83
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

عبداللّه‌‌ بن ‌مسکان یکی دیگر از اصحاب اجماع است که تلاش او در حوزه اعتقادات چشم‌گیر بوده است. ابو محمد عبداللّه ‌‌بن ‌مسکان از بزرگانِ اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلاماست که شخصیتی مورد وثوق بود و منابع رجالی نوشته‌اند که وی از خوف آن‌که مبادا احترام امام را نگاه ‌ندارد، کمتر به حضور امام صادق علیه السلام شرفیاب می‌شد.۱ شیخ مفید نیز او را ستوده و او را از سرآمدان شیعه دانسته و هرگونه نکوهشی در مورد او را مردود دانسته است.۲ بسامد بالای نام او در سلسله روایات نیز سرشناس بودن او را تأیید می‌کند. نام او در سندِ بیش از ۱۲۰۰ روایت آمده که بسیاری از این‌ روایات در زمینه‌های اعتقادی‌اند. روایات او در بیشتر ابواب اعتقادیِ اصول کافی مانند باب «من عَمِلَ بغیر علم (معرفت)»،۳ باب حدوث عالم و اثبات محدث،۴ باب اطلاق القول بأنه شیء،۵ باب صفات الذات،۶ باب‌البداء،۷ باب أن‌الأرض لا یخلو من الحجة،۸ باب أن الأئمه ورثوا علم‌النبی و جمیع‌الأنبیاء و الأوصیا الذین من قبلهم،۹ باب ما عندالأئمه من سلاح رسول‌اللّه صلی الله علیه و الهومتاعه۱۰ و باب أن الأئمه اذا شاءوا أن یعلموا علموا۱۱ نقل شده‌اند که تلاش او در زمینه کلام و اعتقادات را نشان می‌دهند. جالب این که به‌رغم آن‌که او کمتر به حضور امام صادق علیه السلام مشرّف می‌شد، در میان اندک روایات نقل مستقیم او از امام صادق علیه السلام، چند روایت چالش‌برانگیز دیده می‌شود که در قالب پرسش از امام روایت شده‌اند که گویای دغدغه‌های اعتقادای اویند. شاید پرسش او از علم خداوند به مکان، پیش از خلقِ مکان، از مهم‌ترین پرسش‌های او از امام صادق علیه السلام باشد.۱۲

حسن ‌بن ‌محبوب یکی از اصحاب پرکاری است که تکرار نام او در اسناد روایات اعتقادی گزیری برای بی‌تفاوت گذاشتن و سخن نگفتن درباره شخصیت کلامی وی نمی‌گذارد. ابوعلی

1.. نجاشی، رجال، ص۲۱۴.

2.. نک‌: خوئی، معجم رجال، ج۱۰، ص۳۲۵.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۴.

4.. همان، ص۸۱.

5.. همان، ص۸۲.

6.. همان، ص۱۰۷.

7.. همان، ص۱۴۷.

8.. همان، ص۱۷۸.

9.. همان، ص۲۲۵.

10.. همان، ص۲۳۴.

11.. شیخ صدوق، توحید، ص۱۳۷.

12.. همان، ص۲۵۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
82

گسترده‌ای ایجاد کرده بود، گواه دیگری است که تلاشِ کلامی برید را آشکارتر می‌کند. اندک روایات بجامانده از او در ابواب مهم امام‌شناسی چون معرفت امام۱، علم امام۲، از تلاش او در این حوزه خبر می‌دهند.

عمر بن‌ اذینه، فرد دیگری است که فراوانی روایات او در حوزه‌های گونه‌گون اعتقادی اجازه نمی‌دهد تا از نام بردن او در شمار شخصیت‌های کلامی چشم بپوشیم. محمد بن عمربن اذینه اهل کوفه بود که برای نجات جانش از دست مهدی عباسی به یَمن گریخت و در همان‌جا درگذشت. اسم پدرش بر اسم او غلبه داده شده و به نام عمر بن اذینه معروف شد.۳ او ساکن بصره و بزرگِ شیعیان بصره بود که روایاتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده است.۴

ابن اذینه کتاب سلیم را از ابان بن ابی عیاش گرفته و نخستین کسی است که این کتاب را به نام کتاب سلیم بن قیس العامی الهلالی نامید. محدثین پس از او هفت نسخه از آن برداشتند که از جمله آنها ابن ابی عمیر و حماد بن عیسی هستند۵ صفات ‌الذات و صفات ‌الأفعال،۶ معنی‌الأول والأخر،۷ الفطرة اللّه عزّوجل الخلق علی التوحید۸ و علت احتیاح به امام،۹ نمونه‌هایی از روایات چالش‌برانگیز عمربن اذینه‌اند. از او در باب «اراده از صفات فعل» در اصول کافی روایتی بدین مضمون روایت شده است که خداوند مشیت را به خود مشیت خلق کرده و دیگر صفات را به مشیت آفرید،۱۰ این عبارتِ کوتاه، شارحان بلندآوازه اصول کافی را در طول سال‌ها به مشقت انداخته است. با وجود فراوانی این‌گونه روایات، محدِث صِرف دانستن ابن اذینه سخت می‌نُماید؛ به‌ویژه این که بی‌شک، پرسش او از امام صادق علیه السلام در باب قضا و قدر، دغدغه اعتقادی او را بیش از پیش آشکار می‌کند.۱۱

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۴.

2.. همان، ص۲۱۳و۲۲۱.

3.. کشّی، رجال، ج۲، ص۶۲۶.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۸۳.

5.. هلالی، کتاب سلیم بن قیس، ص۶۶-۷۷.

6.. شیخ صدوق، توحید، ص۱۴۷.

7.. همان، ص۳۱۳.

8.. همان، ص۳۳۰.

9.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۲۰۴.

10.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱۰.

11.. شیخ صدوق، توحید، ص۳۳۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37361
صفحه از 572
پرینت  ارسال به