«اصْلَوْهَا فَاصْبِرُواْ أَوْ لَا تَصْبِرُواْ سَوَآءٌ عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. ۱
در آن (آتش) وارد شويد . صبر كنيد يا نكنيد ، براى شما يكسان است ؛ چرا كه تنها به اعمالتان جزا داده مىشويد» .
و برخى آيات ، تصريح مىكنند كه دوزخيان به چيزى جز عمل ، جزا داده نمىشوند :
«وَ مَا تُجْزَوْنَ إِلَا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ . ۲
و جز به آنچه انجام مىداديد ، كيفر نمىشويد» .
در حديثى نيز آمده كه جبرئيل به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد :
يا مُحَمَّدُ! عِشْ ما شِئتَ فَإنَّكَ مَيِّتٌ ، و أحبِبْ مَن أحبَبتَ فإنَّكَ مُفارِقُهُ ، وَ اعمَلْ ما شِئتَ فإنَّكَ مُلاقيهِ . ۳
اى محمّد! هر چه مىخواهى ، زندگى كن، سرانجام مىميرى. هر كس را مىخواهى دوست بدار، سرانجام از او جدا مىشوى. و هر كارى كه مىخواهى بكن ؛ امّا بدان كه آن را ديدار خواهى كرد.
ه ـ همراهى هميشگى عمل
از قيس بن عاصم ، يكى از اصحاب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، روايت شده كه مىگويد : روزى با گروهى از بنى تميم به حضور آن حضرت رسيديم ، من عرض كردم : اى پيامبر خدا ! ما را نصيحتى كن كه از آن بهرهمند گرديم ؛ چرا كه ما گروهى هستيم كه در صحرا در گردش هستيم .
پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ من ضمن مطالبى فرمود :
إنَّهُ لا بُدَّ لَكَ يا قَيسُ مِن قَرينٍ يُدفَنُ مَعَكَ وهُوَ حَىٌّ ، و تُدفَنُ مَعَهُ و أنتَ مَيِّتٌ ، فإن كانَ كَريما أكرَمَكَ ، و إن كانَ لَئيما أسلَمَكَ ، ثُمَّ لا يُحشَرُ إلّا مَعَكَ ، و لا تُبعَثُ إلّا مَعَهُ ، و لا تُسأَلُ إلّا عَنهُ ، و لا تَجعَلْهُ إلّا صالِحا ، فإنَّهُ إن صَلُحَ أنِستَ بِه ، و إن فَسَدَ لا تَستَوحِشُ إلّا مِنهُ ، و هُوَ فِعلُكَ . ۴
اى قيس! ناچار تو را همدمى است كه با تو دفن مىشود و او زنده است و تو با او دفن مىشوى ، در حالى كه تو مردهاى. اگر كريم و بزرگوار باشد ، تو را گرامى مىدارد و اگر پست و فرومايه باشد، تو را به زانو درمىآورد . سپس آن همدم جز با تو محشور نمىشود و تو جز با آن برانگيخته نمىشوى و جز در باره او از تو بازخواست نمىشود . پس آن را جز شايسته و صالح قرار مده؛ زيرا اگر خوب باشد، با وى انس مىگيرى و اگر بد باشد، جز از او وحشت نمىكنى. آن همدم، كردار توست.
از امام على عليه السلام نيز روايت شده كه فرمود :
أعمالُ العِبادِ فى عاجِلِهم ، نُصبُ أعيُنِهِم فى آجالِهِم . ۵
كردار بندگان در دنياى آنان ، پيش ديدههاشان در آخرت ايشان است .
اين گونه آيات و احاديث را كه به روشنى بر تجسّم اعمال دلالت دارند ، مىتوان چنين تفسير كرد كه در قيامت ، كارهاى نيك ، زيبا مجسّم مىشوند و نيكوكاران در كنار ساير نعمتهاى بهشت ، از همراهى آنها نيز بهرهمند مىگردند .
شمارى از محقّقان نيز بر اين باورند كه اين آيات و احاديث ، نشان مىدهند كه رابطه تكوينى عمل و جزا ، رابطه وحدت ظاهر و باطن است و بهشت ، تجسّم كارهاى نيك و دوزخ ، تجسّم كارهاى زشت است و در جهان آخرت ، اعمال انسانها به صورت بهشت و دوزخ به آنها باز گردانده مىشوند ، چنان كه در حديثى ، از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمده است :
إنَّما هِىَ أعمالُكُم تُرَدُّ إلَيكُم . ۶
جز اين نيست كه آنها (نعمتها و عذابهاى قيامت) كردار شماست كه به سوى شما باز مىگردد .
بنا بر اين باور ، جزاى آخرت ، در واقع ، عين كردار دنياست و چيزى جدا از عمل نيست :
متّهم كن نفس خود را اى فتى!متّهم كم كن جزاى عدل را
توبه كن مردانه سر آور به رهكه فمن يعمل بمثقالٍ يره
فعل تو كه زايد از جان و تنتهمچو فرزندت ، بگيرد دامنت
اين جهان ، كوه است و فعل ما نداسوى ما آيد نداها را صدا
زانچه مىبافى همه روزه ، بپوشزانچه مىكارى همه روزه ، بنوش
گر ز خارى خستهاى ، خود كِشتهاىور حرير و قَزدَرى ، ۷ خود رشتهاى
1.. طور : آيه ۱۶ .
2.. صافّات : آيه ۳۹ .
3.. ميزان الحكمة : ج ۸ ص ۱۸۳ ح ۱۴۵۱۹ .
4.. ميزان الحكمة : ج ۸ ص ۱۸۴ ح ۱۴۵۲۰ .
5.. نهج البلاغه : حكمت ۷ .
6.. بحار الأنوار : ج ۳ ص ۹۰ .
7.قَزدَر : ديبا ؛ پارچه لطيف .