257
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۲۷۴. امام على عليه ‏السلام : كسى كه در بهشت ساكن نشد، پس نويدش ده به عذاب پردرد و خوارىِ ماندگار، دستبندها و گُرزها، زنجيرهاى دراز و پاره‏هاى آتش، هم‏بندى با شيطان‏ها، نوشيدن خون آميخته به چرك ، جامه آهنى ، نگهبانان دژخيم ، آتش شعله‏كشان و درهاى سخت بسته و محكم . صدا مى‏زنند ؛ امّا پاسخ داده نمى‏شوند . فريادخواهى مى‏كنند ؛ ولى به آنان رحم نمى‏شود. فريادشان اين است كه : «اى مالك [ـِ دوزخ] ! [بگو :] پروردگارت ما را بميراند. و او مى‏گويد: «شما ماندگاريد . ما حق را براى شما آورديم ؛ ليك بيشترشان حق را ناخوش داشتند»» .

۲۷۵. تفسير القمّى : «همانا مجرمان در عذاب جهنّم ماندگارند . عذاب از آنان تخفيف نمى‏يابد و آنها در آن جا نوميدند» يعنى از خير نوميدند ، و اين ، سخن فرموده امير مؤمنان عليه ‏السلام است كه مى‏فرمايد : «و امّا گنهكاران در آتش جاويدان‏اند ، و پاهايشان را مى‏بندند ، و دست‏هايشان به گردن‏هايشان به كند و زنجير بسته مى‏شود ، و جامه‏هايى از قطران بر تن آنان مى‏پوشانند ، و تكّه‏هايى از آتش برايشان مى‏بُرند ، و در عذابى سخت داغ و در آتشى هستند كه اهل خود را فرو مى‏پوشاند و هرگز دَرَش به روى آنان باز نمى‏شود ، و هرگز بادى بر آنان نمى‏وزد ، و هرگز غم و اندوهشان پايان نمى‏پذيرد ، و عذاب همواره سخت و شديد است ، و هر دم كيفرى نو مى‏بينند . نه خانه از بين مى‏رود ، و نه عمر آنان به سر مى‏آيد . سپس خداوند ، فرياد اهل آتش را بازگو كرده ، مى‏فرمايد : «و فرياد مى‏كشند : اى مالك! [بگو : ]پروردگارت بر ما حكم كند» . يعنى بميريم ، و مالك مى‏گويد : «شما ماندگاريد» » .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
256

الحديث

۲۷۴. الإمام عليّ عليه ‏السلام : مَن لا يَسكُنُ الجَنَّةَ فَبَشِّرهُ بِعَذابٍ أليمٍ ، وخِزيٍ مُقيمٍ ، وأكبالٍ ومَقامِعَ ، وسَلاسِلَ طِوالٍ ، ومُقَطَّعاتِ النّيرانِ ، ومُقارِنَةِ كُلِّ شَيطانٍ . الشَّرابُ صَديدٌ ، وَاللِّباسُ حَديدٌ ، والخَزَنَةُ فَظظَةٌ ، وَالنّارُ مُلتَهِبَةٌ ، وَالأَبوابُ موثَقَةٌ مُطبَقَةٌ ، يُنادَونَ فَلا يُجابونَ ، ويَستَغيثونَ فَلا يُرحَمونَ ، نِداؤُهُم : «يَـمَــلِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّـكِثُونَ * لَقَدْ جِئْنَـكُم بِالْحَقِّ وَ لَـكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كَـرِهُونَ» ۱ . ۲

۲۷۵. تفسير القمّي : «إِنَّ المُجرِمِينَ فِى عَذَابِ جَهَنَّمَ خَــلِدُونَ * لَا يُفَتَّرُ عَنهُم وَ هُم فِيهِ مُبلِسُونَ» أَي آيِسُونَ مِنَ الخَيرِ ، فَذلِكَ قَولُ أَميرِ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام : وَأَمّا أَهلُ المَعصِيَةِ فَخَلَدُوا فِي النّارِ ، وَأُوثِقَ مِنهُم‏اَلْأَقدامُ ، وَغُلَّ مِنهُمُ الأَيدي إِلَى الأَعناقِ ، وَأُلبِسَ أَجسادُهُم سَرابيلَ القَطِرانِ ، وَقُطِّعَت لَهُم مُقَطَّعاتٌ مِنَ النّارِ ، هُم في عَذابٍ قَد اِشتَدَّ حَرُّهُ ، وَنارٍ قَد أُطبِقَ عَلى أَهلِها ، فَلا يُفَتَّحُ عَنهُم أَبَدا ، وَلا يَدخُلُ عَلَيهِم ريحٌ أَبدا ، وَلا يَنقَضي مِنهُم اَلغَمُّ أَبَدا ، وَالعَذابُ أَبَدا شَديدٌ ، وَالعِقابُ أَبَدا جَديدٌ ، لَا الدّارُ زائِلَةٌ فَتَفنى ، وَلا آجالُ القَومِ تُقضى .
ثُمَّ حَكى نِداءَ أَهلِ النّارِ فَقالَ : «وَ نَادَوا يَـمَــلِكُ لِيَقضِ عَلَينَا رَبُّكَ» قالَ : أَي نَموتُ ، فَيَقولُ مالِكٌ : «إِنَّكُم مَّـكِثُونَ» . ۳

1.الزخرف : ۷۷ و ۷۸ .

2.بشارة المصطفى : ص ۳۰ عن كميل ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۷۶ ح ۱ .

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۸۹ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۲۹۲ ح ۳۴ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13644
صفحه از 792
پرینت  ارسال به