147
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۱۵۴. امام حسن عليه ‏السلام : اين كه خداى متعال ، گردن دوزخيان را در كُند و زنجير مى‏كند ، به اين دليل نيست كه از عهده مهار آنان بر نمى‏آيد ؛ بلكه هر گاه شعله آتش خاموش گردد ، آنان را به قعر دوزخ مى‏فرستد، سپس از هوش مى‏روند و چون به هوش مى‏آيند، مى‏فرمايد: «اى پسر آدم! جان خويش را در ياب، جان خويش را در ياب! كه يك جان بيش نيست ؛ اگر به سلامت رست ، نجات مى‏يابى و اگر تباه شد، هيچ چيز در نجات تو سود نخواهد بخشيد» .

۱۵۵. امام صادق عليه ‏السلام : جبرئيل با چهره‏اى در هم ، نزد پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آمد... و گفت: «... اگر يك حلقه از آن زنجير هفتاد گزى ، در دنيا نهاده شود، از حرارتش دنيا ذوب مى‏گردد» .

۵ / ۹

مارهاى جهنّم

۱۵۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در آتش ، مارهايى هستند چونان گردنِ بُختى ، ۱ و هر يك از آنها چنان نيشى مى‏زند كه [دوزخى ]سوزش آن را تا چهل سال احساس مى‏كند . ۲ [نيز] در آتش ، كژدم‏هايى هستند به سان قاطر پالان شده، و هر يك از آنها چنان نيشى مى‏زند كه [دوزخى] سوزش آن را تا چهل سال احساس مى‏كند.

1.بُختى يا شتر خراسانى كه گردنى دراز دارد.

2.يا: از فاصله چهل سال راه ، احساس مى‏كند .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
146

الحديث

۱۵۴. الإمام الحسن عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَعالى لَم يَجعَلِ الأَغلالَ في أعناقِ أهلِ النّارِ لِأَنَّهُم أعجَزوهُ ، ولكِن إذا اُطفِئَ بِهِمُ اللَّهَبُ أرسَبَهُم في قَعرِها ـ ثُمَّ غُشيَ عَلَيهِ ، فَلَمّا أفاقَ مِن غَشوَتِهِ قالَ : ـ يَابنَ آدَمَ ، نَفسَكَ نَفسَكَ! فَإِنَّما هِيَ نَفسٌ واحِدَةٌ ؛ إن نَجَت نَجَوتَ ، وإن هَلَكَت لَم يَنفَعكَ نَجاةٌ مِن نَجاةٍ . ۱

۱۵۵. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ جَبرَئيلَ جاءَ إلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وهُوَ قاطِبٌ ... فَقالَ : ... لَو أنَّ حَلقَةً مِنَ‏السِّلسِلَةِ الَّتيطولُها سَبعونَ‏ذِراعا وُضِعَت‏عَلَى‏الدُّنيا لَذابَتِ‏الدُّنيا مِن حَرِّها. ۲

۵ / ۹

حَيّاتُ جَهَنَّمَ

۱۵۶. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ فِي النّارِ حَيّاتٍ كَأَمثالِ أعناقِ البُختِ ۳ ، تَلسَعُ إحداهُنَّ اللَّسعَةَ ، فَيَجِدُ حُمُوَّتَها أربَعينَ خَريفا . وإنَّ فِي النّارِ عَقارِبَ كَأَمثالِ البِغالِ المُؤكَفَةِ ۴ ، تَلسَعُ إحداهُنَّ اللَّسعَةَ فَيَجِدُ حُمُوَّتَها أربَعينَ سَنَةً . ۵

1.إرشاد القلوب : ص ۳۶ ؛ الدرّ المنثور : ج ۴ ص ۶۰۶ نقلاً عن ابن أبي شيبة والخطيب نحوه .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۸۱ عن أبي بصير ، روضة الواعظين : ص ۵۵۶ ، الدروع الواقية : ص ۲۷۳ عن الحسن نحوه ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۸۰ ح ۱ .

3.البُخت : جمالٌ طوال الأعناق (النهاية : ج ۱ ص ۱۰۱ «بخت») .

4.إكافُ الحِمارِ : بُردَعتُهُ ، وهي في المراكب شبه الرحال والأقتاب (تاج العروس : ج ۱۲ ص ۸۷ «أكف») .

5.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۱۷ ح ۱۷۷۲۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۳۵ ح ۸۷۵۴ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۶ ص ۵۱۲ ح ۷۴۷۱ وفيهما صدره إلى «خريفا» ، البعث والنشور : ص ۳۱۱ ح ۵۶۱ ، تاريخ دمشق : ج ۱۷ ص ۲۱۹ ح ۴۱۱۶ كلّها عن عبداللّه‏ بن الحارث بن جزء ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۶ ح ۳۹۵۰۳ وراجع : الزهد لهنّاد : ج ۱ ص ۱۷۸ ح ۲۵۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10896
صفحه از 792
پرینت  ارسال به