61
پژوهشي در فرهنگ حيا

مهم آن ، ترس و نگرانى از آبروريزى و از بين رفتن حيثيت فرد است ؛ امّا شخص پست ، براى آبروى خويش ، ارزش قائل نيست . به همين جهت ، نه از آنچه انجام مى دهد ، باكى دارد و نه به آنچه درباره اش مى گويند ، اهمّيت مى دهد . در فرهنگ روايات ، از اين دسته افراد با تعبير «لا يبالى ما قال ولا ما قيل فيه (بى اعتنا به آنچه مى گويد و به آنچه درباره اش مى گويند)» ۱ ياد شده و تصريح شده است :

۰.اللَّئيمُ لا يَستَحيي . ۲

۰.فرومايه ، حيا نمى كند .

۰.امام باقر عليه السلام نيز مى فرمايد :سِلاحُ اللِّئامِ قَبيحُ الكَلامِ . ۳

۰.اسلحه فرومايگان ، سخنان زشت است .

۰.و امام على عليه السلام مى فرمايد :اللَّئيمُ إذا قَدَرَ أفحَشَ و إذا وَعَدَ أخلَفَ . ۴

۰.فرومايه آن گاه كه امكان يابد ، ناسزا مى گويد و هرگاه وعده دهد ، تخلّف مى كند .

ناسزاگويى و عهدشكنى و سخن زشت بر زبان جارى كردن ، از رفتارهاى بى حيايى است و در اين روايات ، تصريح شده كه فرد پست ، مرتكب چنين كارهاى ناشايستى مى شود و از انجام دادن آنها شرم نمى كند . بنا بر اين ، يكى از ضرورت هاى برانگيخته شدن حيا ، كرامت نفس و احساس

1.ر . ك : الكافى ، ج ۲ ، ص ۳۲۳ ؛ تحف العقول ، ص ۴۴ .

2.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۰۵۳ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۴۸ ( ح ۱۲۲۹ و ۱۲۳۱) .

3.الدرّ المنثور ، ج ۵ ، ح ۷۶ .

4.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۵۲۹ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
60

۰.مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ ، لَم يُهِنها بِالمَعصِيَةِ . ۱

۰.هر كس براى خودش ارزش قائل باشد ، آن را با معصيت ، بى ارزش نمى سازد .

۰.همچنين ايشان فرموده است :مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ . ۲

۰.هر كس براى خودش ارزش قائل باشد ، شهوتش نزد او بى ارزش مى شود .

۰.و امام سجّاد عليه السلام مى فرمايد :مَن كَرُمَت عَلَيه نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ الدُّنيا . ۳

۰.هر كس براى خودش ارزش قائل باشد ، دنيا نزد او خوار مى شود .

پس اگر كسى از كرامت نفس برخوردار باشد ، جان خود را به دنيا ( كه در رأس تمام خطاهاست ۴ ) و به شهوت ( كه عامل ارتكاب معصيت است ۵ ) ، آلوده نمى كند .
ثانيا شخص كريم براى آبرو و حيثيت خويش نزد ديگران ، ارزش قائل است و به وجهه اجتماعى خود ، اهمّيت مى دهد و حاضر نيست تصوير ناخوشايندى از او در اذهان مردم نقش بندد . ۶ در تعريف حيا هم بيان شد كه يكى از عناصر

1.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۸۷۳۰ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۴۳۹ (ح ۷۶۱۶) .

2.نهج البلاغه ، حكمت ۴۴۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۰ ، ص ۷۸ ؛ غررالحكم ودررالكلم ، ح ۸۷۷۱ .

3.تحف العقول ، ص ۲۷۸ .

4.امام صادق عليه السلام مى فرمايد : «رأس كل خطيئة حبّ الدنيا ؛ دنيا دوستى سرآمد همه خطاهاست» (الكافى ، ج ۲ ، ص ۳۱۵) . همچنين از رسول خدا روايت شده است : «حبّ الدنيا أصل كل معصية و أوّل كلّ ذنب ؛ دنيادوستى ريشه هر معصيت و سرآغاز هر گناهى است» (تنبيه الخواطر ، ج ۲ ، ص ۱۲۲) .

5.امام على عليه السلاممى فرمايد : «ما من معصية اللّه شى ء إلاّ يأتى فى شهوة ؛ هيچ يك از معصيت هاى خدا نيست مگر آن كه با شهوتى مى آيد» (نهج البلاغه ، خطبه ۱۷۵) . همچنين از ايشان روايت شده است : «من لم يعدل نفسه فى الشهوات خاض فى الخبيثات ؛ كسى كه در شهوت ها اعتدال نداشته باشد ، در پستى ها فرو مى رود» . (الكافى ، ج ۲ ، ص ۳۹۳) . نيز از ايشان نقل شده : «سبب الشر غلبة الشهوة ؛ سبب بدى ، چيره شدن شهوت است» (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۵۵۳۳) .

6.اساسا به انسان اجازه داده نشده كه گوهر جان خويش را آلوده سازد و حرمت و آبروى خويش را نزد مردم ، خراب كند . بر اساس تعاليم دين ، حفظ گوهر جان از آلودگى و حفظ آبرو از لكّه دار شدن ، واجب و الزامى است .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12249
صفحه از 388
پرینت  ارسال به