277
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۳۰۵. صحيح البخارى ـ به نقل از ابو هريره ، از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ : خواب بودم كه گروهى را [در عالم رؤيا] ديدم و آنها را شناختم . ناگاه مردى از بين من و آنها بيرون آمد و گفت: بياييد. گفتم: به كجا ؟ گفت: به خدا سوگند به سوى آتش . گفتم: مگر چه كرده‏اند؟ گفت: آنان پس از تو، به قهقرا [و آيين جاهلى خويش] باز گشتند.
سپس گروهى ديگر آمدند و آنها را هم شناختم . پس مردى از ميان من و آنان بيرون آمد و گفت: بياييد. گفتم: به كجا؟ گفت: به خدا سوگند به سوى آتش. گفتم: مگر چه كرده‏اند؟ گفت: آنان، پس از تو، به قهقرا باز گشتند.
پس، فكر نمى‏كنم كه از ايشان كسى نجات يابد ، مگر به اندازه شترهاى بى‏چوپان [و از رمه و قافله مانده] . ۱

۳۰۶. امام على عليه ‏السلام : سوگند به آن كه جانم در دست اوست، اين امّت به هفتاد و سه فرقه پراكنده مى‏شوند كه همه آنها در آتش اند ، مگر يك فرقه : «و از كسانى كه آفريديم ، امّتى هستند كه به حق ، هدايت مى‏كنند و به حق ، داورى مى‏نمايند» . اين همان فرقه نجات‏يافته اين امّت است .

۱۰ / ۶

نفاق

قرآن

«خدا به مردان و زنانِ دورو و كافران، آتش جهنّم را وعده داده است كه در آن ، جاودانه‏اند.
آن برايشان كافى است، و خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى پايدار است».

«و [تا] مردان و زنان دورو و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد برده‏اند ، عذاب كند . بَدِ زمانه بر آنان باد! و خدا بر ايشان خشم نموده و لعنتشان كرده و جهنّم را براى آنان آماده گردانيده و [چه] بد سرانجامى است».

«مگر كسانى را كه دورويى كردند ، نديدى كه به برادران اهل كتاب خود ـ كه از درِ كفر در آمده بودند ـ مى‏گفتند: «اگر اخراج شديد، حتما با شما بيرون خواهيم آمد و عليه شما هرگز از كسى فرمان نخواهيم برد ، و اگر با شما جنگيدند ، حتما شما را يارى خواهيم كرد» . و خدا گواهى مى‏دهد كه قطعا آنان درغگويان‏اند. اگر [يهود] اخراج شوند ، آنها با ايشان بيرون نخواهند رفت و اگر ضدّ آنان جنگى در گيرد ، آنها را يارى نخواهند كرد و اگر هم يارى‏شان كنند ، حتما [در جنگ] پشت خواهند كرد و يارى نمى‏گردند . شما قطعا در دل‏هاى آنان بيش از خدا مايه هراسيد ؛ چرا كه آنان مردمانى‏اند كه نمى‏فهمند. [آنان به صورت ]دسته‏جمعى ، جز در قريه‏هاى داراى استحكامات يا از پشت ديوارها ، با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مى‏پندارى ؛ ولى دل‏هايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانى‏اند كه نمى‏انديشند ؛ درست مانند همان كسانى كه اخيرا [در واقعه بدر] سزاى كار [بد] خود را چشيدند و [افزون بر اين ،] عذاب دردناكى خواهند داشت ، چون حكايت شيطان كه به ايشان گفت: «كافر شو !» و چون وى كافر شد ، گفت: «من از تو بيزارم ؛ زيرا من از خدا، پروردگار جهانيان، مى‏ترسم» ، و فرجام هر دوشان ، آن است كه هر دو ، در آتش جاويد مى‏مانند، و سزاى ستمكاران ، همين است».

1.يعنى : شمار اندكى از آنان ، از دوزخ مى‏رهند .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
276

۳۰۵. صحيح البخاري عن أبي هريرة عن رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : بَينا أنَا نائِمٌ إذا زُمرَةٌ ، حَتّى إذا عَرَفتُهُم خَرَجَ رَجُلٌ مِن بَيني وبَينِهِم ، فَقالَ : هَلُمَّ ، فَقُلتُ : أينَ ؟ قالَ : إلَى النّارِ وَاللّه‏ِ ، قُلتُ : وما شَأنُهُم ؟ قالَ : إنَّهُمُ ارتَدّوا بَعدَكَ عَلى أدبارِهِمُ القَهقَرى .
ثُمَّ إذا زُمرَةٌ ، حَتّى إذا عَرَفتُهُم خَرَجَ رَجُلٌ مِن بَيني وبَينِهِم ، فَقالَ : هَلُمَّ ، قُلتُ : أينَ ؟ قالَ : إلى النّارِ وَاللّه‏ِ ، قُلتُ : ما شَأنُهُم ؟ قالَ : إنَّهُمُ ارتَدّوا بَعدَكَ عَلى أدبارِهِمُ القَهقَرى ، فَلا أراهُ يَخلُصُ مِنهُم إلّا مِثلُ هَمَلِ النَّعَمِ . ۱

۳۰۶. الإمام عليّ عليه ‏السلام : وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ! لَتُفَرَّقَنَّ هذِهِ الاُمَّةُ عَلى ثَلاثٍ وسَبعينَ فِرقَةً ، كُلُّها فِي النّارِ إلّا فِرقَةً : «وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ» فَهذِهِ الَّتي تَنجو مِن هذِهِ الاُمَّةِ . ۲

۱۰ / ۶

النِّفاقُ

الكتاب

«وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَـفِقِينَ وَالْمُنَـفِقَـتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَــلِدِينَ فِيهَا هِىَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ
عَذَابٌ مُّقِيمٌ» . ۳

«وَ يُعَذِّبَ الْمُنَـفِقِينَ وَ الْمُنَـفِقَـتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَـتِ الظَّـانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا» . ۴

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نَافَقُواْ يَقُولُونَ لِاءِخْوَ نِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَـبِ لَـئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَ إِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَـذِبُونَ * لَـئِنْ أُخْرِجُواْ لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَ لَـئِن قُوتِلُواْ لَا يَنصُرُونَهُمْ وَ لَـئِن نَّصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَـرَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ * لَأَنتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِى صُدُورِهِم مِّنَ اللَّهِ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ * لَا يُقَـتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إلَّا فِى قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرِ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى_ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ * كَمَثَلِ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَرِيبًا ذَاقُواْ وَ بَالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ * كَمَثَلِ الشَّيْطَـنِ إِذْ قَالَ لِلْاءِنسَـنِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّى بَرِى‏ءٌ مِّنكَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَــلَمِينَ * فَكَانَ عَـقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِى النَّارِ خَــلِدَيْنِ فِيهَا وَ ذَ لِكَ جَزَ ؤُاْ الظَّــلِمِينَ» . ۵

1.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۴۰۷ ح ۶۲۱۵ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۱۳۲ ح ۳۰۹۱۸ ؛ العمدة : ص ۴۶۸ ح ۹۸۶ ، بحار الأنوار : ج ۲۸ ص ۲۷ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۴۳ ح ۱۲۲ عن ابن الصهبان البكري ، مجمع البيان : ج ۴ ص ۷۷۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۸ ص ۶ ح ۸ .

3.التوبة : ۶۸ .

4.الفتح : ۶ .

5.الحشر : ۱۱ ـ ۱۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13833
صفحه از 792
پرینت  ارسال به