شده است.۱ درباره این کتاب و مؤلف آن اختلاف جدی وجود دارد. با توجه به اسناد روایات و متن آنها میتوان اطمینان یافت که این کتاب نگارش شیخ مفید و حتی انتخاب او از کتابی دیگر نیست و به اشتباه، به شیخ مفید نسبت داده شده است.۲
۲۰. سید مرتضی (م ۴۳۶ ﻫ)
علی بن حسین بن موسی مشهور به سید مرتضی و علم الهدی، از چهرههای شاخص فقه و معارف در قرن پنجم است. او برادر بزرگ سید رضی، شاگرد شیخ مفید و استاد شیخ طوسی است و در بسیاری از علوم صاحب نظر است. کتاب الذریعة إلی اصول الشریعه که تصنیف او است را میتوان به عنوان آغازین نگارش اصول فقه و فقه الحدیث شیعی موجود برشمرد.
وجاهت شخصیت او مورد تأیید شیعه و سنی است. سید مرتضی نزدیک به هفتاد کتاب نوشته، که بیشتر آنها در فقه، کلام و ادب بوده است. کتاب حدیث خاصی ندارد ولی در برخی کتابهای خود به برخی زمینههای فقه الحدیثی همانند تأویل و نقد حدیث پرداخته است. کتاب أمالی او حاوی نکات نغز و فراوانی در این زمینهها است.۳
۲۱. نجاشی (م ۴۵۰ ﻫ)
ابوالعباس احمد بن علی نجاشی، از مشهورترین رجال تاریخی شیعه، شاگرد شیخ مفید و احمد بن حسین غضائری است. نگارش مشهور او در فهرست أسماء مصنفی الشیعه، دستمایه عالمان رجالی است. نكتهسنجی و سختگیری او در نقل از اساتید سبب شده است که اساتید بیواسطه او موثق شمرده شوند. تخصص او در رجال نیز
1.. خاتمة مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۰۹.
2.. ر. ک: مقالۀ «شیخ مفید و کتاب الإختصاص» از سید محمدجواد شبیری که در مجموعه مقالات کنگرۀ شیخ مفید به چاپ رسیده است. ( المقالات و الرسالات، ش ۹، أربع مقالات حول الشیخ المفید المقالة الرابعه، ص ۱۳۴). یادآور میشویم در مجموعۀ شمارۀ ۹ که چهار مقالۀ جناب شبیری چاپ شده است، اطلاعات ارزشمند دیگری نیز دربارۀ شیخ مفید آمده به خصوص مقالۀ سوم که دربارۀ سایر آثار شیخ مفید است.
3.. برای آشنایی بیشتر مراجعه شود به مجلۀ علوم حدیث، ش ۳۴، مقالۀ «منابع و ابزارهای فقه الحديث در امالی سيد مرتضی»، نوشتۀ علی نقی خدایاری.