إلَيهِ مِن كُلِّ قَريبٍ و أدنى إلَيهِ مِن حَبلِ الوَريدِ . ۱
۰.شگفتا از كسى كه مرا گم كرده ، حال آن كه هيچ گاه بدون من نبوده است ! چگونه تنها بوده است ، حال آن كه من از هر كسى به او نزديك تر و از رگ گردن به او نزديك ترم ؟
شكل گيرى تصوير خداى غايب ، به دليل نقص معرفت هاست . تصوير ذهنى آنانى كه معرفت صحيح و كاملى دارند ، تصوير خداوندِ حاضر و ناظر است . امام حسين عليه السلاممى فرمايد :
۰.اللّهُمَ ! إنَّكَ تَرى ولا تُرى وأنتَ بِالمَنظَرِ الأَعلى . ۲
۰.خداوندا ! تو مى بينى و ديده نمى شوى ، و تو در ديدگاهِ برتر هستى .
۰.امام حسن عليه السلام هم فرموده است :إنَّ اللّهَ ـ عَزَّوجَلَّ ـ بِالمَنظَرِ الأَعلى . ۳
۰.خداوند عز و جل در ديدگاه برتر است .
حضرت على عليه السلام ، خداوند را در همه امور ، ناظر مى داند ۴ ، تصريح كرده كه :
۰.إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لايَخفى عَلَيهِ مَا العِبادُ مُقتَرِفونَ في لَيلِهِم ونَهارِهِم ، لَطُفَ بِهِ خُبرا وأحاطَ بِهِ عِلما أعضاؤُكُم شُهودُهُ وجَوارِحُكُم جُنودُهُ وضَمائِرُكُم عُيونُهُ وخَلَواتُكُم عِيانُهُ . ۵
۰.آن كارهاى ناروايى كه بندگان در شب و روز خود انجام مى دهند ، از خداوند سبحان ، پنهان نيست . او به آنها آگاه است و احاطه علمى دارد . اعضاى شما مشهود اوست و جوارح شما سپاهيان او هستند و ضميرهاى شما [در ]چشمان
1.بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۴۵۴ .
2.دعائم الإسلام ، ج ۱ ، ص ۲۰۵ ؛ المصنَّف ، ابن ابى شيبه ، ج ۲ ، ص ۲۰۰ .
3.الكافى ، ج ۸ ، ص ۲۰۷ ؛ بحار الأنوار ، ج ۲۲ ، ص ۴۳۶ .
4.ر . ك ، بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۲۴۲ : «وأسألك فأجدك ...فى الاُمور ناظرا ؛ و از تو مى خواهم پس تو را ... در همه امور ، ناظر مى يابم» .و به اين حقيقت ، تصريح كرده كه :
5.نهج البلاغه ، خطبه ۲۰۰ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۳ ، ص ۳۶۵ .