133
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۳۶. صحيح البخارى ـ به نقل از ابو هريره ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «آتشِ شما، يكى از هفتاد جزء آتش جهنّم است».
گفته شد: اى پيامبر خدا ! به راستى كه [براى سوزاندن مجرمان ،] كافى است!
فرمود: «شصت و نه جزء بيشتر از اين آتش دارد كه همه آنها همانند آن ، داغ‏اند».

۱۳۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اين آتش شما ، يك جزء از هفتاد جزء آتش جهنّم است، در حالى كه اگر نبود كه [همين آتش معمولى ]دو بار با آب خاموش شود ، شما نمى‏توانستيد از آن استفاده كنيد، و اين آتش به درگاه خداوند عز و جل دعا مى‏كند كه آن را به آن (آتش جهنّم) باز نگردانَد.

۱۳۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اين آتش شما ، جزئى از هفتاد جزء آتش جهنّم است كه هفتاد بار با آب ، خاموش شد و آن گاه شعله‏ور گشت، و اگر اين [سرد شدن‏ها ]نبود ، هيچ انسانى نمى‏توانست آن را هنگام شعله‏ور شدنش تحمّل كند. در روز قيامت ، همين آتش را مى‏آورند و بر آتش[ـِ دوزخ] مى‏نهند . پس چنان فريادى مى‏زند كه تمام فرشتگان مقرّب و پيامبران مُرسَل ، از وحشت فرياد آن ، به زانو در مى‏آيند.

۱۳۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر در [اين] مسجد ، صد هزار نفر يا بيشتر باشند و مردى از اهل دوزخ نفسى بكشد و نفس او به آنان برسد ، مسجد و همه كسانى را كه در آن‏اند ، مى‏سوزاند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
132

۱۳۶. صحيح البخاري عن أبي هريرة : إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قالَ : نارُكُم جُزءٌ مِن سَبعينَ جُزءا مِن نارِ جَهَنَّمَ . قيلَ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، إن كانَت لَكافِيَةً ! قالَ : فُضِّلَت عَلَيهِنَّ بِتِسعَةٍ وسِتّينَ جُزءا ، كُلُّهُنَّ مِثلُ حَرِّها . ۱

۱۳۷. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ نارَكُم هذِهِ جُزءٌ مِن سَبعينَ جُزءا مِن نارِ جَهَنَّمَ ، ولَولا أنَّها أُطفِئَت بِالماءِ مَرَّتَينِ مَا انتَفَعتُم بِها ، وإنَّها لَتَدعُو اللّه‏َ عز و جل ألّا يُعيدَها فيها . ۲

۱۳۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ نارَكُم هذِه لَجُزءٌ مِن سَبعينَ جُزءا مِن نارِ جَهَنَّمَ ، ولَقَد أُطفِئَت سَبعينَ مَرَّةً بِالماءِ ثُمَّ التَهَبَت ، ولَولا ذلِكَ لَمَا استَطاعَ آدَمِيٌّ أن يُطفِئَها إذَا التَهَبَت ، وإنَّهُ لَيُؤتى بِها يَومَ القِيامَةِ حَتّى توضَعَ عَلَى النّارِ فَتَصرُخُ صَرخَةً ما يَبقى مَلَكُ مُقَرَّبٌ ولا نَبِيٌّ مُرسَلٌ إلّا جَثا عَلَى رُكبَتَيهِ فَزَعا مِن صَرخَتِها . ۳

۱۳۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو كانَ فِي المَسجِدِ مِئَةُ ألفٍ أو يَزيدونَ ، فَتَنَفَّسَ رَجُلٌ مِن أهلِ النّارِ فَأَصابَهُم نَفَسُهُ لَأَحرَقَ المَسجِدَ ومَن فيهِ . ۴

1.صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۱۹۱ ح ۳۰۹۲ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۸۴ ح ۲۸۴۳ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۷۰۹ ح ۲۵۸۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۸۸ ح ۸۱۳۲ ، الموطّأ : ج ۲ ص ۹۹۴ ح ۱ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۶ ص ۵۰۳ ح ۷۴۶۲ مسند إسحاق بن راهويه : ج ۱ ص ۲۸۹ ح ۲۶۳ وفيه «ضعّفت» بدل «فضّلت» وليس في الثلاثة الأخيرة «كلّهنّ مثل حرّها» ، البعث والنشور : ص ۲۸۵ ح ۴۹۸ ، الزهد لابن المبارك (الملحقات) : ص ۸۸ ح ۳۰۸ ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۰ ح ۳۹۴۷۴ .

2.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۴۴۴ ح ۴۳۱۸ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۳۵ ح ۸۷۵۳ كلاهما عن أنس ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۳۹ ح ۷۳۳۱ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۶ ص ۵۰۴ ح ۷۴۶۳ ، البعث والنشور : ص ۲۸۵ ح ۵۰۰ كلّها عن أبي هريرة نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۱ ح ۳۹۴۷۶ .

3.الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۸۳ ح ۲۷۸ عن زيد بن عليّ عن آبائه عليهم ‏السلام ، تفسير القميّ : ج ۱ ص ۳۶۶ عن الإمام الصادق عليه ‏السلام وفيه «يطفيها» بدل «يطيقها» ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۸۸ ح ۲۱ .

4.البعث والنشور : ص ۳۳۰ ح ۶۰۳ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۱۳۱ ح ۶۶۴۰ ، حلية الأولياء : ج ۴ ص ۳۰۷ ، المطالب العالية : ج ۴ ص ۳۹۷ ح ۴۶۶۷ كلّها عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۳۴ ح ۳۹۵۴۰ ؛ روضة الواعظين : ص ۵۵۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13940
صفحه از 792
پرینت  ارسال به