423
تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري

گرديد. فعّاليت ديگر وى در اين حوزه ، كتاب إحياء الأحاديث فى شرح تهذيب الحديث شرح بر تهذيب الأحكام شيخ طوسى بوده كه شرح حال آن گذشت.
ملاّ خليل قزوينى (م ۱۰۸۹ ق) ، دو شرح مزجى و مفصّل بر كتاب الكافى كلينى دارد. وى ابتدا شروع به تدوين كتاب الشافى فى شرح الكافى ۱ به زبان عربى مى نمايد؛ ولى بعدها به دستور شاه عبّاس دوم ، كتاب الكافى را به فارسى شرح مى نمايد ۲ و لذا باعث مى گردد كه شرح مفصّلى بر الكافى بنگارد و اين ، پس از نوشتن مقدارى از شرح عربى او بوده است. لذا شرح فارسى خود را الصافى فى شرح الكافى مى نامد. ۳
بنا به گفته صاحب الذريعة ، وى در سال ۱۰۶۹ ق ، شرح «اصول» ، در سال ۱۰۷۴ ق ، شرح «فروع» و در سال ۱۰۸۴ ق ، شرح «روضه» الكافى را به پايان برده است. متن روايت ها را به عربى به عنوان «اصل» مى آورد و به فارسى به عنوان «شرح» گزارش مى دهد و در شرح ، به خصوصيات لغوى الفاظ ، ضبط و اعراب آنها نيز مى پردازد. ۴
شيخ حرّ عاملى (م ۱۱۰۴ ق) ، بعد از اين كه كتاب بزرگ وسائل الشيعة را در سال ۱۰۸۸ ق ، به پايان رساند ، قصد داشت شرحى به نام تحرير وسائل الشيعة و تحبير مسائل الشريعة بر آن بنويسد؛ ۵ ليكن عمر شريفش كفاف اين را نكرد و فقط يك جزء از آن را نوشت.

1.الذريعة ، ج ۱۴ ، ص ۲۷؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۶ ، ص ۳۱۳؛ فهرست الفبايى كتب خطّى كتاب خانه مركزى آستان قدس ، ص ۳۱۷؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه مجلس شوراى اسلامى ، ج۲۵ ، ص۲۶۴ .

2.عبّاس نامه ، ص ۱۸۴؛ فوايد الصفويّه ، ص ۶۹.

3.الذريعة ، ج ۱۵ ، ص ۴؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۵ ، ص ۲۶۵؛ فهرست الفبايى كتب خطّى كتاب خانه مركزى آستان قدس ، ص ۳۷۸ .

4.الذريعة ، ج ۱۵ ، ص ۴.

5.أمل الآمل ، ج ۱ ، ص ۱۴۵.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
422

صورت گرفت. ۱
از شرح أصول الكافى ، مفاتيح الغيب ، أسرار الآيات ، تفسير القرآن الكريم و ساير كتب او معلوم مى شود كه احاطه كاملى به آيات قرآنى و اقوال مفسّران و اخبار وارد شده از طريق اهل بيت عصمت و طهارت داشته است. ۲
ملاّ محمّد تقى مجلسى (م ۱۰۷۰ ق) در شرح مشيخه كتاب من لا يحضره الفقيه ، ۳ به مناسبت يادكرد استادش شيخ بهايى ، تصريح كرده كه شرحش را بر اين كتاب ، در واقع ، با ارشاد آن استاد نگاشته است. سپس به ماجراى خواب خود اشاره مى كند كه در آن ، شيخ بهايى ، او را به شرح احاديث اهل بيت عليهم السلام سفارش كرده و او در پسِ آن خواب ، به اين اقدام ارجمند ، دست زده است. ۴
بعد از آن كه مجلسى شرح عربى «متوسط» ۵ و به عبارتى «موجز و مختصر» ۶ خويش ، روضة المتقين فى شرح أخبار الأئمة المعصومين ۷ بر كتاب من لا يحضره الفقيه شيخ صدوق را با اشاره به رجال مسندها و تعيين حديث از جهت صحّت و سقم در سال ۱۰۶۳ ق ، به پايان رساند و آن را به شاه عبّاس دوم تقديم نمود ، شاه از وى درخواست نمود كه آن كتاب را شرح نمايد. ۸
اين اتّفاق ، باعث تدوين كتاب لوامع قدسيّه يا لوامع صاحبقرانى ۹ در سال ۱۰۶۶ ق ،

1.اين شرح ، شامل كتاب هاى عقل ، توحيد ، فضل علم و حجّت است .

2.شرح حال و آراى فلسفى ملاّ صدرا ، ص ۳.

3.الذريعة ، ج ۱۴ ، ص ۶۶.

4.علاّمه مجلسى ، ص ۱۴؛ آشنايى با بحار الأنوار ، ص ۷۴.

5.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۳۰۲.

6.روضة المتقين فى شرح من لا يحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۲.

7.عبّاس نامه ، ص ۱۸۵ ؛ فوائد الصفويّه ، ص ۶۹.

8.الذريعة ، ج ۱۸ ، ص ۳۶۹؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱ ، ص ۲۶۴؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه مجلس شوراى اسلامى ، ج ۱۰ ، ص ۵۷۵ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي هشتم تا يازدهم هجري
    سایر پدیدآورندگان :
    علی نقی خدایاری و الیاس پور اکبر
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5423
صفحه از 461
پرینت  ارسال به