303
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۳۵۲. سنن النسائى ـ به نقل از ابو هريره ـ : مردى خدمت پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! اگر به مال من تجاوز شود ، چه كنم؟
فرمود: «[متجاوز را] به خدا سوگند ده [كه از تعدّى به مال تو ، دست بر دارد و آن را پس دهد]» .
گفت : اگر نپذيرفت ، چه ؟
فرمود: «باز هم به خدا سوگند ده» .
گفت : اگر باز هم نپذيرفت؟ فرمود: «ديگر باره به خدا سوگند ده» .
گفت : اگر باز هم نپذيرفت؟
فرمود: «بجنگ، كه اگر كشته شدى ، در بهشتى، و اگر كشتى ، [او] در آتش است» .

۳۵۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر گاه مسلمان با اسلحه به برادر مسلمانش اشاره كند [و او را نشانه بگيرد]، هر دو در لبه پرتگاه جهنّم‏اند و اگر او را كشت، هر دو در آتش فرو مى‏افتند. ۱

۱۰ / ۱۶

بدعت نهادن در دين

۳۵۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : بدعت‏گذاران، سگ‏هاى آتش اند .

۳۵۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر بدعتى ، گم‏راهى است و هر گم‏راهى‏اى ، راهش به سوى آتش است.

۳۵۶. امام على عليه ‏السلام ـ در باره اين سخن خداى متعال : «كسانى كه چهره‏هايشان سياه گشته
است»
ـ
: آنان بدعت‏گذاران و فرقه‏گرايان اين امّت هستند .

1.ظاهرا مراد ، آن است كه هر دو قصد كشتن يكديگر را داشته باشند ، كه در اينصورت هر دو مستحق عذاب خواهند شد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
302

الحديث

۳۵۲. سنن النسائي عن أبي هريرة : جاءَ رَجُلٌ إلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، فَقالَ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، أرَأَيتَ إن عُدِيَ عَلى مالي؟ قالَ : فَأَنشِد بِاللّه‏ِ ، قالَ : فَإِن أبَوا عَلَيَّ؟ قالَ : فَأَنشِد بِاللّه‏ِ ، قالَ : فَإِن أبَوا عَلَيَّ ؟ قالَ : فَأَنشِد بِاللّه‏ِ ، قالَ : فَإِن أبَوا عَليَّ؟ قالَ : فَقاتِل ، فَإِن قُتِلتَ فَفِي الجَنَّةِ ، وإن قَتَلتَ فَفِي النّارِ . ۱

۳۵۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إذا أشارَ المُسلِمُ عَلى أخيهِ المُسلِمِ بِالسِّلاحِ فَهُما عَلى جُرُفِ جَهَنَّمَ ۲ ، فإِذا قَتَلَهُ خَرّا جَميعاً فيها . ۳

۱۰ / ۱۶

البِدعَةُ فِي الدّينِ

۳۵۴. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أصحابُ البِدَعِ كِلابُ النّارِ . ۴

۳۵۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ ، وكُلُّ ضَلالَةٍ سَبيلُها إلَى النّارِ . ۵

۳۵۶. الإمام عليّ عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : « الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ » ۶ ـ : إنَّهُم أهلُ البِدَعِ
وَالأَهواءِ مِن هذِهِ الاُمَّةِ . ۷

1.سنن النسائي : ج ۷ ص ۱۱۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۲۴۲ ح ۸۴۸۳ ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۵۸۳ ح ۱۷۶۴۰ نحوه ، تفسير القرطبي : ج ۶ ص ۱۵۶ .

2.الظاهر أنّ المراد هو أن يُشير كلٌّ منهما بالسلاح على صاحبه ، فيستحقّا بذلك عذاب جهنّم .

3.سنن النسائي : ج ۷ ص ۱۲۴ عن أبي بكرة ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۲۶ ح ۳۹۹۱۴ .

4.كنز العمّال : ج ۱ ص ۲۱۸ ح ۱۰۹۴ نقلاً عن أبي حاتم الخزاعي في جزئه عن أبي اُمامة .

5.كمال الدين : ص ۲۵۷ ح ۱ عن عبد الرحمن بن سمرة ، الكافي : ج ۱ ص ۵۶ ح ۸ عن الإمام الباقر والإمام الصادق عليهماالسلام ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۶۹ ح ۲۲۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۳۷ ح ۱۹۶۴ كلاهما عن زرارة ومحمّد بن مسلم والفضيل عن الإمام الباقر والإمام الصادق عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۲۷ ح ۳ .

6.آل عمران : ۱۰۶ .

7.مجمع البيان : ج ۲ ص ۸۰۹ ؛ تاريخ بغداد : ج ۷ ص ۳۷۹ الرقم ۳۹۰۸ عن ابن عبّاس من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام ، تاريخ دمشق : ج ۴۳ ص ۱۰ ح ۹۰۷۴ عن ابن عمر و ليس فيهما ذيله «من هذه . . .».

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13678
صفحه از 792
پرینت  ارسال به