327
پژوهشي در فرهنگ حيا

فصل چهارم : كم رويى ؛ پيامدها و راه درمان

پيامدهاى كم رويى

پيامد اصلى و كلّى كم رويى ، محروميت است . همان گونه كه پيش از اين گفتيم ، موضوع كم رويى ، افعال نيك و كارهاى پسنديده اى است كه فرد به جهت ضعف و ناتوانى خود ، از انجام دادن آنها شانه خالى مى كند . موضوع حيا ، فعل قبيح و پيامد آن ، «مصونيت» بود ؛ ولى موضوع كم رويى ، فعل نيك و پيامد آن ، «محروميت» است . وقتى كسى از انجام دادن كار نيك خوددارى كند ، محروميت را براى خود به ارمغان آورده است . به همين جهت ، امام على عليه السلامكم رويى را قرين با محروميت دانسته ۱ و آن را مايه حرمان معرّفى كرده ۲ و فرموده است :

۰.مَن استَحيا حُرِمَ . ۳

۰.هر كه كم رو باشد ، محروم خواهد ماند .

اين محروميت را در همه امورى كه تا به حال ذكر كرديم ، مى توان مشاهده كرد.

1.«قرنت الهيبة بالخيبة والحياء بالحرمان ؛ ترس با زيان و حيا با محروميتْ همراه است» (نهج البلاغه ، حكمت ۲۱ ؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲ ، ص۱۳۹) . «الحياء مقرون بالحرمان ؛ حيا با حرمانْ همراه است» (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۳۵۰ و ۶۷۱۴) .

2.«الحياء محرمة ؛ حيا ، مايه محروميت است» . (غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۳۹)

3.غررالحكم ودررالكلم ، ح ۷۶۷۸ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
326

سرِ يك سفره مى نشست . ۱ ديگر معصومان عليهم السلام نيز اين گونه بودند و هيچ گاه از اين كار ، احساس شرم نمى كردند . اين در حالى است كه هيچ كس در آفرينش به منزلت و شأن آنان نمى رسد . بنا بر اين ، اين گونه كارها ، نه تنها زشت شمرده نمى شوند ، بلكه فضيلت به حساب مى آيند ، و نه تنها موجب خوارى نمى گردند ، بلكه مايه كمال انسان اند . پس شرم از اين گونه رفتارها ، شرم مثبت نيست ؛ بلكه شرمى است منفى و برابر با كم رويى .

1.همان ، ص ۵۳۸ (ح ۷۷۹۷) .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9770
صفحه از 388
پرینت  ارسال به