139
پژوهشي در فرهنگ حيا

او هستند و خلوت هاى شما براى او آشكار است .

كسى كه خلوت مى كند و دست به گناه مى زند ، گمان مى برد كسى او را نمى بيند و با خبر نمى شود ، غافل از اين كه اعضا و جوارح او سپاهيان خداوندند هر كارى اتفاق بيفتد ، يا با اعضا و جوارح است و يا در قلب و دل است ، و اينها همه ، مأموران الهى اند . آيا با اين وضع ، باز هم مى توان خلوتى يافت ؟ حضرت على عليه السلامبه درگاه الهى مى فرمايد :

۰.كُلُّ سِرٍّ عِندَكَ عَلانِيَةٌ وكُلُّ غَيبٍ عِندَكَ شَهادَةٌ . ۱

۰.هر سرّى نزد تو آشكار است و هر غيبى نزد تو نمايان است .

حتّى به فرموده امام صادق عليه السلام ، خداوند از نگاه نامحسوس و زير چشمى انسان هم باخبر است . ۲ آيا مى توان چنين خدايى را غايب دانست ؟ آيا خداوندى كه از غرّش درندگان در بيابان ها و حركت نهنگ ها در درياها و معصيت هاى بندگان خود در خلوت ها آگاه است ، ۳ مى تواند غايب باشد ؟
اين ، نمونه اى از تصوّر كسانى است كه خدا را آن گونه كه هست ، مى شناسند . تصويرى كه اينان از خداوند دارند ، خداوندِ حاضر ، شاهد و ناظر است . اين تصوير مى تواند شرم را برانگيزد و تنهايى ها را مصونيت بخشد . امّا خداوندى كه «غايب» است ، در خلوت ، كارايى نخواهد داشت . امام سجّاد عليه السلاممى فرمايد كه از خدا حيا كنيد ؛ چون به شما نزديك است ۴ و امام باقر عليه السلام مى فرمايد كه به اندازه اى از خداوند حيا كنيد كه به شما نزديك است . ۵ همه اينها متوقّف بر شناخت و داشتن تصوير صحيح از خداوند است و به همين جهت ، امام صادق عليه السلاماطّلاع از

1.نهج البلاغه ، خطبه ۱۰۹ ؛ غرر الحكم ، ح ۶۸۹۱ ؛ بحار الأنوار ، ج ۴ ، ص ۳۱۸ .

2.معانى الأخبار ، ص ۱۴۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۴ ، ص ۸۰ .

3.نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۸ ؛ بحار الأنوار ، ج ۴ ، ص ۹۲ .

4.الدرّة الباهرة ، ص ۲۶ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۱ ، ص ۳۳۶ .

5.نزهة الناظر و تنبيه الخواطر ، ص ۱۱۰ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰۹ ، ص ۱۵۳ .


پژوهشي در فرهنگ حيا
138

إلَيهِ مِن كُلِّ قَريبٍ و أدنى إلَيهِ مِن حَبلِ الوَريدِ . ۱

۰.شگفتا از كسى كه مرا گم كرده ، حال آن كه هيچ گاه بدون من نبوده است ! چگونه تنها بوده است ، حال آن كه من از هر كسى به او نزديك تر و از رگ گردن به او نزديك ترم ؟

شكل گيرى تصوير خداى غايب ، به دليل نقص معرفت هاست . تصوير ذهنى آنانى كه معرفت صحيح و كاملى دارند ، تصوير خداوندِ حاضر و ناظر است . امام حسين عليه السلاممى فرمايد :

۰.اللّهُمَ ! إنَّكَ تَرى ولا تُرى وأنتَ بِالمَنظَرِ الأَعلى . ۲

۰.خداوندا ! تو مى بينى و ديده نمى شوى ، و تو در ديدگاهِ برتر هستى .

۰.امام حسن عليه السلام هم فرموده است :إنَّ اللّهَ ـ عَزَّوجَلَّ ـ بِالمَنظَرِ الأَعلى . ۳

۰.خداوند عز و جل در ديدگاه برتر است .

حضرت على عليه السلام ، خداوند را در همه امور ، ناظر مى داند ۴ ، تصريح كرده كه :

۰.إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لايَخفى عَلَيهِ مَا العِبادُ مُقتَرِفونَ في لَيلِهِم ونَهارِهِم ، لَطُفَ بِهِ خُبرا وأحاطَ بِهِ عِلما أعضاؤُكُم شُهودُهُ وجَوارِحُكُم جُنودُهُ وضَمائِرُكُم عُيونُهُ وخَلَواتُكُم عِيانُهُ . ۵

۰.آن كارهاى ناروايى كه بندگان در شب و روز خود انجام مى دهند ، از خداوند سبحان ، پنهان نيست . او به آنها آگاه است و احاطه علمى دارد . اعضاى شما مشهود اوست و جوارح شما سپاهيان او هستند و ضميرهاى شما [در ]چشمان

1.بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۴۵۴ .

2.دعائم الإسلام ، ج ۱ ، ص ۲۰۵ ؛ المصنَّف ، ابن ابى شيبه ، ج ۲ ، ص ۲۰۰ .

3.الكافى ، ج ۸ ، ص ۲۰۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۲۲ ، ص ۴۳۶ .

4.ر . ك ، بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۲۴۲ : «وأسألك فأجدك ...فى الاُمور ناظرا ؛ و از تو مى خواهم پس تو را ... در همه امور ، ناظر مى يابم» .و به اين حقيقت ، تصريح كرده كه :

5.نهج البلاغه ، خطبه ۲۰۰ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۳ ، ص ۳۶۵ .

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12413
صفحه از 388
پرینت  ارسال به