191
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۷ / ۴

كورى و گنگى و كرى

قرآن

«ما بسيارى از جنّيان و انسان‏ها را براى جهنّم آفريديم . آنان ، دل‏هايى دارند كه با آن نمى‏انديشند ، و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند ، و گوش‏هايى دارند كه با آن نمى‏شنوند . آنان ، همانند چارپايان‏اند ؛ بلكه بدتر . آنان ، همان غافلان‏اند» .

«روز قيامت ، آنها را كور و لال و كَر ، محشور مى‏كنيم . جايگاهشان ، جهنّم است . هر گاه شعله‏اش آرام شود ، آن را شعله‏ور مى‏كنيم» .

«او را در قيامت ، كور محشور مى‏كنيم» .

حديث

۲۱۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اى پسر مسعود! زمانى بر مردم مى‏آيد كه شكيبا بر دين خود ، مانند كسى است كه اخگرى را در كف خويش گرفته باشد . به آن زمان مى‏گويد : در آن زمان ايشان بايد گرگ باشد ، و گرنه گرگ‏ها او را مى‏خورند .
اى پسر مسعود! عالمان و فقيهان آنان ، خيانتكار و نابكارند . آنان بدترين خلق خدا هستند . همچنين پيروان آنها و كسانى كه نزد آنها مى‏روند و از ايشان چيز مى‏گيرند و دوستشان مى‏دارند و با آنان همنشينى و مشورت مى‏كنند ، بدترين خلق خدايند . خداوند ، همه آنان را به آتش جهنّم مى‏برد : «كرند ، لال‏اند ، كورند . پس باز نمى‏گردند» ، «و روز قيامت ، آنان را كور و لال و كر ، به روى چهره‏شان در افتاده ، محشور مى‏كنيم . جايگاهشان دوزخ است . هر بار كه آتشِ آن فرو نشيند ، شراره‏اى [تازه ]بر ايشان مى‏افزاييم» «هر چه پوستشان بسوزد ، پوست‏هاى ديگرى بر جايش مى‏نهيم تا عذاب را بچشند» «چون در آن جا افكنده شوند ، از آن خروشى مى‏شنوند ، در حالى كه مى‏جوشد . نزديك است كه از خشم ، شكافته شود» «هر بار بخواهند از شدّت غم ، از آن بيرون آيند ، در آن باز گردانيده مى‏شوند و [به آنان گفته مى‏شود : ]بچشيد
عذاب آتش سوزان را»
. «براى آنها در آن جا ناله‏اى زار است و در آن جا چيزى نمى‏شنوند» . ادّعا مى‏كنند كه بر دين و سنّت و روش و احكام من هستند ، در حالى كه آنان از من بيزارند و من از آنها بيزارم .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
190

۷ / ۴

العَمْيُ والبَكَمُ والصَّمُّ

الكتاب

«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِْنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَايَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَايُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَايَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَـائِكَ كَالأَْنْعَـمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـائِكَ هُمُ الْغَـفِلُونَ» . ۱

«وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَ بُكْمًا وَ صُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَـهُمْ سَعِيرًا» . ۲

«وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ أَعْمَى» . ۳

الحديث

۲۱۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يَا بنَ مَسعودٍ ، يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ ، الصّابِرُ فيهِ عَلى دينِهِ مِثلُ القابِضِ عَلى الجَمرَةِ بِكَفِّهِ . يَقولُ لِذلِكَ الزَّمانِ: إن كانَ ذلكَ الزَّمانُ ذِئبا وإلّا أكَلَتهُ الذِّئابُ . ۴
يا بنَ مَسعودٍ ، عُلَماؤُهُم وفُقَهاؤُهُم خَونَةٌ فَجَرَةٌ ، ألا إنَّهُم أشرارُ خَلقِ اللّه‏ِ ، وكذلكَ أتباعُهُم ومَن يَأتِيهِم ويَأخُذُ مِنهُم ويُحِبُّهُم ويُجالِسُهُم ويُشاوِرُهُم أشرارُ خَلقِ اللّه‏ِ ، يُدخِلُهُم نارَ جَهَنَّمَ: «صُمُّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ» ، «وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَ بُكْمًا وَ صُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَـهُمْ سَعِيرًا» ، «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَـهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ» ، «إِذَا أُلْقُواْ فِيهَا سَمِعُواْ لَهَا شَهِيقًا وَ هِىَ تَفُورُ * تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ» ، «كُلَّمَا أَرَادُواْ أَن يَخْرُجُواْ مِنْهَا مِنْ غَمٍّ
أُعِيدُواْ فِيهَا وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ»
، «لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ هُمْ فِيهَا لَا يَسْمَعُونَ» يَدَّعونَ أنَّهُم عَلى ديني وسُنَّتي ومِنهاجِي وشَرائِعي ، إنَّهُم مِنّي بَراءٌ وأنَا مِنهُم بَريءٌ . ۵

1.الاعراف : ۱۷۹ .

2.الاسراء : ۹۷ .

3.طه : ۱۲۴ .

4.هكذا جاءت العبارة في الطبعة المعتمدة للمصدر . وفي طبعةٍ اُخرى وبعض نسخ مستدرك الوسائل : «فإن كان في ذلك الزمان ذئبا وإلّا أكلته الذئاب» بدل «يقول لذلك .. الذئاب» ، والظاهر أنّه الصواب .

5.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۴۶ عن عبد اللّه‏ بن مسعود ، مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۳۳۰ ح ۱۴۲۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۹۸ ح ۱ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10862
صفحه از 792
پرینت  ارسال به