129
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵ / ۲

سوخت جهنّم

قرآن

«پس اگر اين كار (آورده يك سوره مانند قرآن) را نكنيد ـ كه نمى‏توانيد كرد ـ ، پس بترسيد از آتشى كه سوخت آن ، مردمان و سنگ‏هايند و براى كافران ، آماده گشته است».

«و امّا كجروان ، هيزم جهنّم خواهند بود».

«و وعده حق نزديك مى‏گردد . ناگهان ديدگان كسانى كه كفر ورزيده‏اند ، خيره مى‏شود [و مى‏گويند] كه : «اى واى بر ما كه از اين روز در غفلت بوديم ! بلكه ما ستمگر بوديم» . در حقيقت، شما و آنچه غير از خدا مى‏پرستيد ، هيمه جهنّم هستيد . شما وارد آن خواهيد شد. اگر اينها خدايانى [واقعى] بودند ، وارد آن نمى‏شدند و حال آن كه جملگى در آن ، ماندگارند . آنان در آن جا ، ناله‏اى زار دارند و در آن جا [چيزى ]نمى‏شنوند».

حديث

۱۳۰. الرقّة و البكاء ، ابن قدامه ـ به نقل از محمّد بن هاشم ـ : چون آيه «و سوخت آن ، مردمان و سنگ‏هايند» فرود آمد، پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آن را خواند. جوانى كه در كنار وى بود ، آن را شنيد و از هوش رفت. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله بر او ترحّم فرمود و سرش را در دامن خويش نهاد. مدّتى كه گذشت، آن جوان چشمانش را گشود و ديد سرش در دامن پيامبر خداست. گفت : پدر و مادرم به فدايت ! آن سنگ‏ها مانند چه چيزند؟
فرمود: «آنچه بر سرت آمد ، برايت كافى نيست؟! هر سنگ آن [چنان است كه ]اگر بر كوه‏هاى دنيا نهاده شود ، كوه‏ها از حرارت آن ، آب مى‏شوند . و با هر انسانى از ايشان (دوزخيان) ، يك سنگ و يك شيطان همراه است» .

۱۳۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : دستبرد به غنايم ، از اخگر جهنّم است، و مستى نيز اخگر آتش است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
128

۵ / ۲

وَقودُ جَهَنَّمَ

الكتاب

«فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَ لَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِى وَ قُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» . ۱

«وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا» . ۲

«وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِىَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَاوَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِى غَفْلَةٍ مِّنْ هَـذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ * إِنَّكُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنتُمْ لَهَا وَ رِدُونَ * لَوْ كَانَ هَـؤُلَاءِ ءَالِهَةً مَّا وَرَدُوهَا وَ كُلٌّ فِيهَا خَالِدُونَ * لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ هُمْ فِيهَا لَا يَسْمَعُونَ» . ۳

الحديث

۱۳۰. الرقّة والبكاء لابن قدامة عن محمّد بن هاشم : لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ : «وَ قُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ» قَرَأهَا النَّبيُّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فَسَمِعَها شابٌّ إلى جَنبِهِ فَصَعِقَ ، فَجَعَلَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله رَأسَهُ في حِجرِهِ رَحمَةً لَهُ ، فَمَكَثَ ما شاءَ اللّه‏ُ أن يَمكُثَ ثُمَّ فَتَحَ عَينَيهِ ، فَإِذا رَأسُهُ في حِجرِ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فَقالَ : بِأَبي أنتَ واُمّي مِثلُ أيِّ شَيءٍ الحَجَرُ ؟ فَقالَ : أما يَكفيكَ ما أصابَكَ؟! عَلى أنَّ الحَجَرَ مِنها لَو وُضِعَ عَلى جِبالِ الدُّنيا لَذابَت مِنهُ ، وإنَّ مَعَ كُلِّ إنسانٍ مِنهُم حَجَرا وشَيطانا . ۴

۱۳۱. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ ... الغُلولَ ۵ مِن جَمرِ جَهَنَّمَ ، وَالسُّكرَ جَمرُ النّارِ . ۶

1.البقرة : ۲۴ .

2.الجنّ : ۱۵ .

3.الأنبياء : ۹۷ ـ ۱۰۰ .

4.الرّقة والبكاء لابن قدامة : ص ۱۶۷ ح ۱۴۴ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۲۲۶ نقلاً عن ابن أبي الدنيا .

5.الغُلُول : هو الخيانة في المغنم ، والسرقة من الغنيمة قبل القسمة (النهاية : ج ۳ ص ۳۸۰ «غلل») .

6.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۲۹۱ ، الاختصاص : ص ۳۴۳ ، كنزالفوائد : ج ۱ ص ۲۱۶ ، بحارالأنوار : ج ۲۱ ص ۲۱۱ ح ۲ ؛ مسند الشهاب : ج ۱ ص ۶۶ وليس فيه ذيله .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13867
صفحه از 792
پرینت  ارسال به