پس از شکست اخباریان در کربلا، شخصیت علمی وحید بهبهانی و شاگردان او باورهای علمی و عمومی جامعه شیعی را تحت تأثیر قرار داد.
شاگردان وحید بهبهانی به ویژه علامه بحر العلوم و پس از او صاحب جواهر و در نهایت شیخ انصاری، تفکر اجتهادی و فقیهانه را گسترش دادند و آن را منضبط نمودند.
بنیان علم اصول، به شیوه جدید، به دست شیخ مرتضی انصاری بود. مباحث تدوینشده به دست ایشان، به طور خاص به مبانی اخباریان نظر دارد. حجیت ظواهر کتاب، حجیت قطع حاصل از مقدمات عقلی و تقدم آن بر ادله ظنّی نقلی، اصول عملیّه، به ویژه اصل برائت، اجتهاد و تقلید، مباحث ظن و ... در کتابهای شیخ انصاری به حد کمال رسیده است. از ایشان نقل شده است: «اگر امین اَسترآبادی زنده بود، این علم اصول را میپذیرفت».
تفکر اخباريگری، که در زمان وحید بهبهانی پایانیافته تلقی میشد، در سالهای بعد به گونهای پراکنده در برخی نقاط، به ویژه خوزستان، به حیات خویش ادامه داد.
در دوران کنونی، این شیوه، مدافعی ندارد. هرچند که برخی از مبانی اخباریان در لایههای ناپیدای تفکر برخی از دانشمندان دینی وجود دارد.