249
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۶۴. امام صادق عليه ‏السلام : هر گاه كافر بميرد ، هفتاد هزار دوزخبان ، او را به سوى قبرش تشييع مى‏كنند و او با صدايى كه جز پريان و آدميان، همه موجودات آن را مى‏شنوند، حاملان تابوتش را سوگند مى‏دهد و مى‏گويد: كاش مرا بازگشتى [دوباره به دنيا ]بود تا از مؤمنان مى‏شدم ! و مى‏گويد: مرا بر گردانيد تا شايد در آنچه وا نهاده‏ام ، كار نيكى انجام دهم .
امّا دوزخبانان پاسخش مى‏دهند: «هرگز ! اين ، سخنى است كه تو مى‏گويى» .
و فرشته‏اى به آنان ندا مى‏دهد كه: «اگر هم باز گردانيده شود ، باز همان كارهايى را مى‏كند كه از آن نهى شده بود» .
چون او را در گورش نهند و مردم پراكنده شوند ، نكير و منكر در هولناك‏ترين چهره به نزدش مى‏آيند و او را مى‏شناسند . سپس به وى مى‏گويند: «پروردگارت كيست ؟ دينت چيست ؟ پيامبرت چه كسى است؟» .
او زبانش بند مى‏آيد و نمى‏تواند پاسخ دهد. پس منكر و نكير ، چنان ضربتى از عذاب خدا بر او مى‏كوبند كه همه موجودات ، از آن به وحشت مى‏افتند. دوباره به او مى‏گويند: «پروردگارت كيست ؟ دينت چيست ؟ پيامبرت چه كسى است؟» .
او مى‏گويد: نمى‏دانم.
نكير و منكر به او مى‏گويند : «نه دانستى و نه راه يافتى و نه رستگار شدى» .
سپس درى به سوى آتش برايش مى‏گشايند و از جوشاب جهنّم برايش فرود مى‏آورند. اين است سخن خداى عز و جل كه: «و امّا اگر از دروغزنانِ گم‏راه باشد، پس با آب جوشان پذيرايى مى‏شود» ؛ يعنى در قبر «و در آتش افروخته جاى مى‏گيرد» ؛ يعنى در آخرت.

۲۶۵. تفسير القمّى ـ به نقل از ابو اُسامه ، از امام صادق و امام باقر عليهماالسلام ـ : به خدا سوگند ، ما در حقّ شيعيان گنهكارمان شفاعت مى‏كنيم ، تا جايى كه دشمنان ما با ديدن آن مى‏گويند : «ما را نه شفاعت كنندگانى است و نه دوستى مهربان . پس ، كاش ما را بازگشتى بود تا از مؤمنان مى‏بوديم!» ؛ يعنى از ره‏يافتگان ؛ چون لازمه ايمان ، اقرار كردن آنها [به ولايت ما] است .

۲۶۶. امام صادق عليه ‏السلام : ميّت اگر از اهل بهشت باشد ، [به حاملانِ خود] صدا مى‏زند : زودتر مرا ببريد . و اگر از اهل آتش باشد ، صدا مى‏زند : مرا بر گردانيد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
248

۲۶۴. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إذا ماتَ الكافِرُ شَيَّعَهُ سَبعونَ ألفاً مِنَ الزَّبانِيَةِ إلى قَبرِهِ ، وإنَّهُ لَيُناشِدُ حامِليهِ بِصَوتٍ يَسمَعُهُ كُلُّ شَيءٍ إلَا الثَّقَلانِ و يَقولُ : لَو أنَّ لي كَرَّةً فَأَكونَ مِنَ المُؤمِنينَ ! ويَقولُ : اِرجِعوني لَعَلّي أعمَلُ صالِحاً فيما تَرَكتُ ! فَتُجيبُهُ الزَّبانِيَّةُ : كَلّا إنَّها كَلِمَةٌ أنتَ قائِلُها ! ويُناديهِم مَلَكٌ : لَو رُدَّ لَعادَ لِما نُهيَ عَنهُ .
فَإِذا اُدخِلَ قَبرَهُ و فارَقَهُ النّاسُ ، أتاهُ مُنكَرٌ ونَكيرٌ في أهوَلِ صورَةٍ ، فَيَقيمانِهِ ثُمَّ يَقولانِ لَهُ : مَن رَبُّكَ ، وما دينُكَ ، ومَن نَبِيُّكَ ؟ فَيَتَلَجلَجُ لِسانُهُ ولا يَقدِرُ عَلَى الجَوابِ ، فَيَضرِبانِهِ ضَربَةً مِن عَذابِ اللّه‏ِ يَذعَرُ لَها كُلُّ شَيءٍ . ثُمَّ يَقولانِ لَهُ : مَن رَبُّكَ ، وما دينُكَ ، ومَن نَبِيُّكَ ؟ فَيَقولُ : لا أدري ! فَيَقولانِ لَهُ : لا دَرَيتَ ولا هُديتَ ولا أفلَحتَ .
ثُمَّ يَفتَحانِ لَهُ باباً إلَى النّارِ ، ويُنزِلانِ إلَيهِ الحَميمَ مِن جَهَنَّمَ ؛ وذلِكَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل : «وَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضّالِّينَ * فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ» يَعني فِي القَبرِ «وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ» يَعني فِي الآخِرَةِ . ۱

۲۶۵. تفسير القمّي عن أبي اُسامة عن أبي عبد اللّه‏ وأبي جعفر عليهماالسلام : وَاللّه‏ِ لَنَشفَعَنَّ فِي المُذنِبينَ مِن شيعَتِنا حَتّى تَقولَ ۲ أعداؤُنا إذا رَأَوا ذلِكَ : «فَمَا لَنَا مِن شَـفِعِينَ * وَ لَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ * فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» قالَ : مِنَ المُهتَدينَ ، قالَ : لِأَنَّ الإيمانَ قَد لَزِمَهُم بِالإِقرارِ . ۳

۲۶۶. الإمام الصّادق عليه ‏السلام : إِنَّ المَيِّتَ إِذا كانَ مِن أهلِ الجَنَّةِ نادى : عَجِّلوا بي ، وَإِن كانَ مِن أَهلِ النّارِ نادى : رُدّوني . ۴

1.الأمالي للصدوق : ص ۳۶۵ ح ۴۵۵ عن سليمان بن مقبل المديني عن الإمام الكاظم عليه ‏السلام ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۶۷ عن الإمام عليّ عليه ‏السلام ، روضة الواعظين : ص ۳۲۵ ، جامع الأخبار : ص ۴۷۸ ح ۱۳۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۲۲۲ ح ۲۲ .

2.في المصدر : «يقولوا» ، والأصح ما أثبتناه كما في بحار الأنوار نقلاً عنه .

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۳۷ ح ۱۵ .

4.ذكرى الشيعة : ج ۱ ص ۳۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۲۶۰ ح ۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13654
صفحه از 792
پرینت  ارسال به