285
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۳۱۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ستايش ، خدايى را كه... بهشت را پاداش پرهيزگاران قرار داد، و آتش را كيفر ستمكاران.

۳۱۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ستمگران و ياران آنان ، در آتش‏اند.

۳۱۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سوگند به آن كه جان محمّد در دست اوست، روز قيامت ، بنده در حالى مى‏آيد كه [در نامه اعمالش] به اندازه كوه‏هاى استوار ، كار نيك دارد و مى‏پندارد كه به سبب آنها به زودى وارد بهشت خواهد شد ؛ امّا ستم‏ها [و حق كشى‏ها]يى كه كرده است ، پيوسته نزد او مى‏آيند ، تا جايى كه حتّى يك كار نيك هم برايش باقى نمى‏ماند و [افزون بر اين ،] گناهانى به اندازه كوه‏هاى استوار ، برايش قرار داده مى‏شود . آن گاه ، فرمان مى‏رسد كه او را به آتش برند .

۳۱۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : عدالت، ترازوى خدا در زمين است . پس هر كه عدالت را در پيش بگيرد ، عدالت ، او را به بهشت مى‏كشاند و هر كه آن را وا نهد ، وى را به سوى آتش مى‏رانَد .

۳۱۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كه در جستجوى مسند قضاى مسلمانان بر آيد و هنگامى كه به آن دست يافت ، عدالت او بر ستمش چيره آيد ، بهشتى خواهد بود ؛ ولى آن كه ستم او بر عدالتش چيره آيد ، دوزخى است .

۳۲۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بخواهيد، شما را از فرمان‏روايى و چيستى آن ، خبر مى‏دهم: آغازش سرزنش است، ميانه‏اش پشيمانى، و فرجامش عذاب روز رستاخيز، مگر براى آن كس كه دادگرى پيشه كند.

۳۲۱. امام على عليه ‏السلام : ستم، آتش را [بر ستمگر] واجب مى‏گرداند.

۳۲۲. امام على عليه ‏السلام : كسى كه به بندگان خدا ستم كند ، خداوندْ خود، طرف دعواى اوست
و نه بندگانش، ۱ و هر گاه خداوند سبحان ، طرف دعواى كسى باشد ، دليل او را [در ستمى كه كرده ،] ابطال مى‏كند و وى را در دنيا و آخرتش عذاب مى‏دهد .

1.يعنى : طرف حسابش خداست و نه آن بنده‏اى كه به او ستم شده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
284

۳۱۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اَلحَمدُ للّه‏ِِ الَّذي . . . جَعَلَ الجَنَّةَ ثَوابَ المُتَّقينَ ، وَالنّارَ عِقابَ الظّالِمينَ . ۱

۳۱۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أهلُ الجَورِ وأعوانُهُم فِي النّارِ . ۲

۳۱۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَالَّذي نَفسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ ! إنَّ العَبدَ لَيَأتي يَومَ القِيامَةِ لَهُ حَسَناتٌ كَأَمثالِ الجِبالِ الرَّواسي يَظُنُّ أنَّهُ سَيَدخُلُ بِهَا الجَنَّةَ ، فَلا تَزالُ مَظلِمَتُهُ تَأتيهِ حَتّى ما يَبقى لَهُ حَسَنَةٌ ، وحَتّى يُجعَلَ عَلَيهِ مِنَ السَّيِّئاتِ أمثالُ الجِبالِ الرَّواسي ويُؤمَرُ بِهِ إلَى النّارِ . ۳

۳۱۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اَلعَدلُ ميزانُ اللّه‏ِ فِي الأَرضِ ؛ فَمَن أخَذَهُ قادَهُ إلَى الجَنَّةِ ، ومَن تَرَكَهُ ساقَهُ إلَى النّارِ . ۴

۳۱۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن طَلَبَ قَضاءَ المُسلِمينَ حَتّى يَنالَهُ ثُمَّ غَلَبَ عَدلُهُ جَورَهُ فَلَهُ الجَنَّةُ ، ومَن غَلَبَ جَورُهُ عَدلَهُ فَلَهُ النّارُ . ۵

۳۲۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إن شِئتُم أنبَأتُكُم عَنِ الإِمارَةِ وما هِيَ : أوَّلُها مَلامَةٌ ، وثانيها نَدامَةٌ ، وثالِثُها عَذابُ يَومِ القِيامَةِ ؛ إلّا مَن عَدَلَ . ۶

۳۲۱. الإمام عليّ عليه ‏السلام : الظُّلمُ يوجِبُ النّارَ . ۷

۳۲۲. عنه عليه ‏السلام : مَن ظَلَمَ عِبادَ اللّه‏ِ كانَ اللّه‏ُ خَصمَهُ دونَ عِبادِهِ . مَن يَكُنِ اللّه‏ُ سُبحانَهُ خَصمَهُ يُدحِضْ حُجَّتَهُ ، ويُعَذِّبْهُ فِي الدُّنيا ومَعادِهِ . ۸

1.دلائل الإمامة : ص ۸۹ ح ۲۴ عن جابر ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۲۷۰ ح ۲۱ نقلاً عن مسند فاطمة عليهاالسلام .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۰۰ ح ۷۰۰۷ ، الفردوس : ج ۲ ص ۴۷۰ ح ۴۰۰۰ كلاهما عن حذيفة ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۴۹۸ ح ۷۵۸۹ .

3.الفردوس : ج ۴ ص ۳۶۴ ح ۷۰۵۰ عن جابر بن عبد اللّه‏ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۰۶ ح ۷۶۴۴ .

4.مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۳۱۷ ح ۱۳۱۴۵ نقلاً عن القطب الراوندي في لبّ اللباب .

5.سنن أبي داود : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۳۵۷۵ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۱۵۱ ح ۲۰۱۶۵ ، فتح الباري : ج ۱۳ ص ۱۲۴ ، تهذيب الكمال : ج۲۹ ص۱۶۲ الرقم ۶۳۱۰ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج۶ ص۹۴ ح۱۴۹۹۷ .

6.المعجم الكبير : ج ۱۸ ص ۷۲ ح ۱۳۲ ، مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۱۶۷ ح ۲۰۰۶ و ج ۲ ص ۲۰۶ ح ۱۱۹۵ نحوه وكلّها عن عوف بن مالك ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۱۹ ح ۱۴۶۵۲ .

7.غرر الحكم : ح ۷۹۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۰ ح ۴۸۲ .

8.غرر الحكم : ح ۸۲۵۰ و ۸۲۵۱ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۱۰۰ ح ۱۳۶۲۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14253
صفحه از 792
پرینت  ارسال به