325
پژوهشي در فرهنگ حيا

و شخصيت خود را در ابزار و وسايل بدانند . رسول خدا ، سوار الاغِ بدون پالان هم مى شد . ۱
نكته ظريف تر اين كه افراد متكبّر ، از اين كه كسى را همراه خود سوار كنند ، خوددارى مى كنند و اين ، در حالى است كه رسول خدا ، مردم را پشت سرِ خود ، سوار مركب مى كرد . ۲
۱۲ . همنشينى با زيردستان و خدمتكاران و كارگران،موضوع ديگرى است كه در كم رويى ناشى از تكبّر ، وجود دارد . كسانى كه زيردستانى دارند ، اگر از خوى تكبّر و خودبرتربينى برخوردار باشند ، حاضر نمى شوند با آنان مراوده زيادى داشته باشند و براى مثال ، با آنان هم سخن شوند ، به تفريح بروند ، آنان را سوار وسيله نقليه خود كنند ، با آنها هم غذا شوند و ... . در ديد آنان ، اين گونه كارها موجب پايين آمدن شأن و منزلتشان مى گردد و هيبت و هيمنه آنان را مى شكند . از نظر آنان ، افراد زيردست ، انسان هاى درجه دو به شمار مى روند و به همين جهت ، نزديكى با زيردستان را مايه خوارى و ننگ خود مى دانند و مايل نيستند در چنين وضعيتى ديده شوند . مثلاً يك مدير ، ممكن است حاضر نباشد در كنار راننده خود ، بر سرِ يك ميز بشنشيند و غذا بخورد ؛ زيرا نمى خواهد ديگران او را با يك فرد درجه دو ببينند . او از اين كه چنين فردى در كنارش باشد ، خجالت مى كشد . اين خجالت كشيدن ، به جهت تكبّر و خودبرتربينى است .
رسول خدا ، هم غذا نشدن با زيردستان را از سرِ كبر دانسته ، مى فرمايد : هر كه با آنان هم غذا شود ، از كبر ، دور شده است . ۳ آن حضرت با خدمتكاران خود ، بر

1.ر . ك : وسائل الشيعة (طبع مؤسسة آل البيت) ، ج ۳ ، ص ۳۷۷ ؛ الأمالى ، طوسى ، ص ۵۳۱ (ح ۱۱۶۲) ؛ مكارم الأخلاق ، ص ۱۱۵ ؛ مناقب ابن شهر آشوب ، ج ۱ ، ص ۱۲۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۸۰ .

2.ر . ك : كنزالعمّال ، ج ۳ ، ص ۵۳۷ (ح ۷۷۹۳ و ۷۷۹۷) .


پژوهشي در فرهنگ حيا
324

۰.لايَستَحيي أحَدُكُم أن يَسأَلَ اللّهَ مِن فَضلِهِ ولَو بِشِسعِ نَعلٍ . ۱

۰.هيچ يك از شما نبايد شرم كند كه از فضل خدا درخواست نمايد ، هر چند بند كفشى را .

نكته ظريفى كه وجود دارد ، اين كه شايد براى برخى افراد متكبّر ، اصل درخواست از خدا ، شرم آور نباشد ؛ امّا درخواست هاى كوچك ، مايه شرمندگى آنان شود ؛ زيرا اين كه انسان ، حتّى براى نيازهاى بسيار كوچك ، درخواست و التماس كند ، نشانه شدّت ناتوانى او در تحقّق نيازهايش است . اين شرم ، هر چند لباس غرور و تكبّر بر تن دارد ، امّا نشانه ضعف روحى است .
۱۱ . در مسئله وسيله نقليه نيز كم رويى ناشى از تكبّر ، نقش پيدا مى كند . افراد متكبّر ، بخشى از شأن و منزلت خود را در وسيله نقليه خود مى بينند . به همين جهت ، معمولاً از وسايل نقليه به روز ، پيشرفته و جديد استفاده مى كنند و اگر چنين وسيله نقليه اى در اختيار نداشته باشند ، سعى مى كنند در منظر ديگران ، ديده نشوند و از اين كه با وسيله نقليه معمولى ديده شوند ، شرم مى كنند . اين مسئله در جايى كه حاضران از افراد مهم به شمار بيايند و همه ، داراى وسايل نقليه بسيار خوب باشند ، تشديد مى شود . در چنين مواقعى ، براى مثال ، سعى مى كنند وسيله نقليه معمولى خود را دور از چشم ديگران ، پارك كنند و ورود و خروج خود را به گونه اى تنظيم كنند كه ديگران ، آنها را با فلان وسيله نقليه مدل پايين نبيند . همچنين ديرتر از ديگران وارد مى شود و بعد از همه مى روند تا كسى وسيله نقليه آنها را نبيند و اگر ناخودآگاه ديده شوند ، خجالت زده و سرافكنده مى شوند .
اينها نشانه ضعف است . افراد بى كمال ، نقص خود را به اين وسيله ، جبران مى كنند ؛ امّا كسانى كه داراى صفات عالى انسانى اند ، بزرگ تر از آن اند كه هويت

1.الكافى ، ج ۴ ، ص ۲۱ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۷۰ (ح ۱۷۵۵) .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9772
صفحه از 388
پرینت  ارسال به