115
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۱۱۱. امام على عليه ‏السلام : خداوندا! اگر تو مرا در باره جرمم به پرسش‏گيرى، من درباره گذشتت تو را به پرسش مى‏گيرم و اگر تو مرا در باره گناهانم به پرسش‏گيرى، من در باره آمرزشت ، تو را به پرسش مى‏گيرم و اگر وارد آتشم كنى ، به اهل آتش اعلام مى‏كنم كه دوستت دارم .

۱۱۲. امام على عليه ‏السلام : آه از آتشى كه جگرها و كليه‏ها را مى‏پزد ! آه از آتشى كه پوست سر و اندام را بر مى‏كَنَد ! آه از فرو رفتن در شعله‏هاى سركش!

۱۱۳. امام على عليه ‏السلام ـ در دعاى معروف به دعاى كميل ـ : آيا به راستى ، به تو چنين گمانى مى‏رود ـ اى معبود پاك و ستودنىِ من ـ كه در دوزخ ، صداى بنده مسلمانى را بشنوى كه بر اثر مخالفتش ، در آن جا زندانى شده و به سبب نافرمانى‏اش ، طعم عذاب را چشيده و به واسطه جرم و جنايتش ، در ميان طبقات آن محبوس گشته و با ضجّه اميدوار به رحمت تو، به درگاهت ضجّه مى‏زند و به زبان آنان كه تو را به يكتايى پرستيده‏اند ، تو را مى‏خواند و به ربوبيّتت به تو توسّل مى‏جويد؟! آقاى من! [چنين كسى] چگونه در عذاب بماند ، در حالى كه به بردبارىِ ازلى تو اميد دارد ؟! يا چگونه آتش ، او را به درد آورَد ، در حالى كه به بخشايش و مهر تو آرزومند است ؟! يا چگونه زبانه‏هاى آتش ، بسوزانندش ، در حالى كه تو بانگ او را مى‏شنوى و جايش را مى‏بينى ؟! يا چگونه شعله سركش آتش ، او را فرا گيرد ، در حالى كه تو خود مى‏دانى كه او ناتوان است ؟! يا چگونه در ميان طبقات دوزخ غوطه‏ور شود ، در حالى كه از راستگويىِ او آگاهى ؟! يا چگونه دوزخبانان بر او نهيب زنند ، در حالى كه او تو را با فرياد «يا ربّ !» مى‏خواند ؟! يا چگونه او را در آتش جاى دهى و او اميد دارد كه به فضل و بخشايش خود ، از آن برهانى‏اش ؛ ولى تو در آن رهايش سازى؟!
هرگز! چنين گمانى به تو نمى‏رود و اين گونه رفتارى ، با لطف و بخشايش شناخته شده‏ات نمى‏سازد و به نيكى و احسانى كه هماره با يكتاپرستان كرده‏اى ، نمى‏ماند !

۱۱۴. امام على عليه ‏السلام ـ در دعاى كميل ـ : كريما! پروردگارا ! تو خود مى‏دانى كه در برابر اندكْ بلاى دنيا و كيفرهاى دنيايى و ناملايماتى كه بر اهل آن مى‏گذرد ، چه سان
ناتوانم . اين ، در حالى است كه اين بلا و ناملايمات ، درنگش اندك و ماندگارى‏اش ناچيز و مدّتش كوتاه است . پس چگونه بتوانم بلاى آخرت و ناملايمات بزرگ آن را تاب آورم ، در حالى كه آن بلا مدّتش طولانى و ماندگارى‏اش ديرپاست و با اهل آن ، مدارا نمى‏شود ؛ چرا كه آن بلا ، جز از خشم و انتقام و ناخشنودى تو بر نمى‏خيزد؟!


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
114

الحديث

۱۱۱. الإمام عليّ عليه ‏السلام : إلهي ! إن أخَذتَني بِجُرمي أخَذتُكَ بِعَفوِكَ ، وإن أخَذتَني بِذُنوبي أخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ ، وإن أدخَلتَنِي النّارَ أعلَمتُ أهلَها أنّي اُحِبُّكَ . ۱

۱۱۲. عنه عليه ‏السلام : آهٍ مِن نارٍ تُنضِجُ الأَكبادَ وَالكُلى ! آهٍ مِن نارٍ نَزّاعَةٍ لِلشَّوى ! آهٍ مِن غَمرَةٍ مِن مُلهَباتٍ لَظى ! ۲

