265
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۸۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس به اندازه دانه خردلى تكبّر در دلش باشد ، خداوند ، او را به رو ، در آتش مى‏افكند.

۲۸۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : خداوند عز و جل مى‏فرمايد: «بزرگى و والايى (كبريا) و نازِش ، از آنِ من است و تقدير ، راز من است . پس هر كه بر سر يكى از اينها با من بستيزد ، او را در آتش فرو مى‏افكنم» .

۲۸۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : خداوند عز و جل فرمود: «والايى ، رداى من است و بزرگى ، پاىْ‏جامه‏ام . پس هر كه بر سر يكى از اين دو با من بستيزد ، او را در آتش مى‏افكنم» .

۲۸۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس در برابر خدا يك درجه بزرگى نمايد ، خداوند ، او را يك درجه پست و پايين مى‏آورد ، [و اين ادامه دارد] تا جايى كه وى را در اسفل السافلين قرار دهد.

۲۸۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اهل آتش، هر درشت‏خوىِ ددمنش ۱ متكبّر مال‏اندوزِ بخيل است و اهل بهشت، مستضعفان بى‏پناه‏اند.

۲۸۵. المعجم الأوسط ـ به نقل از ابو هُريره ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «آيا شما را از اهل آتش خبر ندهم؟» .
گفتيم : چرا، اى پيامبر خدا !
فرمود: «هر جَظّ جَعظ مستكبرى» .
گفتم : اى پيامبر خدا ! جَظ يعنى چه؟
فرمود: «تنومند گوشتالو» .
گفتم : جَعظ يعنى چه؟
فرمود: «خودبزرگ‏بين».

1.يا: هر خودْبزرگ‏بين تنومند گوشتالو... .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
264

۲۸۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن كانَ في قَلبِهِ مِثقالُ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ مِن كِبرٍ أكَبَّهُ اللّه‏ُ عَلى وَجهِهِ فِي النّارِ . ۱

۲۸۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يَقولُ اللّه‏ُ عز و جل : لِيَ العَظَمَةُ وَالكِبرِياءُ وَالفَخرُ ، وَالقَدَرُ سِرّي ، فَمَن نازَعَني في واحِدَةٍ مِنهُنَّ كَبَبتُهُ فِي النّارِ . ۲

۲۸۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : قالَ اللّه‏ُ عز و جل : الكِبرِياءُ رِدائي وَالعَظَمَةُ إزاري ، فَمَن نازَعَني واحِدا مِنهُما قَذَفتُهُ فِي النّارِ . ۳

۲۸۳. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن تَكَبَّرَ عَلَى اللّه‏ِ دَرَجَةً وَضَعَهُ اللّه‏ُ دَرَجَةً حَتّى يَجعَلَهُ في أسفَلِ السّافِلينَ . ۴

۲۸۴. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ أهلَ النّارِ كُلُّ جَعظَرِيٍّ ۵ ، جَوّاظٍ ۶ ، مُستَكبِرٍ ، جَمّاعٍ ، مَنّاعٍ . وأهلُ الجَنَّةِ الضُّعَفاءُ المَغلوبونَ . ۷

۲۸۵. المعجم الأوسط عن أبي هريرة : قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ألا أُنَبِّئُكُم بِأَهلِ النّارِ؟ قُلنا : بَلى
يا رَسولَ اللّه‏ِ ، قالَ : كُلُّ جَظٍّ جَعظٍ مُستَكبِرٍ ، قُلتُ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، مَا الجَظُّ؟ قالَ : الضَّخمُ ۸ ، قُلتُ : فَمَا الجَعظُ؟ قالَ : اَلعَظيمُ في نَفسِهِ . ۹

1.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۶۷۳ ح ۷۰۳۵ ، مسند الشاميّين : ج ۱ ص ۶۰ ح ۶۲ ، شعب الإيمان : ج ۶ ص ۲۸۰ ح ۸۱۵۴ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۳۴ ح ۷۷۷۳ نقلاً عن الدارقطني في الإفراد وابن النّجار وكلّها عن عبد اللّه‏ بن عمرو .

2.كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۳۵ ح ۷۷۸۰ ، نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۳۴ عن أنس .

3.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۵۹ ح ۴۰۹۰ ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۹۷ ح ۴۱۷۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۳۱۵ ح ۸۹۰۳ كلّها عن أبي هريرة ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۲ ص ۴۸۶ ح ۵۶۷۲ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۲۶ ح ۷۷۴۰ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۵۲ ح ۱۱۷۲۴ ، مسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۳۸ ح ۱۱۰۴ ، موارد الضمآن : ص ۴۷۸ ح ۱۹۴۲ كلّها عن أبي سعيد الخدري .

5.الجَعْظَرِيّ : الَفظّ الغليظ المُتكبّر (النهاية : ج ۱ ص ۲۷۶ «جعظر») .

6.الجَوّاظ : الجموع المنوع . وقيل : الكثير اللّحم المختال في مشيته (النهاية : ج ۱ ص ۳۱۶ «جوظ») .

7.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۶۷۲ ح ۷۰۳۰ و ص ۵۷۵ ح ۶۵۹۱ وليس فيه «وأهل الجنّة . . .» ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۵۴۲ ح ۳۸۴۴ وليس فيه «منّاع» وكلّها عن عبد اللّه‏ بن عمرو ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۲۸۳ ح ۳۱۵۷ ، عن سراقة بن مالك وليس فيه «جمّاع منّاع» ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۷۸ ح ۴۱۱۶ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۲۳۶ ح ۳۲۵۷ كلاهما عن حارثة بن وهب نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۰۲ ح ۴۴۰۶۴ .

8.الضَخِم : الغليظ من كلّ شيء (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۷۰ «ضخم») .

9.المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۳۰۲ ح ۴۲۶۳ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۴۱۵ ح ۶۱۰۱ ، شعب الإيمان : ج ۶ ص ۲۸۶ ح ۸۱۷۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10985
صفحه از 792
پرینت  ارسال به