این استدلال، به رغم طرح در قالبی متفاوت، اصلاحشده همان استدلال طوسی است که میگوید اصطلاح استمتاع، هنگامی که به طور کلی (علی الاطلاق) در منابع به کار رود، به متعة اشاره دارد (بخش ۱.ii). این استدلال با تلفیق مطالبِ مؤید و برگرفته از اصول الفقه (یعنی اصل تقدم استعمال شرعیِ اصطلاحات قرآنی بر استعمال لغوی آنها) اصلاح شده؛ ازاینرو اصول الفقه نیز به ساختارهای برونیای که آیه با آنها سنجیده میشود افزوده میگردد.
در اینجا نشانه تحول تفسیری، ساختاربندی مجدد مطالب موجود است، نه ارائه مطالب بدیع. ابو الفتوح در بخش نخست (B.a-b)، سه موضعگیری در قبال این آیه را بهروشنی بیان میکند (آیه ناظر به نکاح است؛ به متعة اشاره دارد، ولی نسخ شده؛ دال بر متعة است و نسخ نشده است)، و ساختار وی از «ابطال دو موضعگیری نخست در دو بخش (B.c-e و B.f-g) و شرح معانی ضمنی در صورت پذیرش سومین نظر (بخش C)» تشکیل میشود. این تقسیمبندیها تلویحاً در کتاب طوسی هم آمده، اما وی در بدو امر ساختار تفسیر خود را بیان نکرده، و اختلاف درونی شیعه را به نحوی نسبتاً نابجا بررسی کرده است (۱.v، ۱.vi).
استفاده طبرِسی از مطالب تفسیر طوسی کاملاً متفاوت است. ساختار تحقیق وی در مورد این آیه چنین است:
۱) آراء اصحاب در مورد مدلول این آیه (۱.i)
۲) معنای « استمتاع» در این سیاق (۱.i)
۳) هفت حدیث مؤید (و اکثراً با اِسناد) که، از جمله با اشاره به زیادة مذکور و «عدم نسخ» آیه (غیرُ مَنسوخ)، نشان میدهند این آیه ناظر به متعة میباشد (برخی از این احادیث در ۱.iii و ۲.iv آمدهاند)
۴) ردّ معادل بودن استمتاع و انتفاع (۱.vi)
۵) تحلیلی بر سخن عمر در مورد دو متعة (۲.iii)۱
اینجا هم، عناصر تشکیلدهنده تحلیل طبرِسی با مؤلفههای تحلیل تفسیر متقدم طوسی همسان هستند، اما طبرِسی، برخلاف رازی، به [[بیان]] خلاصهای از احکام متعة نمیپردازد. وی هیچ استدلال جدیدی بیان نکرده، بلکه صرفاً مطالبی جدید به عنوان مؤید