199
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۱۸. الكافى ـ به نقل از محسن بن احمد ، از كسى كه نام او را برده است ، از امام صادق عليه ‏السلام ـ : از ايشان پرسيدم : آيا با عرقچين سياه ، نماز بخوانم؟ فرمود : با آن نماز مگزار ؛ زيرا جامه اهل آتش است .

۲۱۹. امام صادق عليه ‏السلام ـ در اين باره كه آيا جايز است مرد با انگشترى آهنى نماز بخواند ـ : نه، و نبايد مرد ، چنين انگشترى را به دست كند ، زيرا آن (آهن) ، پوشش اهل آتش است .

۸ / ۲

خوراك آنان

قرآن

«آيا خبر «غاشيه» به تو رسيده است؟ در آن روز ، چهره‏هايى زبون‏اند كه تلاش كرده و رنج برده‏اند. [ناچار] در آتشى سوزان در آيند. از چشمه‏اى داغ نوشانيده مى‏شوند. خوراكى جز خار خشك ندارند كه نه فربه مى‏كند و نه گرسنگى را باز مى‏دارد».

«در آن روز ، آن جا ، برايش دوستى صميمى نيست ، و غذايى جز چرك و خون نيست» .

«آرى، درخت زقّوم، خوراك گناه‏پيشه است. چون مس گداخته ، در شكم‏ها مى‏گدازد ، همانند جوشش آب جوشان . او را بگيريد و به ميان دوزخش كشانيد. آن گاه ، از عذاب آب جوشان بر سرش فرو ريزيد. [به او بگوييد :] بچش كه تو همان ارجمند بزرگوارى! اين است همان
چيزى كه در باره آن ترديد مى‏كرديد».

«آيا از نظر پذيرايى ، اين بهتر است يا درخت زقّوم؟! در حقيقت، ما آن را براى ستمگران [ مايه آزمايش و ]عذابى گردانيديم. آن، درختى است كه از قعر آتش سوزان مى‏رويد . ميوه‏اش گويى چون كلّه‏هاى شياطين است . پس [ دوزخيان ]حتماً از آن مى‏خورند و شكم‏ها را از آن پر مى‏كنند» .

«آن گاه شما ـ اى گم‏راهان دروغ‏پرداز ـ قطعا از درختى از زقّوم خواهيد خورد و از آن ، شكم‏هايتان را خواهيد آكند و روى آن از آب جوش مى‏نوشيد ، مانند نوشيدن اشتران تشنه. اين است پذيرايى آنان در روز جزا».

«در حقيقت، پيش ما زنجيرها و دوزخ است ، و غذايى گلوگير و عذابى پردرد».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
198

۲۱۸. الكافي عن محسن بن أحمد عمّن ذكره عن الإمام الصّادق عليه ‏السلام ، قال : قُلتُ لَهُ : اُصَلّي فِي القَلَنسُوَةِ السَّوداءِ؟ فَقالَ : لا تُصَلِّ فيها ؛ فَإِنَّها لِباسُ أهلِ النّارِ. ۱

۲۱۹. الإمام الصّادق عليه ‏السلام ـ فِي الرَّجُلِ يُصَلّي وعَلَيهِ خاتَمُ حَديدٍ ـ : لا ، ولا يَتَخَتَّمُ بِهِ الرَّجُلُ؛ فَإِنَّهُ مِن لِباسِ أهلِ النّارِ. ۲

۸ / ۲

طَعامُهُم

الكتاب

«هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ * وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ * عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ * تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً * تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ ءَانِيَةٍ * لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إلَّا مِن ضَرِيعٍ * لَا يُسْمِنُ وَ لَا يُغْنِى مِن جُوعٍ». ۳

«فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَـهُنَا حَمِيمٌ * وَلَا طَعَامٌ إلَّا مِنْ غِسْلِينٍ» . ۴

«إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ * طَعَامُ الْأَثِيمِ * كَالْمُهْلِ يَغْلِى فِى الْبُطُونِ * كَغَلْىِ الْحَمِيمِ * خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَآءِ الْجَحِيمِ * ثُمَّ صُبُّواْ فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ * ذُقْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ * إِنَّ
هَـذَا مَا كُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ». ۵

«أَذَ لِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ * إِنَّا جَعَلْنَـهَا فِتْنَةً لِّلظَّــلِمِينَ * إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِى أَصْلِ الْجَحِيمِ * طَـلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَـطِينِ * فَإِنَّهُمْ لَأَكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئونَ مِنْهَا الْبُطُونَ» . ۶

«ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ * لَاكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ * فَمَالِئونَ مِنْهَا الْبُطُونَ * فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ * فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ * هَـذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ». ۷

«إِنَّ لَدَيْنَا أَنكَالًا وَجَحِيمًا * وَ طَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَ عَذَابًا أَلِيمًا». ۸

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۰۳ ح ۳۰ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۸۳۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۵۱ ح ۷۶۶ ، علل الشّرائع : ص ۳۴۶ ح ۱ ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۳۱۲ ح ۸۱ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۷۲ ح ۱۵۴۸ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۵۳ ح ۷۷۴ ، علل الشّرائع : ص ۳۴۸ ح ۱ كلّها عن عمّار بن موسى الساباطي ، بحارالأنوار : ج ۸۳ ص ۲۵۰ ح ۱۵.

3.الغاشية : ۱ ـ ۷.

4.الحاقة : ۳۵ و ۳۶ .

5.الدّخان : ۴۳ ـ ۵۰.

6.الصافات : ۶۲ ـ ۶۶ .

7.الواقعة : ۵۱ ـ ۵۶.

8.المزّمّل : ۱۲ و ۱۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13862
صفحه از 792
پرینت  ارسال به