131
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۳۲. امام على عليه ‏السلام : سوخت آتش روز قيامت، هر توانگرى است كه از بخشيدن مال خويش به تهى‏دستان ، بخل ورزد، و نيز هر عالمى كه دين را به دنيا بفروشد.

۱۳۳. شرح نهج البلاغة ، ابن ابى الحديد ـ به نقل از ابو الحسن مدائنى ـ : حسن عليه ‏السلام ... با زنى از بنى شيبان، از خاندان همّام بن مُرّه، ازدواج كرده بود . به ايشان گفته شد كه او هم‏عقيده خوارج است.
ايشان ، وى را طلاق داد و فرمود: «من خوش ندارم كه اخگرى از اخگرهاى جهنّم را به سينه‏ام بچسبانم» .

۱۳۴. الكافى ـ به نقل از عثمان بن عيسى ، از مردى ديگر ـ : امام باقر عليه ‏السلام به يكى از همسران خود ، علاقه شديدى داشت . روزى او را طلاق داد و از طلاق دادنش غمگين بود. يكى از خدمتكاران ايشان گفت : فدايت شوم ! چرا طلاقش داديد؟
فرمود: «من از على عليه ‏السلام ياد كردم و او از ايشان ، بد گفت. بنا بر اين، خوش نداشتم كه اخگرى از اخگرهاى جهنّم را به پوستم بچسبانم» .

۵ / ۳

گرماى جهنّم

قرآن

«بر جاى ماندگان، به [در خانه] نشستنِ خود پس از پيامبر خدا [و همراه نشدن با او]، شادمان شدند و از اين كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد كنند ، كراهت داشتند و [به ديگر مسلمانان نيز] گفتند: «در اين گرما بيرون نرويد» . بگو: «اگر در يابيد ، آتش جهنّم گرم‏تر است». از اين پس ، كم بخندند و به [جزاى ]آنچه به دست مى‏آورند، بسيار بگريند».

حديث

۱۳۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اين آتشِ [دنيايىِ] شما ، يكى از هفتاد جزء آتش جهنّم است كه هر جزئى از آن ، گرماى خود را دارد. ۱

1.يعنى : حرارت آتش جهنّم ، هفتاد برابر بيشتر از آتش متعارف دنيوى است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
130

۱۳۲. الإمام عليّ عليه ‏السلام : وَقودُ النّارِ يَومَ القِيامَةِ كُلُّ غَنِيٍّ بَخِلَ بِمالِهِ عَلَى الفُقَراءِ ، وكُلُّ عالِمٍ باعَ الدّينَ بِالدُّنيا . ۱

۱۳۳. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد عن أبي الحسن المدائني : كانَ الحَسَنُ عليه ‏السلام ... تَزَوَّجَ ... امرأَةً مِن بَني شَيبانَ مِن آلِ هَمّامِ بنِ مُرَّةَ ، فَقيلَ لَهُ : إنَّها تَرى رَأيَ الخَوارِجِ ، فَطَلَّقَها ، وقالَ : إنّي أكرَهُ أن أضُمَّ إلى نَحري جَمرَةً مِن جَمرِ جَهَنَّمَ . ۲

۱۳۴. الكافي عن عثمان بن عيسى عن رجل عن الإمام الباقر عليه ‏السلام : إنَّهُ كانَت عِندَهُ امرَأَةٌ تُعجِبُهُ ، وكانَ لَها مُحِبّا، فَأَصبَحَ يَوما وقَد طَلَّقَها وَاغتَمَّ لِذلِكَ ، فَقالَ لَهُ بَعضُ مَواليهِ : جُعِلتُ فِداكَ ، لِمَ طَلَّقتَها ؟ فَقالَ : إنّي ذَكَرتُ عَلِيّا عليه ‏السلام فَتَنَقَّصَتْهُ ، فَكَرِهتُ أن اُلصِقَ جَمرَةً مِن جَمرِ جَهَنَّمَ بِجِلدي . ۳

۵ / ۳

حَرارَةُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَكَرِهُواْ أَن يُجَاهِدُواْ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالُواْ لَا تَنفِرُواْ فِى الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ كَانُواْ يَفْقَهُونَ * فَلْيَضْحَكُواْ قَلِيلاً وَلْيَبْكُواْ كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ» . ۴

الحديث

۱۳۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : نارُكُم هذِهِ جُزءٌ مِن سَبعينَ جُزءا مِن نارِ جَهَنَّمَ ، لِكُلِّ جُزءٍ مِنها حَرُّها . ۵

1.غرر الحكم : ح ۱۰۱۲۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰۳ ح ۹۲۲۷ .

2.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ص ۱۶ ح ۲۱ ؛ بحارالأنوار : ج ۴۴ ص ۱۷۳ ح ۹ .

3.الكافي : ج ۶ ص ۵۵ ح ۱ ، وسائل الشيعة : ج ۱۵ ص ۲۶۹ ح ۲۷۸۸۵ .

4.التوبة : ۸۱ و ۸۲ .

5.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۷۱۰ ح ۲۵۹۰ عن أبي سعيد ، سنن الدارمي : ج ۲ ص ۷۹۷ ح ۲۷۴۰ ، تنبيه الغافلين : ص ۳۵۷ ح ۵۳۳ كلاهما عن أبي هريرة وليس فيها ذيله ، البعث والنشور : ص ۲۸۴ ح ۴۹۷ عن المغيرة نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۱ ح ۳۹۴۷۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10895
صفحه از 792
پرینت  ارسال به