اعتقادی کوفه، مسئله حضرت علی علیه السلام و عثمان نبود؛ چون کوفیان - چه شیعه و چه سنی - عمدتاً بر برتری علی بن ابیطالب علیه السلام نسبت به عثمان همندا بودند، بلکه مسئله آنان بحث برتری و احقیّت علی بن ابیطالب علیه السلام بر ابوبکر و عمر بود، اما از سوی دیگر محدثان و فقیهان سنی کوفه بر پایه انگاره سیاسی خویش مبنی بر مبارزه با بنیامیه، به نفع زید رأی دادند. حمایت از زید تا آنجا در کوفه رشد کرد که در پایان به غیر از شیعیان اعتقادیِ اهل برائت، عموم متشیّعان کوفه با زید اعلام همراهی کردند.۱
آنچه قابل توجه است هواداری مرجئه شیعه از زید است. این گروه نیز از جمله گروههایی بود که بر پایه اعتقاد خویش، از قیام زید علیه بنی امیه استقبال کرد. چهبسا قیام زید با پشتوانه محدثان و فقیهان کوفه، سبب شده باشد تا کسانی که پس از زید راه او را پی گرفتند (= زیدیه)، بیش از همه برخاسته از درون یا هواداران محدثان و فقیهان سنی کوفه و جریان مرجئه شیعه باشند؛ چون جریان محدثان و فقیهان سنّیِ کوفه به امامت ابوبکر و عمر قائل بود، اما در نزاع میان عثمان و حضرت علی علیه السلام آن حضرت را ترجیح میداد و جریان مرجئه شیعه به احقیت و افضلیت حضرت علی علیه السلاماذعان داشت، اما خلافت خلفای نخستین را هم میپذیرفت.
شاهد این ادعا، اعتقادی است که صاحبان کتب فِرق و مقالاتِ شیعی درباره برخی شیعیان زیدی نقل کردهاند. برای مثال، نوبختی پذیرش خلافت ابوبکر و عمر همراه با اعتقاد به احقیت حضرت علی علیه السلام را که پیشتر نشانِ مفهومی مرجئه شیعه معرفی شد، برای تمامی اصحاب جریان بُتریه گزارش کرده است.۲ دیگر کتابهای نوشته شده در باب فرق و مذاهب هم عموماً بُتریه را یکی از فرقههای زیدیه دانستهاند.۳ این معرفی در نخستین گام این تلقی را به وجود میآورد که بُتریه نیز همچون دیگر فرقههای زیدیه پس از حادثه زید و در هواداری از او سامان یافته است، اما شواهد دیگری نشان میدهد که جریان فکری بُتریه پیش از حادثه زید در کوفه حضور فکری داشتهاند. سعد بن عبداللّه اشعری قمی نوشته است: «از پیشینیانِ در فرقه بتریه، دو فرقه بتریّه و جارودیّه، مذهب زید بن علی بن حسین و زیدبن حسن بن حسنبن علی را پذیرفتند و دیگر دستههای زیدیّه از ایشان منشعب شدند».۴
1.. نک: النشار، نشاة الفکر الفلسفی، ج۲، ص۱۵۹.
2.. نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳و۵۷.
3.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۴۴؛ شهرستانی، الملل والنحل، ص۱۴۲.
4.. اشعری قمی، المقالات والفرق، ص۱۸؛ نوبختی، فرق الشیعه، ص۲۰-۲۱.