141
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۴۸. الكافى ـ به نقل از زياد بن ابى سلمه ـ : خدمت امام كاظم عليه ‏السلام رسيدم. به من فرمود: «اى زياد! تو براى حكومت ، كار مى‏كنى؟» .
گفتم : بله .
فرمود: «چرا؟» .
گفتم : من مردى آبرومند و عيالوارم و پشتوانه‏اى [مالى] هم ندارم.
فرمود: «اى زياد! اگر از فراز كوهى بلند فرو افتم و تكّه تكّه شوم، برايم خوش‏تر از آن است كه براى يكى از اينها (ظلمه و حكّام جور) عهده‏دار كارى شوم، يا بر فرش يكى از آنان قدم بگذارم، مگر براى چه؟» .
گفتم : نمى‏دانم، قربانت گردم !
فرمود: «مگر براى غم گساردن از مؤمنى، يا آزاد كردن او از بند، يا اداى دَينش . اى زياد! هر كس براى اينان عهده‏دار كارى شود، كمترين كارى كه خدا با او مى‏كند ، اين است كه خيمه‏اى از آتش بر او مى‏زند تا آن گاه كه خداوند از حسابرسىِ خلايق ، آسوده گردد» .

۵ / ۶

باد سوزان جهنّم

قرآن

«و ياران دست چپ ؛ چه ياران دست چپى! در ميان بادِ سوزان و آب جوشاننده و در سايه‏اى از دود تار ؛ نه خنك و نه خوش. ايشان بودند كه پيش از اين ، نازپروردگان بودند و بر گناه بزرگ ، پافشارى مى‏كردند و مى‏گفتند: «آيا چون مُرديم و خاك و استخوان شديم، واقعا [باز ]زنده مى‏گرديم؟ و آيا پدران گذشته ما [نيز زنده مى‏شوند]؟» . بگو: در حقيقت، اوّلين و آخرين[ـِ آدميان] ، قطعا همه در وعده‏گاه روزى معلوم ، گرد آورده مى‏شوند».

حديث

۱۴۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر خداوند از عذاب بادِ سوزان ، به اندازه سرِ انگشتى بر اهل زمين
بفرستد ، زمين و زمينيان را مى‏سوزاند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
140

۱۴۸. الكافي عن زياد ابن أبي سلمة : دَخَلتُ عَلى أبِي الحَسَنِ موسى عليه ‏السلام فَقالَ لي : يا زِيادُ ، إنَّكَ لَتَعمَلُ عَمَلَ السُّلطانِ ؟ قالَ : قُلتُ : أجَل ، قالَ لي : ولِمَ؟ قُلتُ : أنَا رَجُلٌ لي مُرُوَّةٌ وعَلَيَّ عِيالٌ ولَيسَ وَراءَ ظَهري شَيءٌ .
فَقالَ لي : يا زِيادُ ، لَئِن أسقُطَ مِن جالِقٍ ۱ فَأَتَقَطَّعُ قِطعَةً قِطعَةً أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أتَوَلّى لِأَحَدٍ مِنهُم عَمَلاً ، أو أطَأَ بِساطَ أحَدِهِم إلّا لِماذا ؟ قُلتُ : لا أدري جُعِلتُ فِداكَ ! فَقالَ : إلّا لِتَفريجِ كُربَةٍ عَن مُؤمِنٍ ، أو فَكِّ أسرِهِ ، أو قَضاءِ دَينِهِ .
يا زيادُ ، إنَّ أهوَنَ ما يَصنَعُ اللّه‏ُ بِمَن تَوَلّى لَهُم عَمَلاً أن يَضرِبَ عَلَيهِ سُرادِقٌ مِن نارٍ إلى أن يَفرُغَ اللّه‏ُ مِن حِسابِ الخَلائِقِ . ۲

۵ / ۶

سَمومُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«وَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ * فِى سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ * وَ ظِـلٍّ مِّن يَحْمُومٍ * لَا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ * إِنَّهُمْ كَانُواْ قَبْلَ ذَ لِكَ مُتْرَفِينَ * وَ كَانُواْ يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ * وَ كَانُواْ يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَ كُنَّا تُرَابًا وَ عِظَامًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ * أَوَ ءَابَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ * قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْاخِرِينَ * لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ» . ۳

الحديث

۱۴۹. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو فَتَحَ اللّه‏ُ مِن عَذابِ السَّمومِ عَلى أهلِ الأرضِ مِثلَ الأَنمُلَةِ أحرَقَتِ
الأَرضَ ومَن عَلَيها . ۴

1.الجالق : الجبل المرتفع (مرآة العقول : ج ۱۹ ص۶۷) . ولعلّ الصحيح : «حالِق» كما في تهذيب الأحكام .

2.الكافي : ج ۵ ص ۱۰۹ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۳۳۳ ح ۹۲۴ ، بحارالأنوار : ج ۴۸ ص ۱۷۲ ح ۱۳ .

3.الواقعة : ۴۱ ـ ۵۰ .

4.الدرّ المنثور : ج ۷ ص ۶۳۴ نقلاً عن ابن مردويه عن عائشة .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13842
صفحه از 792
پرینت  ارسال به