289
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۰ / ۸

گرايش به ستمگر

قرآن

«و به سوى كسانى كه ستم كرده‏اند ، متمايل مشويد كه آتش به شما مى‏رسد و در برابر خدا ، دوستانى نخواهيد داشت [كه حمايتتان كنند] و سرانجام ، يارى نخواهيد شد».

«و به راستى ، موسى را با آيات خود و حجّتى آشكار ، به سوى فرعون و سران [قوم] وى فرستاديم ؛ ولى [سران ]از فرمان فرعون پيروى كردند ، در حالى كه فرمان فرعون ، صواب نبود. روز قيامت ، [فرعون] پيشاپيش قومش مى‏رود و آنان را به آتش در مى‏آورد . و [دوزخ ]چه ورودگاه بدى براى واردان است !».

حديث

۳۳۰. امام صادق عليه ‏السلام ـ در باره اين سخن خداى متعال : «و به كسانى كه ستم كرده‏اند ، متمايل مشويد كه آتش به شما مى‏رسد» ـ : [حتّى در اين حد كه] شخص ، نزد سلطان رود و دوست بدارد كه او زنده بماند تا دستش را در كيسه‏اش كند و به او دهشى كند [ ، اين نيز تمايل به ستمگر است].

۳۳۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس دفاع از [ادّعاى] ستمكارى را بر عهده بگيرد يا در آن دعوا به او كمك كند، هنگامى كه فرشته مرگ بر او نازل مى‏شود ، به او خواهد گفت : «بشارت باد تو را به لعنت خدا و آتش جهنّم !» و چه بد سرانجامى است !

۳۳۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس به اميد رسيدن به نوايى از سلطان ستمگر، او را مدح گويد يا خود را در برابرش خوار و خفيف گرداند، همدم او در آتش خواهد بود .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
288

۱۰ / ۸

الرُّكونُ إلَى الظّالِمِ

الكتاب

«وَ لَا تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَـلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ» . ۱

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِأيَـتِنَا وَ سُلْطَـنٍ مُّبِينٍ * إِلَى فِرْعَوْنَ وَ مَلَاءِيْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ * يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ» . ۲

الحديث

۳۳۰. الإمام الصادق عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «وَ لَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَـلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» ـ : هُوَ الرَّجُلُ يَأتِي السُّلطانَ ، فَيُحِبُّ بَقاءَهُ إلى أن يُدخِلَ يَدَهُ إلى كيسِهِ فَيُعطِيَهُ . ۳

۳۳۱. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن تَوَلّى خُصومَةَ ظالمٍ أو أعانَ عَلَيها ، ثُمَّ نَزَلَ بِهِ مَلَكُ المَوتِ ، قالَ لَهُ : أبشِر بِلَعنَةِ اللّه‏ِ ونارِ جَهَنَّمَ وبِئسَ المَصيرُ . ۴

۳۳۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن مَدَحَ سُلطانا جائِرا أو تَخَفَّفَ وتَضَعضَعَ لَهُ طَمَعا فيهِ ، كانَ قَرينَهُ فِي النّارِ . ۵

1.هود : ۱۱۳ .

2.هود ۹۶ ـ ۹۸ .

3.الكافي : ج ۵ ص ۱۰۸ ح ۱۲ ، وسائل الشيعة : ج ۱۲ ص ۱۳۳ ح ۲۲۳۰۶ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۱ ح ۴۹۶۸ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱۲ ح ۷۰۷ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۵۹ وفيه «معونة» بدل «خصومة» وكلّها عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۱۱ ح ۲۶۵۵ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، ثواب الأعمال : ص ۳۳۱ ح ۱ عن أبي هريرة وعبداللّه‏ بن عبّاس نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۳۶۹ ح ۳ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۱ ح ۴۹۶۸ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱۲ ح ۷۰۷ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۵۹ كلّها عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۱۱ ح ۲۶۵۵ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، ثواب الأعمال : ص ۳۳۱ ح ۱ عن أبي هريرة وعبداللّه‏ بن عبّاس نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۳۶۹ ح ۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13752
صفحه از 792
پرینت  ارسال به