هاى زيان و بازَندگى مى‏كشاند و پروردگارش او را كه در طلب چيزى بر آمده كه توان به دست آوردنش را ندارد، در طغيانش فرو مى‏برد ، به طورى كه آنچه را خدا حرام كرده ، او حلال مى‏گرداند و آنچه را خدا حلال كرده ، او حرام مى‏كند و برايش مهم نيست كه دينش از بين برود ؛ مهم اين است كه آنچه براى به دست آوردنش رنج برده ، برايش بماند. اينان همان كسانى هستند كه خداوند بر ايشان خشم گرفته و لعنتشان كرده و عذابى خفّت‏آور برايشان آماده ساخته است . بلكه مَرد، تمامْ مَرد، نيكومَرد ، آن كسى است كه هوس خويش را پيرو فرمان خداوند گرداند.

۱۰ / ۱۷

مخالفت با اهل بيت:

۳۵۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : خداوند عز و جل على را نشانى ميان خود و خلقش قرار داد . پس هر كه
او را بشناسد [و به او معتقد باشد] ، مؤمن است و هر كه انكارش كند ، كافر است و هر كه نشناسدش ، گم‏راه است و هر كه او را با ديگران همسنگ داند ، مشرك است و هر كس ولايت او را داشته باشد، به بهشت مى‏رود و هر كس با او دشمنى داشته باشد ، به آتش مى‏رود.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
304

۳۵۷. الإمام زين العابدين عليه ‏السلام : إذا رَأَيتُمُ الرَّجُلَ قَد حَسُنَ سَمتُهُ ۱ وهَديُهُ ، وتَماوَتَ في مَنطِقِهِ ، وتَخاضَعَ في حَرَكاتِهِ ، فَرُوَيدا لا يَغُرَّنَّكُم . . . حَتّى تَنظُروا أمَعَ هَواهُ يَكونُ عَلى عَقلِهِ ، أو يَكونُ مَعَ عَقلِهِ عَلى هَواهُ؟ وكَيفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئاساتِ الباطِلَةِ ، وزُهدُهُ فيها؟ فَإِنَّ فِي النّاسِ مَن خَسِرَ الدُّنيا وَالآخِرَةَ ؛ يَترُكُ الدُّنيا لِلدُّنيا ، ويَرى أنَّ لَذَّةَ الرِّئاسَةِ الباطِلَةِ أفضَلُ مِن لَذَّةِ الأَموالِ وَالنِّعَمِ المُباحَةِ المُحَلَّلَةِ ، فَيَترُكُ ذلِكَ أجمَعَ طَلَبا لِلرِّئاسَةِ الباطِلَةِ حَتّى : «وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْاءِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ» . ۲
فَهُوَ يَخبِطُ خَبطَ ۳ عَشواءَ ، يَقودُهُ أوَّلُ باطِلٍ إلى أبعَدِ غاياتِ الخَسارَةِ ، ويُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعدَ طَلَبِهِ لِما لا يَقدِرُ عَلَيهِ في طُغيانِهِ ، فَهُوَ يُحِلُّ ما حَرَّمَ اللّه‏ُ ، ويُحَرِّمُ ما أحَلَّ اللّه‏ُ ، لا يُبالي ما فاتَ مِن دينِهِ إذا سَلِمت لَهُ رِئاسَتُهُ الَّتي قَد شَقِيَ مِن أجلِها ، فَاُولئِكَ الَّذينَ غَضِبَ اللّه‏ُ عَلَيهِم ولَعَنَهُم وأعَدَّ لَهُم عَذابا مُهينا ، ولكِنَّ الرَّجُلَ كُلَّ الرَّجُلِ نِعمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذي جَعَلَ هَواهُ تَبَعا لِأَمرِ اللّه‏ِ . ۴

۱۰ / ۱۷

مُخالَفَةُ أهلِ البَيتِ:

۳۵۸. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ اللّه‏َ عز و جل نَصَبَ عَلِيّا عَلَما بَينَهُ وبَينَ خَلقِهِ ؛ فَمَن عَرَفَهُ كانَ مُؤمِنا ، ومَن
أنكَرَهُ كانَ كافِراً ، ومَن جَهِلَهُ كانَ ضالّاً ، ومَن عَدَلَ بَينَهُ وبَينَ غَيرِهِ كانَ مُشرِكا ، ومَن جاءَ بِوَلايَتِهِ دَخَلَ الجَنَّةَ ، ومَن جاءَ بِعَداوَتِهِ دَخَلَ النّارَ . ۵

1.السَّمْتُ : حُسْنُ النحو في مذهب الدين (تاج العروس : ج ۳ ص ۷۳ «سمت») .

2.البقرة : ۲۰۶ .

3.خَبَطَهُ خَبْطَ عشواء : ركبه على غير بصيرة (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۳۶۲ «عشا») .

4.الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۹ ح ۱۹۲ عن الإمام العسكري عن الإمام الرضا عليهماالسلام ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۹۹ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه ‏السلام : ص ۵۳ ح ۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۸۴ ح ۱۰ .

5.الأمالي للطوسي : ص ۴۸۷ ح ۱۰۶۷ عن المفضل بن عمر عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، الكافي : ج ۲ ص ۳۸۸ ح ۲۰ عن فضيل بن يسار عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۱۱۹ ح ۶۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14037
صفحه از 792
پرینت  ارسال به