197
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

فصل هشتم : زندگى اهل آتش

۸ / ۱

پوشاك آنان

قرآن

«جامه‏هايشان از قَطران است ، و آتش ، چهره‏هايشان را فرا مى‏گيرد».

حديث

۲۱۶. امام باقر عليه ‏السلام ـ در باره اين سخن خداى متعال كه: «جامه‏هايشان از قطران است» ـ : آن (قَطران) ، مسِ داغِ ذوب شده است كه به نهايت درجه داغى رسيده است. خداوند مى‏فرمايد: «و چهره‏هايشان را آتش فرا مى‏گيرد» . آن مس را بر تن پوشيده‏اند و آتش[ـِ آن] ، چهره‏هايشان را فرا مى‏گيرد.

۲۱۷. الكافى ـ به نقل از حذيفة بن منصور ـ : در حيره، خدمت امام صادق عليه ‏السلام بودم كه فرستاده خليفه ابو جعفر [منصور دوانيقى] آمد و ايشان را [به نزد منصور ]فرا خواند . امام عليه ‏السلام [آماده سفر شد و] فرمود تا برايش بارانى‏اى آوردند كه يك روى آن ، سياه بود و روى ديگرش سفيد. آن را پوشيد و سپس فرمود: «اين را
مى‏پوشم ، با آن كه مى‏دانم جامه اهل آتش است» . ۱

1.در مصباح الفقيه (ج ۲ ق ۱ ص ۱۶۲) آمده است: اين سخن امام عليه ‏السلام ، ظاهرا به جهت سياه بودن آن بارانى بوده و نه ويژگىِ بارانى بودنش . مؤيّد اين سخن، ديگر احاديث است. نحوه بيان امام عليه ‏السلام نيز گواه آن است كه پوشيدن آن بارانى ، از باب ضرورت بوده است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
196

الفَصلُ الثّامِنُ: مَعيشَةُ أهلِ النّارِ

۸ / ۱

لِباسُهُم

الكتاب

«سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ وَ تَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ». ۱

الحديث

۲۱۶. الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ» ـ : هُوَ الصُّفرُ الحارُّ الذائِبُ ، يَقولُ : اِنتَهى حَرُّهُ ۲ ، يَقولُ اللّه‏ُ : «وَ تَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ» سُربَلوا ذلِكَ الصُّفرَ فَتَغشَى وُجوهَهُمُ النّارُ. ۳

۲۱۷. الكافي عن حذيفة بن منصور : كُنتُ عِندَ أبي عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام بِالحيرَةِ ، فَأَتاهُ رَسولُ أبي جَعفَرٍ الخَليفَةِ يَدعوهُ . فَدَعا بِمِمطَرٍ أحَدُ وَجهَيهِ أسوَدُ وَالآخَرُ أبيَضُ فَلَبِسَهُ ، ثُمَّ قالَ
أبو عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام : أما إنّي ألبَسُهُ وأنَا أعلَمُ أنَّهُ لِباسُ أهلِ النّارِ ۴ . ۵

1.إبراهيم : ۵۰.

2.انتهى الأمر : بلغ نهايته وهي أقصى ما يمكن أن يبلغه (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۸۴۲ «نهي»).

3.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۷۲ عن أبي الجارود ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۸۸ ح ۲۳.

4.الكافي : ج ۶ ص ۴۴۹ ح ۲ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۵۲ ح ۷۷۱ ، علل الشّرائع : ص ۳۴۷ ح ۴ وفيهما «أبي العبّاس» بدل «أبي جعفر» ، بحارالأنوار : ج ۴۷ ص ۴۵ ح ۶۱ .

5.في مصباح الفقيه : ج ۲ ق ۱ ص ۱۶۲ «ظاهرٌ أنَّ ذلِكَ مِن حَيثُ السَّوادِ لا خُصوصِيَّةِ المِمطَرِ كَما يُؤَيِّدُ ذلِكَ سائِرُ الأَخبارِ ، وسَوقُ التَّعبيرِ يَشهَدُ بِكَونِ لُبسِهِ مِن بابِ الضَّرورَةِ» .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13906
صفحه از 792
پرینت  ارسال به