VI
ابتدا باید گفته شود که هیچ اثری از این روایت در دیگر تفسیرهای قرآنی این آیه دیده نمیشود. همه مفسران، اعم از شیعه و سنی، تمثیل مورد اشاره در مقایسه بالا را مرتبط با عبارت قبل از آن دانستهاند: ”مَثَل کسانی که داراییِ خود را در راه خدا صرف میکنند (مَثَل الّذينَ يُنفِقُونَ أَموالَهُم في سَبیلِ الله)." بنابراین مَثَل بالا بیانگر رحمت و برکتی است که به انفاقکنندگان میرسد. این مسئله در مورد علمای متأخر شیعه هم صحت دارد، برای مثال من موفق نشدم در آثار مجلسی یا فیض کاشانی که بسیار از علمای متقدم شیعه نقل میکنند، ارجاعی به این روایت بیابم. البته این روایت در آثار دو تن از دانشمندان دوره صفوی نقل شده: هاشم توبلی بحرانی (د. ۱۱۰۷/۱۶۹۵ یا ۱۱۰۹/۱۶۹۷)، صاحب تفسیر البرهان، البته به شکل تلخیص شده، و همین طور در إثبات الهداة بالنصوص والمعجزات۱ متعلق به شیخ حر عاملی (د. ۱۱۰۴/۱۶۹۲). این روایت به سه علت شگفتیبرانگیز است: الف) این تبارشناسی ائمه با علی[[ع]] شروع نمیشود؛ ب) حسن[[ع]] ـ پسر اول علی[[ع]] ــ هرچند به عنوان امام مفترض الطاعه در نظر گرفته شده ولی جزء سنبلها محسوب نشده است. نخستین سنبل در این روایت حسین[[ع]] است؛ در نتیجه [[این پرسش پیش میآید که]] فرق میان امام مفترض الطاعة و سنبلة چیست؟ ج) چگونه میتوان وجود روایتی را که میگوید تعداد ائمه[[ع]] هفت تاست (و در عین حال بیان میکند که آخرینشان قائم است) در اثری اثناعشری توضیح داد؟
شاید بتوان پاسخی برای دو اشکال اول پیشنهاد کرد. در آیه کلمه حبّة (دانه) آمده که از لحاظ دستوری مؤنث است. این میتواند راه را هموار کند تا محتوای آیه به فاطمه[[س]] برگردد؛ در عین حال، در روایت چیزی دال بر اینکه علی[[ع]] از امامان نیست، دیده نمیشود؛ نیازی به گفتن نیست که طبق اعتقاد همه فرَق شیعه علی[[ع]] بخشی از آن دانه است، بذری که تشیع از آن روییده است.۲