175
تاريخ حديث شيعه (2)

جبل‌عامل، که چند تن از عالمان مشهور خود همانند شهید اول و شهید ثانی را در این راه از دست داده بودند، موجب شد که هجرت از این منطقه به سوی ایران شتاب بیشتری گیرد.۱
اولین عالم شیعی که با مهاجرت به ایران شیوه پذیرش ترویج مذهب در حکومت جدید ایران را بنیان نهاد شیخ علی بن عبدالعال کَرَکی مشهور به محقق ثانی (۹۴۰ ـ ۸۷۰ ﻫ) است. او در سال ۹۱۶ هجری، مدت زمانی پس از فتح بغداد به دعوت صفویان به ایران آمد. شهرت محقق کرکی در فقه و تسلط او بر مبانی کهن و استوار این علم ریشه‌دار موجب شد که دوره‌ای جدید در فقه شیعی آغاز شود و فقیهان از حوزه مسائل خصوصی و شخصی مکلّفین خارج و به حوزه مسائل اجتماعی و حکومتی وارد شوند.۲
ظاهراً سالهای پایانی حکومت شاه اسماعیل صفوی، دوران مناسبی برای حضور محقق در ایران نبود؛ بنابراین، او در اواخر حكومت شاه اسماعیل به عراق رفت و پس از هجرت چندین ساله به عراق و روی کار آمدن شاه تهماسب صفوی (در سال ۹۳۰ هجری) به ایران بازگشت.
موفقیت محقق ثانی و همکاری شاه تّهماسب در این زمینه، موجب شد که موج دیگری از مهاجرت عالمان جبل‌عامل به ایران آغاز گردد. کمال‌الدین درویش، علی بن هلال کَرکی، شیخ على منشار (پدر همسر شیخ بهایی) و حسین بن عبدالصمد حارثی (م ۹۸۴ ﻫ) پدر شیخ بهایی به همراه فرزندش به ایران مهاجرت کردند. در سالهای بعد افرادی چون شیخ حر عاملی و شمارى از عالمان بحرین، كه با عنوان بحرانى شناخته مى‌شوند، نیز به ایران آمدند.۳
اگرچه تعداد مهاجران به ایران چندان پرشمار نیست، ولی دقت در نگرش و تفکر آنان، نشان می‌دهد که تنها کسانی که از جهت فرهنگی و اجتماعی، قدرت تأثیرگذاری و فعالیت سازنده داشتند به ایران آمده و فرهنگ‌سازی کرده‌اند. به واقع

1.. دین و دولت در ایران، ص ۵۴.

2.. ر.ک: مقدمه‌ای بر فقه شیعه، ص ۵۶.

3.. دربارۀ مهاجرت عالمان شیعی کتابها و مقالات مستقلی نوشته شده است. برخی از این نگاشته‌ها عبارت‌اند از: جعفر المهاجر، الهجرة العاملیة إلی إیران في العصر الصفوی، أسبابها التاریخیة و نتائجها الثقافیة و السیاسی؛ مهدی فرهانی، مهاجرت علمای شیعه از جبل‌عامل به ایران؛ محمدکاظم رحمتی، مهاجرت علمای جبل‌عامل به ایران در مطالعات عصر صفوی، و ... .


تاريخ حديث شيعه (2)
174

مورد نظر خویش را به دست مى‌آوردند. حکومت صفوی با داعیه‌داری تشیع، خود را حکومتی مبتنی بر دین و مذهب معرفی می‌کرد و از وجهه عالمان شیعی و نگاشته‌ها و آرای آنان در این راه سود می‌برد. عالمان شیعی نیز که پس از سالیان دراز فرصت جمع‌آوری متون، نظریه‌پردازی، تقویت هویت شیعی و رواج باورهای شیعی را به دست آورده بودند از این فرصت نهایت استفاده را کردند و به نهادینه‌سازی این تفکر پرداختند. طبیعی است که این همزیستی، ارتباط مسالمت‌‌آمیز و دست‌یابی به اهداف، تنها در صورتی پدید می‌آمد که نفع دو طرف ماجرا در آن لحاظ شده باشد.
بنابراین، انتظار اقدامات انقلابی و قیام در برابر برخی از مظاهر بیدادگری حاکمان صفوی در برخی از موارد انتظار صحیحی نبود و حتی گاه لازم بود ارکان حکومتی که استقلال فرهنگ شیعی را پاس می‌داشت، تقویت شود.۱
موضع‌گیری مجموعه عالمان شیعی، خواه افرادی که از مناطق دیگر به ایران مهاجرت کرده بودند و با شاهان ارتباط داشتند (همانند شیخ بهایی) و یا آنان که ایرانی بودند و در دربار حضور می‌یافتند (همانند علامه مجلسی) و آنان که از همکاری و ارتباط با دربار تن می‌زدند (همانند فیض کاشانی و مقدس اردبیلی) مجموعه‌ای زیبا از تفکر اعتدال، مصلحت‌سنجی و ابعاد مختلف سلوک دینی در مواجهه با حکومت صفوی را پدیدار ساخته بود.

مهاجرت عالمان شیعی به ایران

تشکیل حکومت مذهب‌محور با داعیه ترویج فرهنگ شیعی پس از سالها محرومیت و مهجوری، سبب روی آوردن عالمان و فقیهان به سوی ایران گشت. شاهان صفوی از این گرایش استقبال کردند‌ و عالمان را گرامی ‌داشتند. درخواست آنان از فقیهان و گروههای علمی دیگر، نشانه احتیاج آنان به این گروه فرهنگ‌ساز بود. از جهت دیگر سخت‌گیری دولت عثمانی بر شیعیان۲ و عالمان شیعی موجب رونق مهاجرت به ایران گردید. نفرت عالمان

1.. ستایش علامه مجلسی از حاکمان صفوی و یا همراهی شیخ بهایی با شاه عباس صفوی از این منظر ‌باید مورد بررسی قرار گیرد. نشناختن موقعیت زمانی و مکانی و رعایت مصلحتهای اجتماعی در فضای آن دوران موجب برساختن تحلیلهایی غلط و دور از منطق در این زمینه می‌گردد.

2.. تنها در یک واقعه بیش از چهل هزار شیعه در حکومت عثمانی به قتل رسیده‌اند. ( تاريخ تشيع در ايران، ج ۲، ص ۷۶۵)

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه (2)
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمّدکاظم طباطبايي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6637
صفحه از 304
پرینت  ارسال به