145
پژوهشي در فرهنگ حيا

در دل بيابانْ تنهاست و همچنين در تنهايى هاى خود ، اهل تضرّع نسبت به خداوند است . ۱ خلوت با خداوند ، نشانه عشق است . لذا خداوند به موسى بن عمران عليه السلاممى فرمايد :
اى پسر عمران ! دروغ مى گويد كسى كه مى پندارد مرا دوست دارد ، ولى هنگام شب مى خوابد و با من نيست . آيا هر حبيبى خلوت كردن با دوست خود را دوست نمى دارد ؟! ۲
در «حديث معراج» ، خداوند متعال ، حلاوت خلوت با خود را وصف ناشدنى دانسته ۳ و شايد به همين جهت بوده كه رسول خدا ، خلوت كردن را دوست مى داشته است . ۴ امير مؤمنان نيز اهل خلوت بوده و براى اين كار به منطقه «غَرىّ» مى رفته است . ۵
بنا بر اين ، اگر خلوت را نقطه آسيب پذير مى دانيم ، نه براى همه افراد است و نه براى هر نوع خلوتى . خلوتى كه از خدا و همراه با گناه باشد ، آسيب زاست و خلوتى كه با خدا باشد ، مايه رشد و تعالى است .

1.بحار الأنوار، ج ۱۲ ، ص ۲۸.

2.الأمالى ، صدوق ، ص ۴۳۸ ، ح ۱ ؛ روضة الواعظين ، ص ۳۲۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۳ ، ص ۳۲۹ .

3.بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۲۲ .

4.شرح الأخبار ، ج ۱ ، ص ۱۸۴ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۴۱ .

5.ارشاد القلوب ، ديلمى ، ص ۴۴۰ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰۰ ، ص ۲۳۳ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
144

حضرت به وى فرمود : پنج كار را انجام بده و سپس هر چه مى خواهى ، گناه كن . سومين نكته اى كه حضرت فرمود ، اين بود :

۰.اُطلُب مَوضِعا لا يَراكَ اللّهُ واذنِب ما شِئتَ . ۱

۰.مكانى را بياب كه خدا تو را نبيند ، سپس هر چه مى خواهى گناه كن .

خلوت با خدا

گفتيم كه خلوت مى تواند مفسده انگيز باشد ولذا از آن نهى شده است . اين ، سخن درستى است ؛ ولى درباره همه خلوت ها صدق نمى كند و عموميت ندارد . مرتبه انسان ها با هم متفاوت است . برخى در خلوت به گناه نزديك مى شوند و برخى به خدا . كسانى كه به گناه نزديك مى شوند ، بهتر است از خلوت بپرهيزند و كسانى كه به خدا نزديك مى شوند ، بهتر است خلوت گزينند . خلوت بر دو قِسم است : خلوت با گناه و خلوت با خدا ، و به تعبير ديگر : خلوت از خدا و خلوت با خدا . خلوتى كه با گناه بوده ، از خدا به دور باشد ، زمينه ساز فساد و انحراف است و خلوتى كه با خدا باشد ، زمينه ساز اطاعت و بندگى است . در همين زمينه ، رسول خدا مى فرمايد :

۰.الدُّنيا ساعَةٌ فَاجعَلها طاعَةً ، وبابُ ذلِكَ كُلِّهِ مُلازَمَةُ الخَلوَةِ بِمُداوَمَةِ الفِكرَةِ . ۲

۰.دنيا ، ساعتى است . آن را در طاعت قرار ده و دَرِ همه اينها ملازمت خلوت با مداومت تفكّر است .

و به همين جهت است كه امام على عليه السلام ملازمت با خلوت را سيره صالحان مى داند . ۳ قرآن كريم نيز برخى انبيا را با واژه «أوّاه» ستوده است . ۴ امام باقر عليه السلامدر تفسير اين واژه فرموده است كه « أوّاه » ، يعنى كسى كه در نمازش و هنگامى كه

1.بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۲۶ .

2.بحار الأنوار ، ج ۷۰ ، ص ۶۸ .

3.مستدرك الوسائل ، ج ۱۱ ، ص ۳۹۳ ؛ عيون الحكم والمواعظ ، ص ۴۸۵ .

4.ر . ك : توبه ، آيه ۱۱۴ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10337
صفحه از 388
پرینت  ارسال به