263
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۲۷۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : متكبّران، در روز رستاخيز ، چونان مورانِ انسان‏نما محشور مى‏شوند و خوارى ، از هر سو آنان را فرا مى‏گيرد، و به سوى زندانى در جهنّم، به نام «بَوْلَس» ۱ رانده مى‏شوند و آتشِ آتش‏ها ۲ آنها را فرو مى‏پوشاند و از عصاره دوزخيان، به نام «طينة الْخَبال»، به آنان مى‏نوشانند.

1.يا: بُولَس.

2.اضافه «نار» به «انيار (آتش‏ها)» در متن حديث ، براى مبالغه است . گويا اين آتش از فرط سوزندگى و شدّت گرمايش ، با ديگر آتش‏ها چنان مى‏كند كه آن آتش‏ها با ديگر اشيا مى‏كنند. يا: چون اين آتش ، اصل همه آتش‏هاى عالم است ، آن را آتشِ آتش‏ها گفته‏اند. شايد هم اشاره باشد به «النَّارَ الْكُبْرَى» كه در قرآن كريم (اعلى : آيه ۱۲) آمده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
262

الحديث

۲۷۹. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يُحشَرُ المُتَكَبِّرونَ يَومَ القِيامَةِ أمثالَ الذَّرِّ في صُوَرِ الرِّجالِ ، يَغشاهُمُ الذُّلُّ مِن كُلِّ مَكانٍ ، فَيُساقونَ إلى سِجنٍ في جَهَنَّمَ يُسَمّى «بُولَسَ» تَعلوهُم نارُ الأَنيارِ ، يُسقَونَ مِن عُصارَةِ أهلِ النّارِ طينَةَ الخَبالِ ۱ . ۲

1.طينةُ الخَبال : الخَبالُ عُصارةُ أهلِ النار ، والخَبالُ في الأصل : الفَسادُ (النهاية : ج ۲ ص ۸ «خبل») .

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۵۵ ح ۲۴۹۲ ، الأدب المفرد : ص ۱۶۹ ح ۵۵۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۵۹۶ ح ۶۶۸۹ ، مسند الحميري : ج ۲ ص ۲۷۲ ح ۵۹۸ كلاهما نحوه وكلّها عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جدّه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۲۸ ح ۷۷۵۰ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10990
صفحه از 792
پرینت  ارسال به