111
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۰۰. امام باقر عليه ‏السلام : بار خدايا ! گمان مرا بالا بِبَر ، ۱ طمع هيچ دشمنى و حسودى را بر من مَيَنگيز و مرا ، ايستاده باشم يا نشسته، بيدار باشم يا خفته ، [در همه حال ]محافظت فرما. بار خدايا ! مرا بيامرز و بر من رحم آور، به درست‏ترين راهت راه‏نمايى‏ام كن، و از گرماى جهنّم نگاهم دار.

۱۰۱. امام صادق عليه ‏السلام : بار خدايا! مرا از آتش بِرَهان.

۱۰۲. امام صادق عليه ‏السلام : بار خدايا! به حقّ موجبات آمرزشت و به رحمت واجب گشته‏ات [بر خويش] ، از تو مى‏خواهم كه مرا از هر گناهى به سلامت دارى، از هر نيكى [و طاعتى ]بهره‏مند سازى ، به بهشت نائل گردانى و از آتش برهانى .

۱۰۳. امام صادق عليه ‏السلام : بار خدايا! از فراموشى و تنبلى و سستى در طاعتت ، و از كيفر نزديكت و از عذاب بزرگ‏ترت ، به تو پناه مى‏برم .

۱۰۴. امام صادق عليه ‏السلام : قرآن را نبايد تند تند خواند ؛ بلكه بايد شمرده و با درنگ ، تلاوت كرد . هر گاه به آيه‏اى رسيدى كه در آن از بهشت ياد شده است ، لختى [از تلاوت ]دست نگه دار و از خداوند عز و جل بهشت را بخواه، و هر گاه به آيه‏اى رسيدى كه در آن از دوزخ ياد شده است ، لختى دست نگه دار و از آتش به خدا پناه ببر .

۱۰۵. امام صادق عليه ‏السلام : در تعقيبات نمازهاى واجب ، اين دعا را مى‏خوانى: «بار خدايا! به حقّ محمّد و خاندان محمّد ، خلاصى از آتش را از تو مى‏خواهم . پس خلاصىِ ما را برايمان بنويس، در دوزخ قرارمان مده، به عذاب و تحقيرت
گرفتارمان مساز، از [خوراك دوزخيان ، يعنى] خارِ تر و زقّوم به ما مخوران، ما را در آتش با اهريمنان گرد مياور، در آتش سرنگونمان مكن، از جامه‏هاى آتش و پوشش‏هاى قَطرانى بر ما مپوشان، و از هر گونه گزند و بدى‏اى در روز قيامت ـ اى كه معبودى جز تو نيست ـ نجاتمان بخش» .

1.يعنى : حسن ظنّى را كه به تو و رحمت و آمرزش تو دارم ، به درگاهت بالا ببر و آن را بپذير.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
110

۱۰۰. عنه عليه ‏السلام : اللّهُمَّ ارفَع ظَنّي صاعِدا ، ولا تُطمِع فِيَّ عَدُوّا ولا حاسِدا ، وَاحفَظني قائِما وقاعِدا ويَقظانا وراقِدا ، اللّهُمَّ اغفِر لي وَارحَمني وَاهدِني سَبيلَكَ الأَقوَمَ ، وقِني حَرَّ جَهَنَّمَ . ۱

۱۰۱. الإمام الصادق عليه ‏السلام : اللّهُمَّ فُكَّني مِنَ النّارِ . ۲

۱۰۲. عنه عليه ‏السلام : اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ بِعَزائِمِ مَغفِرَتِكَ ، وبِواجِبِ رَحمَتِكَ ، السَّلامَةَ مِن كُلِّ إثمٍ ، وَالغَنيمَةَ مِن كُلِّ بِرٍّ ، وَالفَوزَ بِالجِنَّةِ ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ . ۳

۱۰۳. عنه عليه ‏السلام : اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ النِّسيانِ وَالكَسَلِ وَالتَّواني في طاعَتِكَ ، ومِن عِقابِكَ الأَدنى وعَذابِكَ الأَكبَرِ . ۴

۱۰۴. عنه عليه ‏السلام : إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ۵ ، ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً ، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها وسَلِ اللّه‏َ عز و جل الجَنَّةَ ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّه‏ِ مِنَ النّارِ . ۶

۱۰۵. عنه عليه ‏السلام : تَدعو في أعقابِ الصَّلَواتِ الفَرائِضِ بِهذِهِ الأَدعِيَةِ : اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ بَراءَةً مِنَ النّارِ فَاكتُب لَنا بَراءَتَنا ، وفي جَهَنَّمَ فَلا تَجعَلنا ، وفي عَذابِكَ
وهوانِكَ فَلا تَبتَلِنا ، ومِنَ الضَّريعِ وَالزَّقّومِ فَلا تُطعِمنا ، ومَعَ الشَّياطينِ فِي النّارِ فَلا تَجمَعنا ، وعَلى وُجوهِنا فَلا تَكبُبنا ، ومِن ثِيابِ النّارِ وسَرابيلِ القَطِرانِ فَلا تُلبِسنا ، ومِن كُلِّ سوءٍ لا إلهَ إلّا أنتَ يَومَ القِيامَةِ فَنَجِّنا . ۷

1.الكافي : ج ۲ ص ۵۸۵ ح ۲۱ ، مصباح المتهجّد : ص ۲۷۱ ح ۳۸۱ من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۲۹۷ ح ۸ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۴۲ ح ۳۱۳۴ عن أبي بصير ، المزار الكبير : ص ۲۳۶ من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۲۲۱ ح ۱۸ .

3.تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۷۴ ح ۲۳۳ ، الإقبال : ج ۱ ص ۱۰۱ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۳۷۴ ح ۱ .

4.الإقبال : ج ۲ ص ۱۴۶ ، مصباح المتهجّد : ص ۴۷۷ ، البلد الأمين : ص ۱۳۱ كلاهما من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۲۶۰ ح ۳ .

5.الهَذْرَمَة : السرعة في القراءة (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۸۶۹ «هذرم») .

6.الكافي : ج ۲ ص ۶۱۷ ح ۲ و ص ۶۱۸ ح ۵ وليس فيه «فإذا مررت بآية فيها ذكر الجنّة فقف عندها وسل اللّه‏ عز و جل الجنّة» وكلاهما عن عليّ بن أبي حمزة ، مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۵۶۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۱۶ ح ۲۰ .

7.فلاح السائل : ص ۳۱۶ ح ۲۱۳ عن أبي بصير ، مصباح المتهجّد : ص ۶۲ ح ۹۸ ، الإقبال : ج ۱ ص ۲۲۴ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۱۲ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10934
صفحه از 792
پرینت  ارسال به