۱۱۳. عنه عليه ‏السلام ـ فِي الدُّعاءِ المَعروفِ بِدُعاءِ كُمَيلٍ ـ : أفَتُراكَ سُبحانَكَ يا إلهي وبِحَمدِكَ ، تَسمَعُ فيها صَوتَ عَبدٍ مُسلِمٍ سُجِنَ فيها بِمُخالَفَتِهِ ، وذاقَ طَعمَ عَذابِها بِمَعصِيَتِهِ ، وحُبِسَ بَينَ أطباقِها بِجُرمِهِ وجَريرَتِهِ ، وهُوَ يَضِجُّ إلَيكَ ضَجيحَ مُؤَمِّلٍ لِرَحمَتِكَ ، ويُناديكَ بِلِسانِ أهلِ تَوحيدِكَ ، ويَتَوَسَّلُ إلَيكَ بِرُبوبِيَّتِكَ ، يا مَولايَ ! فَكَيفَ يَبقى فِي العَذابِ وهُوَ يَرجو ما سَلَفَ مِن حِلمِكَ ؟! أم كَيفَ تُؤلِمُهُ النّارُ وهُوَ يَأمُلُ فَضلَكَ ورَحمَتَكَ ؟! أم كَيفَ يُحرِقُهُ لَهيبُها وأنتَ تَسمَعُ صَوتَهُ وتَرى مَكانَهُ ؟! أم كَيفَ يَشتَمِلُ عَلَيهِ زَفيرُها وأنتَ تَعلَمُ ضَعفَهُ ؟! أم كَيفَ يَتَغَلغَلُ بَينَ أطباقِها وأنتَ تَعلَمُ صِدقَهُ ؟! أم كَيفَ تَزجُرُهُ زَبانِيَتُها وهُوَ يُناديكَ يا رَبَّهُ ؟! أم كَيفَ تُنزِلُهُ فيها وهُوَ يَرجو فَضلَكَ في عِتقِهِ مِنها فَتَترُكُهُ ؟! هَيهاتَ ، ما ذلِكَ الظَّنُّ بِكَ ، ولَا المَعروفُ مِن فَضلِكَ ، ولا مُشبِهٌ لِما عامَلتَ بِهِ المُوَحِّدينَ مِن بِرِّكَ وإحسانِكَ . ۳

۱۱۴. عنه عليه ‏السلام ـ أيضا ـ : يا كَريمُ يا رَبِّ ، وأنتَ تَعلَمُ ضَعفي عَن قَليلٍ مِن بَلاءِ الدُّنيا وعُقوباتِها ، وما يَجري فيها مِنَ المَكارِهِ عَلى أهلِها! عَلى أنَّ ذلِكَ بَلاءٌ ومَكروهٌ قَليلٌ
مَكثُهُ ، يَسيرٌ بَقاؤُهُ ، قَصيرٌ مُدَّتُهُ ، فَكَيفَ احتِمالي لِبَلاءِ الآخِرَةِ وجَليلِ وُقوعِ المَكارِهِ فيها ! وهُوَ بَلاءٌ تَطولُ مُدَّتُهُ ، وَيَدومُ مَقامُهُ ، ولا يُخَفَّفُ عَن أهلِهِ ؛ لِأَنَّهُ لا يَكونُ إلّا عَن غَضَبِكَ وَانتِقامِكَ وَسَخَطِكَ . ۴

1.الإقبال : ج ۳ ص ۲۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۹۸ ح ۱۳ .

2.الأمالي للصدوق : ص ۱۳۸ ح ۱۳۶ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۵۷ ، روضة الواعظين : ص ۱۲۶ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۲۴ كلّها عن أبي الدرداء ، بحار الأنوار : ج ۸۷ ص ۱۹۶ ح ۲ .

3.مصباح المتهجّد : ص ۸۴۸ ح ۹۱۰ ، الإقبال : ج ۳ ص ۳۳۵ كلاهما عن كميل بن زياد ، المصباح للكفعمي : ص ۷۴۱ ، البلد الأمين : ص ۱۹۰ .

4.مصباح المتهجّد : ص ۸۴۷ ح ۹۱۰ ، الإقبال : ج ۳ ص ۳۳۴ كلاهما عن كميل بن زياد ، المصباح للكفعمي : ص ۷۴۰ ، البلد الأمين : ص ۱۸۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14292
صفحه از 792
پرینت  ارسال به