عبدالرحمن بن کثیر الهاشمی ادامه پیدا کرده است.۱ شاید علت این که قمیها، محمد بن اورمه را به غلو متهم میکنند، نقل از علی بن حسان باشد که در کتب رجال، علی بن حسان ضعیف معرفی شده است. در رساله ابوغالب زراری مسیر انتقال کتاب الاظله به بغداد، چنین بیان شده است: «کتاب الأظلة حدثنی به حمید بن زیاد عن علی بن ابیصالح عن علی بن حسان عن عبدالرحمن بن کثیر بکتاب الأظلة».۲
در مسیری که ابو غالب ذکر کرده است، افزون بر علی بن حسان و عبدالرحمن بن کثیر از علی بن ابیصالح نیز نام برده شده است. در ترجمه علی بن ابیصالح، چنین ذکر شده است: «و لم یکن بذاک فی المذهب والحدیث وإلى الضعف ما هو؛ وقال حمید فی فهرسته سمعت منه کتبا عدة، منها کتاب الأظلة ولیس أعلم هذه الکتب له أو رواها عن الرجال».۳
این شخص، تنها در مسیر کوفه به بغداد وجود دارد و هیچ جایگاهی در قم ندارد. نجاشی از قول حمید بن زیاد کتاب الاظله را به وی نسبت داده، هرچند نمیداند این کتاب، تألیف علی بن ابیصالح بوده یا این که آن را از دیگران نقل کرده است. شاید بنا بر کلام ابوغالب زراری که بیان میداشت ابیصالح، ناقلِ کتاب محمد بن سنان است، احتمال داد این کتاب از وی نبوده و تنها وی ناقلِ آن بوده است. اگر این کتاب را تألیف خود ابیصالح بدانیم، در این صورت این سومین کتاب در کوفه است که در موضوع الاظله نوشته شده است. این مطلب نشان میدهد، تألیف کتاب مستقل در موضوع عوالم پیشین، میان محدثان کوفه شیوع نداشته، هرچند روایاتش در کوفه فراوان نقل میشده است.
از ناقلان کتاب الاظله چنین فهمیده شود که کتاب الاظله محمد بن سنان وارد قم نشده و هیچکدام از قمیها آن را نقل نکرده است. نکته دیگر اینکه، در حال حاضر از کتب یادشده (الاظله محمد بن سنان، الاظله عبدالرحمن بن کثیر، تفسیر الباطن علی بن حسان و الاظله منسوب به علی بن ابیصالح) هیچکدام وجود ندارند.
کتاب دیگری که امکان دارد درباره عوالم پیشین نوشته شده باشد، کتاب بدأ الخلق از مفضل بن عمر الجعفی است که احتمال دارد همه این کتاب یا بخشی از آن، درباره عالم اظله بوده