459
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

مشاهیر برجسته مرجئه شیعه

نیم‌نگاهی به این افراد و روابط علمی آنان نشان می‌دهد که بیشتر آنها با یک‌دیگر رابطه علمی و بعضاً استاد و شاگردی دارند و جملگی در مشخصه پیش‌گفته از جریان ارجاء شیعی هم‌داستان‌اند؛ ویژگی‌هایی که هم ارتباط درون یک جریان و هم باور‌های همگون و همسان را تأمین می‌کند.

کُثَیرالنواء

ابواسماعیل کثیربن اسماعیل‌ بن نافع النواء۱ یا کثیر بن اسماعیل النواء۲ ملقب به کثیرالنواء۳ است. او را کثیرالنوی،۴ کثیرالنّوبی،۵ کثیر الأبتر۶ و الأبتر۷ نیز نامیده‌اند. او از موالی قبیله بنی‌تیم‌ کوفه بود۸ زمان تولد او به طور دقیق مشخص نیست، اما می‌‌د‌‌انیم در سال ۱۳۵ق زنده بود۹ و به احتمال قوی در اواسط سده دوم هجرت درگذشته است. او را از معاصران امام باقر و امام صادق علیهما السلام و زید‌ بن علی شمرده‌اند.۱۰

از احوال و زندگانی کثیرالنواء اطلاع چندانی در دست نیست، جز این که او اهل روایت و ‌حدیث بوده۱۱ و از همین نظر مورد توثیق و تضعیف قرار گرفته است.۱۲ برخی منابعِ اهل ‌سنت او را ثابت‌ قدم در تشیّع دانسته‌ وحتی او را افراطی و غالی خوانده‌اند؛۱۳ اما گویا او با امام محمد

1.. ابن حجر، تهذیب التهذیب، ج‌۸، ص‌۴۱۱.

2.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج‌۳، ص‌۴۰۲.

3.. نوبختی، فرق الشیعه، ص‌۱۳و۵۷؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ج‌۱، ص‌۱۳۶؛ بغدادی، الفرق بین الفرق، ص‌۲۴؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۲۳۳و۲۴۱؛ سمعانی، الانساب، ج‌۲، ص‌۷۸.

4.. شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۶۱.

5.. خوارزمی، مفاتیح العلوم، ص‌۲۹.

6.. مسعودی، مروج الذهب، ج‌۳، ص‌۲۰۸.

7.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص‌۳۳.

8.. سبحانی، معجم طبقات المتکلمین ، ج‌۱، ص‌۳۲۸.

9.. برقی، طبقات الرجال، ص‌۱۵ و ۴۲؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۲۳۶و۲۴۱-۲۴۲.

10.. نوبختی، فرق الشیعه، ص‌۱۳.

11.. ابن حجر، تهذیب التهذیب، ج‌۸، ص‌۴۱۱.

12.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج‌۳، ص‌۴۰۲؛ ابن حجر، تهذیب التهذیب، ج‌۸، ص‌۴۱۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
458

مضمونی مشابه با تمام نکردن ادای حق ایشان داشته باشد که برخاسته از واژه بتریه است.

نکته‌ جالب توجه دیگر تئوریزه شدن اعتقاد مرجئه شیعه به دست سلیمان ‌بن ‌جریر ‌رقّی - رئیس فرقه سلیمانیه زیدیه - است.۱ در نظر او، علی‌ بن ابی‌طالب علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلامافضل از دیگران‌اند و از مرجعیت علمی در جامعه برخوردارند؛ اما در باب امر خلافت و امامت، انتخاب و اختیار مردم حاکم است. از این نظریه با عنوان «نظریه امامت مفضول» یاد شده است. او بر همین مبنا، خلافت خلفا را صحیح دانسته و اذعان می‌کرد که علی علیه السلامگرچه افضل از خلفاست، اما بنا بر مصالح، امر خلافت و امامت را به آن دو واگذار کرده است۲ و شاید از همین ‌رو باشد که در میان فرقه زیدیه، بُتریه بیش از همه به سلیمانیه نزدیک دانسته شده‌اند؛ زیرا سلیمانیه نیز بسان بتریه، از شیخین تبرّی نکردند و هر دو گروه جارودیه را که شیخین را تکفیر می‌کردند، کافر دانسته‌اند.۳

نوبختی و سعد‌ بن عبداللّه‌ در کتاب خود آورده‌اند: که «... و این گفتار، قول اقویا و ضعفا از زیدیه است»؛۴ دسته‌ای از این ضعفا «عجلیه» و اصحاب هارون‌ بن سعید عجلی هستند و دسته دیگر از ضعفاء زیدیه نیز «بُتریه» نام گرفته‌اند که اصحاب کثیر‌النواء، حسن‌ بن صالح‌ بن حی، سالم‌ بن ابی حفصة، حکم‌ بن عتیبة، سلمة ‌بن کهیل و ابی‌المقدام ثابت‌الحداد هستند و اما اقویاء از زیدیه، اصحاب ابی‌الجارود... هستند.۵ جالب آن است که این افراد همان کسانی هستند که در روایت سدیر خدمت امام صادق علیه السلام رسیده‌اند و از اعتقاد خویش پرده برداشته‌اند.۶

راهبری فکری این افراد در روایتی دیگر از زبان ابابصیر نیز قابل دریافت است؛ امام صادق علیه السلامپس از برشماری نام همین افراد ابراز می‌دارند چه بسیار گمراهان که به دست اینان گمراه شدند. امام صادق علیه السلام این گروه را مصداق این آیه شریفه‌ دانستند که «گروهی از مردم کسانی هستند که می‌گویند: به خداوند و روز رستاخیز ایمان آورده‌ایم، در حالی که ایمان ندارند».۷ از این‌رو، تلاش خواهد شد معتقدان به جریان ارجاء شیعی، از درون این گروه کاویده شوند.

1.. نوبختی، فرق الشیعه، ص‌۱۷؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۵۹-۱۶۰.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج‌۱، ص‌۱۳۷؛ بغدادی، الفرق بین الفرق، ص‌۳۴؛ النشار، نشاة الفکر الفلسفی، ج‌۲، ص‌۱۹۵.

3.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص‌۲۴؛ اسفراینی، التبصیر، ص‌۱۷.

4.. دربارۀ معنای ضعف و قوت، نک: اشعری قمی، المقالات والفرق، ص‌۲۰۳؛ نوبختی، فرق الشیعه، ص‌۸۶.

5.. اشعری قمی، المقالات والفرق، ص‌۷۳-۷۴.

6.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۵۰۰.

7.. سورۀ بقره، آیۀ ۹؛ نک: موسوی خوئی، معجم رجال الحدیث، ج‌۳، ص‌۴۰۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37246
صفحه از 572
پرینت  ارسال به