209
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۳۱. امام على عليه ‏السلام ـ در حكمت‏هاى منسوب به ايشان ـ : بسا نوشنده آب خنكى [در دنيا] كه جوشاب[ـِ جهنّم] برايش مى‏جوشد!

۲۳۲. امام صادق عليه ‏السلام : خداوند عز و جل فرمود: «هر كس نوشيدنىِ مست كننده‏اى بنوشد و يا آن را به طفلى نادان بنوشاند ، از آب جوشان[ـِ دوزخ] به او مى‏نوشانم ، چه اهل عذاب باشد و چه آمرزيده» .

۸ / ۴

جايگاه آنان

قرآن

«و كسانى كه مى‏گويند: پروردگارا ! عذاب جهنّم را از ما باز گردان ، كه عذابش دائمى است. در حقيقت، بد قرارگاه و جايگاهى است».

«و چون آنان را در تنگنايى از آن به زنجير كشيده بيندازند، آن جاست كه مرگ را مى‏خواهند».

حديث

۲۳۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ در باره اين سخن خداى متعال : «و چون آنان را در تنگنايى بيندازند» ـ : سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، آنان را به زور در آتش مى‏افكنند، چنان كه ميخ را به زور در ديوار مى‏كوبند.
ر . ك : ص ۱۶۹ (فصل پنجم : ويژگى‏هاى جهنّم / خروش جهنّم) .

۸ / ۵

هم‏بند آنان

قرآن

«و هر كه از ياد خداى مهربان دل بگرداند ، شيطانى بر او مى‏گماريم تا هم‏بندى براى وى باشد. و مسلّما آنها ايشان را از راه باز مى‏دارند و آنها مى‏پندارند كه راه‏يافتگان‏اند. تا آن
گاه كه او [با هم‏بندش] به حضور ما مى‏آيد ، [خطاب به شيطان] مى‏گويد: «اى كاش ميان من و تو ، فاصله خاور تا باختر بود، كه چه بد هم‏بندى هستى» . و امروز هرگز [پشيمانى] براى شما سود نمى‏بخشد ؛ چون ستم كرديد . در حقيقت ، شما در عذاب ، مشترك خواهيد بود».

«[به آن دو فرشته خطاب مى‏شود:] هر كافر سرسختى را در جهنّم فرو افكنيد ؛ هر باز دارنده از خيرى، هر متجاوز شكّاكى را كه با خداوند ، خدايى ديگر قرار داد . او را در عذاب شديد فرو افكنيد. [شيطانِ ]هم‏بندش مى‏گويد: «پروردگارا! من او را به عصيان وا نداشتم ؛ بلكه خودش در گم‏راهىِ دور و درازى بود». [خدا ]مى‏فرمايد: «در پيشگاه من ، با يكديگر مستيزيد كه از پيش ، به شما هشدار داده بودم. پيش من ، حكم ، دگرگون نمى‏شود و من نسبت به بندگانم ستمكار نيستم» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
208

۲۳۱. الإمام عليّ عليه ‏السلام ـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ كَم مِن مُبَرَّدٍ لَهُ الماءُ وَالحَميمُ يُغلى لَهُ! ۱

۲۳۲. الإمام الصّادق عليه ‏السلام : قالَ اللّه‏ُ عز و جل : مَن شَرِبَ مُسكِرا ، أو سَقاهُ صَبِيّا لا يَعقِلُ ؛ سَقَيتُهُ مِن ماءِ الحَميمِ ، مُعَذَّبا أو مَغفورا لَهُ. ۲

۸ / ۴

مَكانُهُم

الكتاب

«وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا * إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا». ۳

«وَ إِذَا أُلْقُواْ مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُّقَرَّنِينَ دَعَوْاْ هُنَالِكَ ثُبُورًا». ۴

الحديث

۲۳۳. رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ في قَولِهِ تَعالى : «وَ إِذَا أُلْقُواْ مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا» ـ : وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ! إنَّهُم لَيُستَكرَهونَ فِي النّارِ كَما يُستَكرَهُ الوَتَدُ فِي الحائِطِ. ۵

راجع : ص ۱۶۸ (الفصل الخامس : مواصفات جهنم / زفير جهنّم) .

۸ / ۵

قَرينُهُم

الكتاب

«وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ * وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ
وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ * حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَالَيْتَ بَيْنِى وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ * وَ لَن يَنفَعَكُمُ الْيَوْمَ إِذ ظَّـلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِى الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ». ۶

«أَلْقِيَا فِى جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ * مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ * الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَـهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِى الْعَذَابِ الشَّدِيدِ * قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَآ أَطْغَيْتُهُ وَ لَـكِن كَانَ فِى ضَـلَالِ بَعِيدٍ * قَالَ لَا تَخْتَصِمُواْ لَدَىَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ * مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَىَّ وَ مَا أَنَا بِظَـلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ». ۷

1.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۱۳ ح ۵۹۷.

2.الكافي : ج ۶ ص ۳۹۷ ح ۷ عن عجلان أبي صالح ، وسائل الشيعة : ج ۱۷ ص ۲۴۶ ح ۳۱۹۵۹.

3.الفرقان : ۶۵ و ۶۶.

4.الفرقان : ۱۳.

5.الدّر المنثور : ج ۶ ص ۲۴۰ نقلاً عن ابن أبي حاتم عن يحيى بن أبي اُسيد ؛ مجمع البيان : ج ۷ ص ۲۵۷ ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۵۵ .

6.الزخرف : ۳۶ ـ ۳۹.

7.ق : ۲۴ ـ ۲۹.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13401
صفحه از 792
پرینت  ارسال به