159
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۷۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ با اشاره به چيزى مانند كاسه سر ـ : اگر قطعه سربى به اندازه اين ، از آسمان به زمين رها شود كه فاصله‏اش پنجاه سال است، پيش از شب به زمين مى‏رسد ، در حالى كه اگر همين قطعه از بالاى زنجير ۱ رها شود و شب و روز حركت كند، چهل سال طول مى‏كشد تا به تَهِ آن زنجير برسد.

۵ / ۱۶

بوى جهنّم

۱۷۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر به مقدار دلو بزرگى از آتش جهنّم در وسط زمين گذاشته شود، بوى بد آن و شدّت گرماى آن ، تمام زمينيان را آزار مى‏دهد .

۱۷۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر مردى از اهل آتش را بيرون آورند و در مشرق بگذارند و مرد ديگرى در مغرب باشد ، آن مرد از بوى تعفّن او مى‏ميرد.

۵ / ۱۷

آمدن جهنّم

قرآن

«و جهنّم را در آن روز بياورند . آن روز است كه انسان پند مى‏گيرد ؛ ولى كجا او را جاى پند گرفتن است ؟! مى‏گويد: «كاش براى زندگانىِ خود ، چيزى پيش فرستاده بودم» . پس در آن
روز ، هيچ كس چون عذاب كردن او، عذاب نمى‏كند و هيچ كس چون در بند كشيدن او، در بند نمى‏كشد» .

1.مراد ايشان ، زنجيرى است كه در آيه ۳۲ از سوره حاقّه آمده كه طول آن ، هفتاد گز است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
158

۱۷۲. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو أنَّ رُضَاضَةً مِثلُ هذِهِ ـ وأشارَ إلى مِثلِ الجُمجُمَةِ ـ أُرسِلَت مِنَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ، وهيَ مَسيرَةُ خَمسِمِئَةِ سَنَةٍ لَبَلَغَتِ الأَرضَ قَبلَ اللَّيلِ ، ولَو أنَّها أُرسِلَت مِن رَأسِ السِّلسِلَةِ لَصارَت ۱ أربَعينَ خَريفا اللَّيلَ وَالنَّهارَ قَبلَ أن تَبلُغَ أصلَها ـ أو قَعرَها ـ . ۲

۵ / ۱۶

ريحُ جَهَنَّمَ

۱۷۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو أنَّ غَربا ۳ مِن جَهَنَّمَ جُعِلَ وَسَطَ الأَرضِ ، لَاذى نَتنُ ريحِهِ وشِدَّةُ حَرِّهِ ما بَينَ المَشرِقِ وَالمَغرِبِ . ۴

۱۷۴. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو اُخرِجَ رَجُلٌ مِن أهلِ النّارِ ثُمَّ اُقيمَ بِالمَشرِقِ ، واُقيمَ رَجُلٌ بِالمَغرِبِ ؛ لَماتَ ذلِكَ الرَّجُلُ مِن نَتنِ ذلِكَ الرَّجُلِ . ۵

۵ / ۱۷

مَجيءُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«وَ جِاْى‏ءَ يَوْمَـئِذِ بِجَهَنَّمَ يَوْمَـئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْاءِنسَانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرَى * يَقُولُ يَالَيْتَنِى قَدَّمْتُ لِحَيَاتِى
* فَيَوْمَـئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَ لَا يُوثِقُ وَ ثَاقَهُ أَحَدٌ» . ۶

1.كذا في المصدر ، وفي المصادر الاُخرى : «لسارت» ، والظاهر أنّها الصواب .

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۷۰۹ ح ۲۵۸۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۶۳۵ ح ۶۸۷۳ ، الزهد لابن حنبل : ص ۲۶ ، الزهد لابن المبارك (الملحقات) : ص ۸۴ ح ۲۹۰ وفيها «رضاصة» بدل «رضاضة» و «لسارت» بدل «لصارت» ، البعث والنشور : ص ۲۹۶ ح ۵۲۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۷۶ ح ۳۶۴۰ وليس فيهما «ولو أنّها اُرسلت ...» وكلّها عن عبداللّه‏ بن عمرو ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۰ ح ۳۹۴۷۳ .

3.الغَرْب : الدلو العظيمة التي تتّخذ من جلد ثور (النهاية : ج ۳ ص ۳۴۸ «غرب») .

4.المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۸۸ ح ۳۶۸۱ ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۳ ح ۳۹۴۸۷ وص ۵۲۶ ح ۳۹۵۰۱ كلاهما نقلاً عن ابن مردويه وكلّها عن أنس .

5.الفردوس : ج ۳ ص ۳۷۸ ح ۵۱۵۱ عن أبي سعيد ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۳۴ ح ۳۹۵۳۹ .

6.الفجر : ۲۳ ـ ۲۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13923
صفحه از 792
پرینت  ارسال به