در دین، وجوبی مستقل و دارای موضوعیت است. به همین سبب لازم است که خداوند این وجوب در اطاعت را برای امام جعل کند؛ زیرا عدم جعل الهی مقام افتراض طاعت به تصرف در ربوبیت تشریعی حق تعالی و شرک میانجامد. توضیح آن که تنها خداوند سبحان ولایت تکوینی در ایجاد و همینطور ولایت تصرف در هر چیزی به هر شکلی را بهطور مطلق خواهد داشت. از ولایت در تشریع و تقنین و امر و نهی گرفته تا ولایت قبض و بسط و... همه این شؤون بالذات برای خداوندست؛ چون هر چه غیر اوست مملوکِ اوست. پس تنها حق تعالی است که «طاعت مفترضه بالذات» بر همه آفریدگان دارد و هیچکس حق اطاعت از دیگری ندارد. چون همه مخلوقات در یک سطح مملوک خداوند هستند، جز اینکه خداوند این اطاعت در طاعت را برای کسی جعل کند و چون خداوند اطاعت کسی را بر مردم واجب کرد، یعنی او را امام بر مردم قرار داد، واجب است از سنت و سیرهاش پیروی شود. آن هم به نحو وجوب موضوعی یعنی اطاعت از این انسان بهخودی خود موضوعیت دارد نه آنکه تنها طریقی برای اطاعت از خداوند باشد.
این بُعد از نظریه امامت نیز در اندیشه متکلمان نخستین امامیه بهروشنی قابل بازیابی است و در بیشتر روایاتی که به دو مؤلفه افتراض طاعت و تفویض دین اشاره شده، بر اعطای این مقام از جانب خداوند سبحان به امام تأکید شده است. ابن ابی عمیر در روایتی از برید بن معاویه از امام باقر علیه السلامچنین میآورد: «فَنَحْنُ النَّاسُ الْمَحْسُودُونَ عَلَى مَا آتَانَا اللَّهُ الْإِمَامَةَ دُونَ خَلْقِ اللَّهِ».۱
همچنین در روایاتی که پیشتر از زراره، ابن ابی عمیر، ابابصیر و یونس بن عبدالرحمن درباره تفویض دین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل شد، همواره بر تفویض دین از ناحیه حضرت حق بدان حضرت تصریح میشد. «إِنَّ اللّه تَبَارَک وَتَعَالَى فَوَّضَ إِلَى نَبِیِّهِ أَمْرَ خَلْقِهِ»۲؛ «إِنَّ اللّه عَزَّ وَجَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّک لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ الدِّین».۳
افزون بر روایات این دو باب، روایات فراوان دیگری نیز بهصورت مستقل بر جعل الهی مقام امامت اشاره دارند. هشام بن حکم چندین روایت امامت را امری آسمانی و فرمانی الهی میداند. او در مناظره با ضرار بن عمرو این دیدگاه را ترسیم میکند و میگوید: «امامت مانند نبوت به امر خداوند است و به دست مردمان و انتخاب ايشان وانهاده نشده و تنها تفاوت امامت و نبوت در اين