دو . رابطه ظاهر و باطن يا تجسّم اعمال
با تأمّل در شمارى از آيات و احاديث مىتوان گفت كه رابطه تكوينى عمل و جزاى اخروى ، بيش از رابطه علّت و معلول است .
قرآن كريم و احاديث اسلامى ، تعبيرهاى دقيق و لطيفى در مورد پاداش و كيفر اخروى دارند كه از آنها استفاده مىشود كه بهشت و دوزخ ، تجسّم كارهاى نيك و بد انسان در دنيا هستند :
الف ـ پيش فرستادن و پس گرفتن عمل
قرآن با قاطعيت تمام ، عمل نيك و بد انسان را پيشفرستاده خود او براى زندگى پس از مرگ ، مىداند :
ط «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ. ۱
اى كسانى كه ايمان آوردهايد ! از خدا پروا كنيد ، و هر كس بايد بنگرد تا براى فردايش چه چيز از پيش فرستاده است» .
اين آيه نشان مىدهد كه انسان در جهان آخرت عينا كارهايى را كه پيش فرستاده ، تحويل مىگيرد ، چنان كه در آيه ديگر مىخوانيم :
«وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْـلَمُونَ . ۲
و از روزى بترسيد كه در آن روز ، شما را به سوى خدا باز مىگردانند . سپس به هر كس ، آنچه انجام داده ، به طور كامل باز پس داده مىشود و به آنها ستم نخواهد شد» .