163
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۷۸. مجمع البيان ـ به نقل از ابو سعيد خُدرى ـ : چون آيه «و در آن روز ، جهنّم را بياورند» نازل شد، رخسار پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله دگرگون شد و چنان منقلب گشت كه يارانش از ديدن حال او نگران شدند. عدّه‏اى از آنان نزد على بن ابى طالب عليه ‏السلام رفتند و گفتند: اى على! براى پيامبر خدا ، اتّفاقى افتاده است.
على عليه ‏السلام آمد و پيامبر را از پشت سرش در آغوش گرفت و ميان دو شانه‏اش را بوسيد و گفت: پدر و مادرم به فدايت ، اى پيامبر خدا ! امروز چه رخ داده است؟
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «جبرئيل عليه ‏السلام نزدم آمد و برايم [اين آيه را] خواند: «و آن روز ، جهنّم را بياورند» » .
على عليه ‏السلام گفت : گفتم : چگونه آن را مى‏آورند؟
فرمود: هفتاد هزار فرشته آن را مى‏آورند و با هفتاد هزار افسار ، آن را مى‏كِشند و آن ، چنان مى‏گريزد كه اگر رها شود ، همه اهل محشر را مى‏سوزاند. من معترض جهنّم مى‏شوم و او مى‏گويد: مرا با تو كارى نيست ـ اى محمّد ـ ؛ زيرا خداوند ، گوشت تو را بر من حرام ساخته است» .
پس در آن روز ، هر كسى به فكر نجات خويش است ؛ ولى [تنها] محمّد مى‏گويد: "پروردگارا! امّتم، امّتم !"» .

۵ / ۱۸

آگاهى جهنّم

قرآن

«براى كسى كه قيامت را تكذيب كند ، آتشى پرشراره مهيّا كرديم . هر گاه كه آنها را از جايى دور ببيند ، خشم و خروش آن را مى‏شنوند» .

«روزى كه به جهنّم مى‏گوييم : «آيا پُر شدى ؟»، مى‏گويد : آيا باز هم هست؟!» .

«نه چنين است . آتشِ زبانه‏كش است . بر كَنَنده پوستِ سر و اندام است . هر كه را پشت كرده و روى بر تافته ، فرا مى‏خواند» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
162

۱۷۸. مجمع البيان عن أبي سعيد الخدريّ : لَمّا نَزَلَت «وَ جِى‏ءَ يَوْمَـئِذِ بِجَهَنَّمَ» ۱
تَغَيَّرَ وَجهُ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، وعُرِفَ في وَجهِهِ حَتَّى اشتَدَّ عَلى أصحابِهِ ما رَأَوا مِن حالِهِ ، وَانطَلَقَ بَعضُهُم إلى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه ‏السلام فَقالوا : يا عَلِيُّ ، لَقَد حَدَثَ أمرٌ قَد رَأَيناهُ في نَبِيِّ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله .
فَجاءَ عَلِيٌّ عليه ‏السلام فَاحتَضَنَهُ مِن خَلفِهِ وقَبَّلَ بَينَ عاتِقَيهِ ، ثُمَّ قالَ : يا نَبِيَّ اللّه‏ِ ، بِأَبي أنتَ وأُمّي ، ما الَّذي حَدَثَ اليَومَ؟ قالَ : جاءَ جَبرَئيلُ عليه ‏السلام فَأَقرَأَني «وَ جِى‏ءَ يَوْمَـئِذِ بِجَهَنَّمَ» .
قالَ : فَقُلتُ : كَيفَ يُجاءُ بِها ؟ قالَ : يَجيءُ بِها سَبعونَ ألفَ مَلَكٍ يَقودونَها بِسَبعينَ ألفَ زِمامٍ ، فَتَشرُدُ شَرَدَةً لَو تُرِكَت لَأَحرَقَت أهلَ الجَمعِ ، ثُمَّ أتَعَرَّضُ لِجَهَنَّمَ فَتَقولُ : ما لي ولَكَ يا مُحَمَّدُ ؟ فَقَد حَرَّمَ اللّه‏ُ لَحمَكَ عَلَيَّ ! فَلا يَبقى أحَدٌ إلّا قالَ : نَفسي نَفسي ! وإنَّ مُحَمَّدا يَقولُ : رَبِّ ، اُمَّتي اُمَّتي ! ۲

۵ / ۱۸

شُعورُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«وَ أَعْتَدْنَا لِمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيرًا * إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّكَانِ بَعِيدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَيُّظًا وَ زَفِيرًا» . ۳

«يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ» . ۴

«كَلَّا إِنَّهَا لَظَى * نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى * تَدْعُواْ مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلَّى» . ۵

1.الفجر : ۲۳ .

2.مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۷۴۱ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۷۹۴ ح ۴ ، بحارالأنوار : ج ۷ ص ۱۲۴ وراجع : الأمالي للطوسي : ص ۴۹۹ ح ۶۸۵ وصحيفة الإمام الرضا عليه ‏السلام : ص ۱۵۲ ح ۹۲ وكنزالعمّال : ج ۲ ص ۵۵۱ ح ۴۷۰۴ .

3.الفرقان : ۱۱ و ۱۲ .

4.ق : ۳۰ .

5.المعارج : ۱۵ ـ ۱۷ .

تعداد بازدید : 10961
صفحه از 792
پرینت  ارسال به