165
تاريخ حديث شيعه (2)

گروه سوم متونی هستند که رنگ شیعی دارند، ولی در منابع کنونی در دسترس ما وجود ندارد؛ خطبه البیان، خطبه افتخار، حدیث حقیقت و ... از این جمله‌اند. این متون در روزگارهای پسین مورد اعتماد تفکر غالیانه قرار گرفته است۱.
گروهی از احادیث کتاب، احادیث اهل سنت است که در ظاهر با تفکر شیعی تباین دارد؛ مانند: «سَتَرَوْنَ رَبَّکُمْ کَما تَرَوْنَ القَمَرَ لَیْلَةَ البَّدرِ»۲. روایات رؤیت در این کتاب نسبتاً فراوان است.۳
گروه دیگر احادیث با مضامین عرفانی و تصوف است که در منابع معتبر حدیثی شیعه و اهل سنت یافت نمی‌شود؛ مانند: «الشّریعةُ أقوالي والطّریقةُ أفعالي والحقیقةُ أحوالي ... .»۴
پس از سید حیدر آملی بسیاری از این متون، به ویژه متونی که رنگ سنّی نداشت، به کتابهای پسین منتقل شد. ابن ابی‌جمهور احسائی در دو کتاب عَوالی اللَّئالی و المُجلَّی، این متون را نقل کرد و از آن راه به کتابهای عرفانی و حتی حدیثی ما وارد شد.
برخی از این متون نیز به دست شیخ رجب بُرسی و از راه کتاب مَشارقُ أنوار الیقین به کتابهای متأخر راه یافته است.۵
گستره تاریخی و دامنه فکری این گروه، گسترده و درازدامن است و رویکرد عارفانه و صوفیانه به احادیث، محتاج دقت و تأمل بیشتری است.

تاريخ حديث شيعه در قرن نهم

روند رو به رشد گسترش تشيع در جامعه ايران كه در قرن هشتم آغاز شده بود، در قرن نهم نيز ادامه يافت و در نهايت به تأسيس حكومت شيعى صفوى در قرن دهم منجر شد.

1.. همان، ص ۷۷ ـ ۷۵.

2.. صحیح بخاری، ج ۱، ص ۱۳۸.

3.. ر.ک: مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۲۸، ص ۷۹ ـ ۷۸.

4.. جامع الأسرار، ص ۳۴۶.

5.. برای آگاهی بیشتر ر.ک: مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۲۸، ص ۹۳ ـ ۹۰؛ مؤلف در این مقاله برخی از متون کتاب جامع الأسرار را ردیابی کرده و نشان آن را در کتابهای حدیثی و عرفانی پسین ارائه داده است.


تاريخ حديث شيعه (2)
164

اگرچه عالمان اهل سنت به این موضوع پرداخته و نگاشته‌هایی را فراهم کرده‌اند، اما این گونه نگارش در سده‌های پیشین، در منابع حدیثی شیعه نظیر نداشته است.
آثار ابن‌عربی با نگاه عارفانه است و برخی از آثار غزالی از نگاه صوفیانه او نشأت گرفته است. با توجه به آغاز این حرکت از سوی سید حیدر آملی و تأثیر عمیق کتابهای او بر نگاشته‌های عرفانی شیعی در سده‌های پسین، مناسب است با توجه و دقت بیشتر به این موضوع پرداخته شود.۱
سید حیدر آملی در اوایل سده هشتم در آمل به دنیا آمد. پس از تحصیل و تا سی سالگی در دربار حاکمان طبرستان خدمت می‌کرد و به مال و منال فراوان دست یافت. با تحول درونی‌ای که در خویش احساس کرد، از دربار و مال کناره گرفت و پس از زیارت خانه خدا به گروه صوفیه پیوست. او افزون بر خرقه‌پوشی و ریاضت به تحصیل متون مهم عرفانی پرداخت و هم‌زمان نزد برخی از مشهورترین عالمان شیعی چون فخر المحققین تحصیل کرد و از او اجازه روایت گرفت.
آملی آثار متعددی در زمینه‌های عرفان و تصوف نگاشته است که مشهورترین آنها جامع الأسرار (با رویکرد حدیثی) و المحیط الأعظم (در تأویل آیات قرآن) است.

جامع الأسرار

هدف سید حیدر آملی در جامع الأسرار، سازگار نشان دادن مبانی دینی و شیعی با دیدگاه صوفیان در مباحث مهم اعتقادی مانند توحید، نبوت، ولایت و ایمان است.۲ یکی از محققان، احادیث جامع الأسرار را به چند دسته تقسیم کرده و گفته است:
برخی از احادیث این کتاب در منابع معتبر حدیثی کهن شیعه آمده است، ولی سید حیدر بدون اشاره به منبع و مأخذ آنها را نقل می‌کند. بیشتر احادیث این کتاب از این گروه است که با مشرب عرفانی سید حیدر آملی معنا شده است.۳ گروه دیگر از احادیث این کتاب با منابع کهن شیعی متفاوت بوده و اضافاتی دارد که آن زیاده مورد نظر و استدلال سید حیدر است.

1.. برای اطلاع و آگاهی بیشتر ر.ک: مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۲۸، ص ۹۶ ـ ۶۵.

2.. جامع الأسرار، ص ۶۱۱.

3.. مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۲۸، ص ۷۳.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه (2)
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمّدکاظم طباطبايي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6711
صفحه از 304
پرینت  ارسال به