81
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

بوده‌اند. مسائلی در باب امامت۱، تعداد امامان۲، فضائل امام۳، مهدویت۴ و رجعت۵ و دیگر مسائل که همه از بحث‌های مناقشه‌برانگیز آن زمان بوده‌اند. بی‌گمان، فرقه‌هایی چون زیدیه، کیسانیه، مرجئه، غالیان و مدعیان دروغین مهدویت متأثر از باورهای انحرافی فرقه‌های کج‌اندیش بوده‌اند.

مطالعه تاریخ زندگی اصحاب صادِقَین علیهما السلامهمچون برید بن معاویه این فرضیه را تأیید می‌کند. ابوالقاسم برید بن معاویه عجلی، از یاران امام باقر و امام صادق علیهما السلام بود که پس از سال‌ها تلاش و مرزبانی از اعتقادات شیعه در سال ۱۵۰ق درگذشت.۶ برید از شش نفرِ اول اصحاب اجماع و از اندک شخصیت‌هایی است که در کنار عبداللّه‌‌ بن ‌شریک، محمد‌ بن مسلم، زراره و ابوبصیر مدال حواری صادِقَین علیهما السلامرا در کارنامه خود دارد.۷ او به همراه محمد بن مسلم، زراره و ابوبصیر به «اوتاد ‌الأرض و اعلام الدین» توصیف شده است.۸ ترسیم جایگاه برید از سوی امام صادق علیه السلام نیز این فرضیه را تقویت می‌کند. آن حضرت درباره برید و چند تن دیگر از اصحاب خود فرموده‌اند:

۰.زنده یا مرده ایشان ستارگانی در میان شیعیان ما هستند؛ اینان یاد پدرم را زنده نگه می‌دارند؛ خداوند به‌واسطه اینان هر بدعتی را آشکار می‌کند، ادعای دروغین اهل باطل در دین و تأویل غلوکنندگان را از بین می‌برند.....۹

بیان امام به‌روشنی تلاش اینان در حوزه اعتقادی امامیه و از مرزهای آن را آشکار می‌کند. سخن به هم‌رأیی او با زراره در باب استطاعت۱۰ با عنایت به این که نظریه استطاعت زراره در کوفه چالش

1.. صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰.

2.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۵۶.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۷و۲۰۹؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۲۲۱ و ۲۶۲.

4.. کلینی، الکافی، ص۳۴۰.

5.. شیخ حر عاملی، الایقاظ، ص۱۲۶.

6.. نجاشی، رجال، ص۱۱۲.

7.. کشّی، رجال، ج۱، ص۴۳.

8.. همان، ج۲، ص۵۰۷.

9.. کشّی، رجال، ج۱، ص۳۴۸-۳۴۹.

10.. همان، ص۳۶۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
80

اسلامی (چه شیعی و چه غیرشیعی) در کوفه حضور و فعالیت داشتند و هر کدام طرفدارانی برای خود رقم‌زده و به ترویج اعتقادات خود می‌پرداختند. باورهای اهل حدیث، معتزله، مرجئه، خوارج، کیسانیه و زیدیه - با اندکی شدت و ضعف - در کوچه پس کوچه‌های کوفه و در میان مردم رواج و رونق داشت.

این فضا یاران و شاگردان اصحاب صادِقَین‌ علیهما السلامرا وامی‌داشت تا از یک سو به اطلاع و آگاهی از باورهای این فرقه‌ها علاقه نشان دهند و از سوی دیگر، ایشان را به تلاش بیشتر برای درک عمیق‌تر و آگاهی آموزه‌های امامیه تحریض می‌کرد تا هم ‌پاسخ‌گوی پرسش‌های شیعیان باشند و هم به هنگام، به دفاع از باورهای امامیه بپردازند. به نظر می‌رسد ثبت روایات فراوان اعتقادی در ابواب مختلف، در کارنامه یک راوی سرشناس امامی نشان‌دهنده آشنایی او به زوایای مختلف بحث دارد و از سویی از توجه او به مسائل و مباحث مطرح زمانه خبر می‌دهد.

چنان که حکایت کثرت روایات ابان بن تغلب در حوزه اعتقادات این‌گونه است. ابان - از یاران و شاگردان امام سجاد و صادِقَین علیهم السلام - راوی سرشناسی بود که فریقین او را ستوده‌اند.۱ جایگاه علمی او شناخته شده و حضور در جلسه درس او نه‌تنها برای نو‌آموزان، بلکه برای مدرسان نیز پرثمر بود. احاطه علمی او به آن اندازه‌ بود که با ورود او به مسجد، همه اساتید حلقات بحث خود را تعطیل کرده و پای درس او می‌نشستند. جمعیت چنان زیاد بود که در مسجد جایی برای نشستن باقی نمی‌ماند و تنها جایی کنار ستونی که پیامبر صلی الله علیه و اله بر آن تکیه می‌زد، برای ابان خالی می‌ماند. او از چشمه علوم جعفری سی‌‌‌هزار روایت به یادگار داشت۲ که بسیاری از این‌ روایات درباره مسائل چالش‌برانگیز آن دوره‌اند. حضور پرشمار در پای درس او گویای آگاهی و اِشراف او به مباحث مختلف و از جمله مسائل اعتقادی است و او خود نیز به گونه‌گونی مخاطبانش در حضور امام صادق علیه السلام، تصریح کرده است.۳ گذشته از این، شمار بالای روایات بجا مانده از او نیز از تلاش‌ها و دغدغه‌های اعتقادی او حکایت دارد. از او نزدیک به ۲۵۰ روایت در منابع روایی امامیه به‌جا مانده است که بیش از نیمی از آن در حوزه اعتقادات است و جالب‌تر این که در بسیاری از این‌ روایات، از مباحثی سخن به میان می‌آید که از مسائل چالش‌برانگیز آن دوره

1.. نجاشی، رجال، ص۱۰؛ ذهبی، سیر اعلام النبوة، ج۱، ص۵۹؛ همان، ج۶، ص۳۰۸.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۰.

3.. برقی، رجال، ج۱، ص۱۸۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37528
صفحه از 572
پرینت  ارسال به