223
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۲۴۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : روز قيامت ، در حالى مى‏آييد كه بردهان‏هايتان پوزه‏بند زده شده است ، و نخستين چيزى كه از آدمى سخن مى‏گويد ، ران و دست اوست .

۲۴۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : نخستين استخوان انسان كه در آن روزى كه دهان‏ها مُهر مى‏شوند ، سخن مى‏گويد ، استخوان پاى چپ اوست .

۲۴۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : من نمى‏توانم مانع رفتن شما به آتش شوم . پروردگارم عز و جل مرا مى‏خواند و از من مى‏پرسد كه آيا [پيام او را] به بندگانش ابلاغ كرده‏ام و من مى‏گويم : پروردگارا! ابلاغ كردم . بنا بر اين ، حاضرانِ شما به غايبان ابلاغ كنيد . وانگهى شما را در حالى كه پوزه‏بند بر دهان‏هايتان زده شده است ، فرا مى‏خوانند . آن گاه نخستين عضوى كه از هر يك از شما به سخن مى‏آيد ، ران و دست اوست .

۲۴۷. المستدرك على الصحيحين ـ به نقل از اَنَس بن مالك ـ : يك روز پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله خنديد يا تبسّم كرد و سپس فرمود : «آيا نمى‏پرسيد كه از چه چيز مى‏خندم؟». فرمود : «از مجادله بنده با پروردگارش در روز قيامت تعجّب كردم . بنده مى‏گويد : پروردگارا! مگر تو مرا وعده ندادى كه به من ستم نكنى؟ خداوند مى‏فرمايد : چرا . بنده مى‏گويد : پس ، من هم شهادت هيچ گواهى را نمى‏پذيرم ، مگر اين كه آن گواه از خودم باشد . خداوند مى‏فرمايد : آيا گواهىِ خود من و فرشتگان بزرگوار نويسنده اعمال ، كافى نيست؟ و اين سخن را چند بار تكرار مى‏كند . سپس دهان او را مُهر مى‏كنند و اندام‏هايش از آنچه انجام داده‏اند ، سخن
مى‏گويند بنده به آنها مى‏گويد : گم شويد ، مرگتان باد ! من از شما دفاع مى‏كردم» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
222

الحديث

۲۴۴. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : تَجيئُونَ يَومَ القِيامَةِ عَلى أفواهِكُمُ الفِدامُ ۱ ، وَإِنَّ أَوَّلَ ما يَتَكَلَّمُ مِنَ الْادَمِيِّ فَخِذُهُ وَكَفُّهُ . ۲

۲۴۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إِنَّ أَوَّلَ عَظمٍ مِنَ الْاءِنْسانِ يَتَكَلَّمُ يَوْمَ يُخْتَمُ عَلَى الْأَفْواهِ فَخِذُهُ مِنَ الرِّجْلِ الشِّمالِ . ۳

۲۴۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ما لي اُمسِكُ بِحُجزِكُم عَنِ النّارِ ! أَلا إِنَّ ربّي عز و جل داعِيَّ وإِنَّهُ سائِلي : هَل بَلَّغتُ عِبادَه ؟ وَإِنّي قائِلٌ : رَبِّ إِنّي قَد بَلَّغتُهُم . فَليُبلِّغِ الشّاهِدُ مِنكُم اَلغائِبَ ، ثُمَّ إِنَّكُم مَدعُوُّونَ مُفَدَّمَةً أَفواهُكُم بِالفِدامِ ، ثُمَّ إِنَّ أَوَّلَ ما يُبَيِّنُ عَن أَحَدِكُم لَفَخِذُهُ وَكَفُّهُ . ۴

۲۴۷. المستدرك على الصّحيحين عن أنس بن مالك : ضَحِكَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ذاتَ يَومٍ أَو تَبَسَّمَ ، فَقالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أَلا تَسأَلوني مِن أَيِّ شَيءٍ ضَحِكتُ ؟ فَقالَ : عَجِبتُ مِن مُجادَلَةِ العَبدِ رَبَّهُ يَومَ القِيامَةِ ، يَقُولُ : يا رَبِّ ! أَلَيسَ وَعَدتَني أَن لا تَظلِمَني ؟ قالَ : بَلى ، قالَ : فَإِنّي لا أَقبَلُ عَلَيَّ شَهادَةَ شاهِدٍ إلّا مِن نَفسي ، فَيَقولُ : أَوَ لَيسَ كَفى بي شَهيدا وَبِالمَلائِكَةِ الكِرامِ الكاتِبينَ ؟
قالَ : فَيُرَدِّدُ هذا الكَلامَ مَرّاتٍ فَيَختِمُ عَلى فيهِ وَتَكَلَّمُ أَركانُهُ بِما كانَ يَعمَلُ ،
فَيَقُولُ : بُعدا لَكُم وَسُحقا ، عَنكُم كُنتُ أُجادِلُ . ۵

1.. الفِدامُ : ما يُشَدُّ على فم الإبريق والكوز لتصفية الشراب الذي فيه (النهاية : ج ۳ ص ۴۲۱ «فدم») .

2.مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۳۳۶ ح ۲۰۰۴۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۷۷ ح ۳۶۴۵ ، المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۲۲۰ ح ۶۲۳۹ ، تفسير الطّبري : ج ۱۲ الجزء ۲۴ ص ۱۰۷ كلّها عن معاوية بن حيدة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۳۷۵ ح ۳۸۹۹۷ .

3.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۳۴ ح ۱۷۳۷۹ ، المعجم الكبير : ج ۱۷ ص ۳۳۳ ح ۹۲۱ ، تفسير الطبري : ج ۱۲ الجزء ۲۴ ص ۱۰۷ ، تفسير القرطبي : ج ۱۵ ص ۴۹ ، تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۵۷۳ ، تفسير الثعلبي : ج ۸ ص ۱۳۴ كلّها عن عقبة بن عامر ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۳۷۵ ح ۳۸۹۹۴ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۲۴۱ ح ۲۰۰۶۳ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۴۳ ح ۸۷۷۴ ، المعجم الكبير : ج ۱۹ ص ۴۰۷ ح ۹۶۹ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۱۱ ص ۱۳۰ ح ۲۰۱۱۵ ، تفسير الطّبري : ج ۱۲ الجزء ۲۴ ص ۱۰۷ كلّها عن معاوية بن حيدة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۹۶ ح ۴۲۷ .

5.المستدرك على الصّحيحين : ج ۴ ص ۶۴۴ ح ۸۷۷۸ ، مسند أبي يعلى : ج ۴ ص ۱۰۵ ح ۳۹۶۲ ، تفسير الطّبري : ج ۱۲ الجزء ۲۴ ص ۱۰۷ ، جامع بيان العلم : ج ۲ ص ۱۰۰ ، تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۵۷۱ ، تفسير الثّعلبي : ج ۸ ص ۹۱ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۳۷۵ ح ۳۸۹۹۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14078
صفحه از 792
پرینت  ارسال به