29
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۱۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : روزه، گوشت را آب مى‏كند و [در عوض ،] از گرماى آتش پرشراره ، دور مى‏گرداند.

۱۱. امام زين العابدين عليه ‏السلام : در جهنّم ، درّه‏اى است كه به آن ، «سعير» مى‏گويند و هر گاه آتش دوزخ فرو نشيند، درِ سعير آن ، باز مى‏شود و اين ، معناى سخن خداوند است كه : «و هر بار كه آتش آن فرو نشيند ، شراره‏اى [تازه] بر ايشان مى‏افزاييم» .

۱۲. امام زين العابدين عليه ‏السلام ـ در دعا ـ : بار خدايا ! ... و ما را از عذاب آتشِ پرشراره ، در پناه خويش بدار.

۱ / ۵

حُطَمَه (آتش متلاشى‏كننده)

قرآن

«واى بر هر بدگوى عيبجويى كه مالى گرد آورْد و آن را بر شمرد . مى‏پندارد كه مالش او را جاويد كرده ؛ ولى نه! قطعا در آتشِ متلاشى كننده ، فرو افكنده خواهد شد ؛ آن هم چه آتش متلاشى كننده‏اى ، آتشِ افروخته خدا كه بر دل‏ها مى‏رسد ؛ آتشى كه آنان را در ميان مى‏گيرد ، با ستون‏هايى دراز» .

حديث

۱۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : جهنّم چونان سرابى كه شعله‏هاى آن بر يكديگر مى‏كوبند، بر مردم نمايان مى‏شود.

۱۴. تفسير القمّى ـ در مورد فرمايش خداوند : «هرگز! حتماً در حُطَمه ، پرتاب خواهد شد» ـ : حُطَمه ، آتشى است كه همه چيز را مى‏بلعد . آن گاه فرمود : و تو ـ اى محمّد ـ «و تو چه مى‏دانى حُطَمه چيست؟ آتش بر افروخته خداوند است كه به دل‏ها
مى‏رسد»
. فرمود : [يعنى] بر دل‏ها شعله مى‏كشد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
28

الحديث

۱۰. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : الصَّومُ يُذبِلُ اللَّحمَ ، ويُبعِدُ مِن حَرِّ السَّعيرِ . ۱

۱۱. الإمام زين العابدين عليه ‏السلام : إنَّ في جَهَنَّمَ لَوادِيا يُقالُ لَهُ : سَعيرٌ ؛ إذا خَبَت جَهَنَّمُ فُتِحَ بِسَعيرِها ، وهُوَ قَولُ اللّه‏ِ : «كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا» . ۲

۱۲. عنه عليه ‏السلام ـ فِي الدُّعاءِ ـ : اللّهُمَّ ... وأعِذنا مِن عَذابِ السَّعيرِ . ۳

۱ / ۵

الحُطَمَةُ

الكتاب

«وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ * الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ * يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ * كَلَّا لَيُنـبَذَنَّ فِى الْحُطَمَةِ * وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ * نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّـلِعُ عَلَى الْأَفْئدَةِ * إِنَّهَا عَلَيْهِم مُّؤْصَدَةٌ * فِى عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ» . ۴

الحديث

۱۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : تُعرَضُ لِلنّاسِ جَهَنَّمُ كَأَنَّها سَرابٌ ، يَحطِمُ بَعضُها بَعضا . ۵

۱۴. تفسيرالقمي ـ في قوله تعالى : «كَلَّا لَيُنـبَذَنَّ فِى الْحُطَمَةِ » ـ : وَالحُطَمَةُ النّارُ الَّتي تُحَطِّمُ كُلَّ شَيءٍ ، ثُمَّ قالَ : «وَ مَا أَدْرَاكَ» يا مُحَمَّدُ «مَا الْحُطَمَةُ * نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ *
الَّتِى تَطَّـلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ »
قال : تَلتَهِبُ عَلَى الفُؤادِ . ۶

1.المعجم الأوسط : ج ۹ ص ۱۷۰ ح ۹۴۴۳ عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۸ ص ۴۵۲ ح ۲۳۶۲۰ .

2.. تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۱۸ ح ۱۶۹ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۹ ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۹۱ ح ۲۹ .

3.الصحيفة السجّادية : ص ۱۰۷ الدعاء ۲۵ ، المصباح للكفعمي : ص ۲۲۱ .

4.الهمزة : ۱ ـ ۹ .

5.المجازات النبويّة : ص ۱۰۹ ح ۷۰ ؛ المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۲۶ ح ۸۷۳۶ ، تفسير الطبري : ج ۱۴ الجزء ۲۹ ص ۴۱ ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۲۸۵ ح ۶۳۵ كلّها عن أبي سعيد الخدريّ .

6.تفسيرالقمي : ج ۲ ص ۴۴۱ ؛ تفسير الثعلبي : ج ۱۰ ص ۲۸۷ ، تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۵۰۱ كلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13657
صفحه از 792
پرینت  ارسال به