بزرگ از گوشه و کنار سرزمینهای اسلامی سر برآوردند که برخی از آنها توانستند به قدرتهای بزرگی تبدیل شوند. دولت آل بویه در ایران، دولت فاطمیان در شمال آفریقا و دولت حمدانیان در شمال عراق و سوریه، نمونهای از این دولتهای قدرتمند هستند. آل بویه با گسترش قلمرو خود از مرکز ایران به سمت غرب بر خوزستان و بغداد نیز استیلا یافتند و قدرت سیاسی را از خلیفه ستاندند. آنان با در اختیار گرفتن بیتالمال و پرداخت حقوق به خلیفه او را تحقیر کردند۱ و عزل و نصب وزیران و مدیران اجرایی را خود به عهده گرفتند. این سه دولت مقتدر و برخی دولتهای کوچک دیگر، گرایش شیعی یا نزدیک به شیعه داشتند و در ترویج معارف شیعی کوشا بودند. البته مقصود از شیعه در اينجا تمامی فرقههای منتسب به این مذهب، اعم از زیدیه و اسماعیلیه، است. در چنین فضایی عالمان شیعی برای ترویج و گسترش معارف و عقاید خود نه تنها با مانعی رو به رو نبودند، بلکه بعضی از آنان از کمک و پشتیبانی حکومت نیز برخوردار بودند و بدین ترتيب امکان تبلیغ معارف شیعی در چنین دورانی بیش از پیش فراهم شد. آشنایی اجمالی با برخی از دولتهای محلی یادشده میتواند در تحلیل صحیح و بازیابی دلایل اجتماعی و سیاسی گسترش حدیث در این دوران کمک شايانی نمايد. لذا در ادامه بحث ابتدا با هر يک از اين دولتها آشنا میشويم. لازم به ذکر است كه در اين گزارش، گستره تأثيرگذاری به ترتيب تاريخی مقدم شده است.
آلبویه (۴۴۸ ـ ۳۳۴)۲
حکمرانان آل بویه در سرزمینی چشم به دنیا گشودند که حوزه نفوذ تفکر شیعه به شمار میآمد و پیشینه چند دهه حکومت سادات زیدیمذهب را در حافظه
1.. ابناثیر در این باره مینویسد: «معزالدوله ـ نخستین امیر آل بویه در بغداد ـ تمام اموال و داراییهای خزانۀ دولت مرکزی را در اختیار گرفت و برای خلیفه روزانه پنج هزار درهم مقرر کرد»؛ الکامل فی التاریخ، ج ۵، ص ۲۶۹ ـ ۲۶۸، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی، ۱۴۱۴ ﻫ .
2.برای آگاهی بیشتر از دولت آل بویه به منابع ذیل مراجعه کنید:
ـ تاریخ آل بویه، مرحوم علیاصغر فقیهی، انتشارات سمت؛ آلبویه نخستین سلسلۀ قدرتمند شیعه، علیاصغر فقیهی؛ آلبویه حامیان فرهنگ تشیع، سید سیفالله نحوی؛ احیای فرهنگی در عهد آلبویه، جوئل. ل. کرومر، ترجمۀ محمدسعید ضیائی؛ مقالۀ مدخل «آل بویه» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی؛ مقالۀ مدخل «آل بویه» در دائرة المعارف تشیع.