139
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵ / ۵

سراپرده جهنّم

قرآن

«و بگو: حق ، از پروردگارتان [رسيده] است . پس هر كه خواست ، بگرود و هر كه خواست ، انكار كند . ما براى ستمگران ، آتشى آماده كرده‏ايم كه سراپرده‏اش آنان را در بر مى‏گيرد و اگر فريادرسى جويند ، به آبى چون مسِ گداخته كه چهره‏هايشان را بريان مى‏كند ، يارى مى‏شوند. وه ، چه بد شرابى و چه زشت جايگاهى است!».

حديث

۱۴۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سراپرده دوزخ ، چهار ديوار دارد كه ضخامت هر ديوارى ، به اندازه چهل سال راه است.

۱۴۶. امام باقر عليه ‏السلام ـ همواره مى‏فرمود ـ : چون روز قيامت شود ، سراپرده‏اى از آتش برپا مى‏گردد و دستياران ستمگران را در آن ، جاى مى‏دهند و ناخن‏هايى از آهن برايشان قرار مى‏دهند كه با آنها بدن‏هايشان را مى‏خارانند ، چندان كه قلب‏هايشان نمايان مى‏شود و مى‏گويند: پروردگارا ! مگر ما تو را عبادت نكرديم؟
گفته مى‏شود: «چرا ؛ ليكن شما يار ستمگران بوديد» .

۱۴۷. الكافى ـ به نقل از عبد اللّه‏ بن ابى يعفور ـ : در محضر امام صادق عليه ‏السلام بودم كه مردى از يارانمان وارد شد و گفت : خداوند ، شما را به سلامت بدارد ! ممكن است مردى از ما ، دچار مضيقه و فشار گردد و از او خواسته شود كه [براى دولت و حكومت جور] بنايى را بسازد يا نهرى حفر كند يا آب‏بندى درست كند . در اين باره چه مى‏فرماييد؟
امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «من دوست نمى‏دارم كه براى آنان [حتّى] گرهى بزنم يا بند كيسه‏اى را ببندم ، اگرچه از شرق تا غرب مدينه را به من بدهند . نه چنين مى‏كنم و نه حتّى‏حاضرم قلمى را به مركّب ، آغشته كنم. كسانى كه به ستمگران
كمك كنند ، در روز رستاخيز ، در خيمه‏هايى از آتش‏اند تا آن گاه كه خدا ميان بندگان ، داورى كند» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
138

۵ / ۵

سُرادِقُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّـا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَ إِن يَسْتَغِيثُواْ يُغَاثُواْ بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِى الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَاءَتْ مُرْتَفَقًا» . ۱

الحديث

۱۴۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لِسُرادِقِ النّارِ أربَعَةُ جُدُرٍ، كَثفُ كُلِّ جِدارٍ مِثلُ مَسيرَةِ أربَعينَ سَنَةً . ۲

۱۴۶. الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ كانَ يَقولُ ـ : إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جُعِلَ سُرادِقُ مِن نارٍ، وجُعِلَ فيهِ أعوانُ الظّالِمينَ ، وتُجعَلُ لَهُم أظافيرُ مِن حَديدٍ يَحُكّونَ بِها أبدانَهُم ، حَتّى تَبدُوَ أفئِدَتُهُم ، ويَقولونَ : رَبَّنا ألَم نَعبُدكَ ؟ فَيُقالُ : بَلى ، ولكِنَّكُم كُنتُم أعوانا لِلظّالِمينَ . ۳

۱۴۷. الكافي عن ابن أبي يعفور : كُنتُ عِندَ أبي عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام إذ دَخَلَ عَلَيهِ رَجُلٌ مِن أصحابِنا فَقالَ لَهُ : أصلَحَكَ اللّه‏ُ ، إنَّهُ رُبَّما أصابَ الرَّجُلَ مِنَّا الضِّيقُ أو الشِّدَةُ ، فَيُدعى إلَى البِناءِ يَبنيهِ أو النَّهرِ يَكريهِ ، أوِ المُسَنّاةِ يُصلِحُها ، فَما تَقولُ في ذلِكَ؟ فَقالَ أبو عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام : ما اُحِبُّ أنّي عَقَدتُ لَهُم ۴ عُقدَةً أو وَكَيتُ لَهُم وِكاءً وإنَّ لي ما بَينَ لابِتَيها ۵ ، لا ولا مَدَّةً
بِقَلَمٍ ! إنَّ أعوانَ الظَّلَمَةِ يَومَ القيامَةِ في سُرادِقٍ مِن نارٍ حَتّى يَحكُمَ اللّه‏ُ بَينَ العِبادِ . ۶

1.الكهف : ۲۹ .

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۷۰۶ ح ۲۵۸۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۵۸ ح ۱۱۲۳۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۴۳ ح ۸۷۷۵ وليس فيه «كثف» وكلّها عن أبي سعيد الخدري ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۰ ح ۳۹۴۷۲ .

3.درر الأحاديث النبويّة : ص ۳۶ .

4.أي للحكّام الظلمة .

5.اللَّوبَةُ : الحَرَّةُ ، وبين لابتي المدينة : هما حَرَّتان تكتنفانها ، (تاج العروس : ج ۲ ص ۴۰۹ «لوب») . وهي للدلالة على الكثرة والوسعة .

6.الكافي : ج ۵ ص ۱۰۷ ح ۷ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۳۳۱ ح ۹۱۹ ، وسائل الشيعة : ج ۱۲ ص ۱۲۹ ح ۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13878
صفحه از 792
پرینت  ارسال به