31
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

به خوبی نشان می‌دهد که ‌مؤمن الطاق در مهم‌ترین موضوعات کلامی آن دوران همچون معرفت اضطراری، استطاعت، حدوث علم الاهی، تقدیر و... با قاطبه جامعه شیعی هم‌نواست و زاویه‌ای با اندیشه متعارف جامعه شیعه ندارد و‌ هیچ اتهامی را هم متوجه خود نکرده است.۱

این نکته جدا از آن‌که اعتدال فکری او را نشان می‌دهد بیشتر ناشی از آن است که کمتر خود را در عرصه نظریه‌پردازی کلامی ظاهر می‌کند و ترجیح می‌دهد چونان متکلمی مدافعه‌گر ظهور و بروز داشته باشد. نوع مناظره‌های ‌مؤمن الطاق به خوبی گواه است که هنرمندانه به طرف مخالف اجازه نمی‌دهد به بنیا‌ن‌های فکری‌اش دست یابد تا بتواند به او چیره شود. همین نکته اما شخصیت کلامی او را بیشتر در عرصه جدل و مناظره محدود کرده است. شواهدی در روایات شیعه وجود دارد که به ویژه امام صادق علیه السلام او را به‌دلیل کاربست روش‌های غیر مشروع متذکر شده‌اند. نیم‌نگاهی به نقد‌های او از سوی اهل‌بیت علیهم السلامبه خوبی نشان می‌دهد که این نقد‌ها ناظر به محتوای اندیشه او نیست و روش کلامی او را مد نظر قرار می‌دهد.۲

با این همه حتی در همان گزارش‌ها می‌توان به حلقه‌ای از افراد برای ‌مؤمن الطاق پی برد؛۳ حلقه‌ای که منابع متأخر‌تر از اشعری با نام و نشان «نعمانیه»۴ یا «شیطانیه»۵ از آن یاد کرده‌اند؛ اما اعضای این حلقه فکری نه تنها شناخته شده نیستند که شواهدی هم برای بازشناسی ایشان در دست نداریم.

۱.‌۴. خط فکری هشام ‌بن حکم

به جرأت می‌توان گفت که هشام ‌بن حکم و خط فکری او سامان‌دهندگانِ اصلی جریانِ کلامی نظریه‌پرداز هستند. ابومحمد هشام ‌بن حکم برجسته‌‌‌ترین متکلمِ امامی در عصرِ امام صادق و امام کاظم علیهما السلاماست. وی پیش از گرویدن به مذهب امامیه جهمی مذهب بوده۶ و بنابر برخی گزارش‌ها ارتباطات فکری‌ای با افرادی چون ابوشاکر دیصانی - از بزرگان ثنویان - نیز داشته است.۷ به این ترتیب، حتی اگر این گزارش‌ها نیز درست باشند، تنها می‌بایست به دوره کوتاهی از

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۴۸، ۵۲-۵۳.

2.. اقوام کرباسی و سبحانی، «‌مؤمن‌ الطاق و روش کلامی او»، ص۸۱.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۴۸.

4.. شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۲۱۸.

5.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۷۷.

6.. کشّی، رجال، ج۲، ص۵۲۷، ش۴۷۶.

7.. خیاط، الانتصار، ص۸۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
30

داشته است. به رغم این، گرایش فکری هشام ‌بن سالم نیز چونان مکتب کلامی هشام بن حکم چندان شناسانده نشده و اطلاعات ما از هوادارانی که پس از وی خط فکری او را ادامه داده باشند اندک است. ولی این مدعا بدین معنا نیست که رویکرد فکری او مقبولیت نداشته؛ چرا که حجم روایات مخابره شده از سوی او که تقریباً چهار برابر هشام ‌بن حکم است، و نقل احادیث هشام جوالیقی از سوی جریان محدثانِ متکلم - جریانی که سطح قابل توجهی از اندیشه مدرسه کوفه را پوشش می‌دهد - نشان از مقبولیتِ اندیشه او نزد عموم اصحاب در کوفه دارد.

گرایش فکری او را می‌توان در محمد بن ابی عمیر، علی ‌بن حکم الأنباری، حسن ‌بن محبوب، یعقوب ‌بن یزید، احمد ‌بن ابی نصر بزنطی و... دنبال کرد که چگونه این میراث به مدرسه قم منتقل شده است.۱

۱.‌۳. خط کلامی مؤمن الطاق

پس از زراره و هشام جوالیقی، ‌مؤمن الطاق مهم‌ترین متکلمی است که در کلام کوفه مطرح است. نام او ابوجعفر محمد ‌بن علی ‌بن نعمان است،۲ اما کمتر به نام شناسانده شده است. وی بر خلاف دیگر متکلمان مشهور که چندان پیشینه‌ای در اسلام و تشیع ندارند، در خاندانی شیعه و دوست‌دار حضرت علی علیه السلام رشد کرده است.۳ از ویژگی‌های او می‌توان ارائه مباحث آزاد با پیروان نحله‌های مختلف فکری، اطلاعات وسیع دینی، حضور ذهن و تیزهوشی، بهره‌مندی از روحِ نقد و قدرتِ بیان، جرأت و گستاخی در بیان مطلب و... اشاره کرد.۴ از او مناظراتِ زیبایی در اعتقادات و آثار متعددی۵ - که تقریباً همگی در عرصه کلام است - به جامانده که در کنار تصریح ائمه علیهم السلامو دیگر اصحابِ معاصر او نشان می‌دهد که ابوجعفر در دانش کلام متبحر و کارآزموده بوده است.

نخستین پی‌جویی‌ها از اندیشه و آرای‌ کلامی ‌مؤمن الطاق نکته‌‌‌ای را پیش رو می‌نهد مبنی بر این که میان او و امثال زراره و هشام جوالیقی فاصله چندانی در دیدگاه نیست. گزارش‌های اشعری

1.. گرامی، نخستین مناسبات، ص۱۰۵.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۲۵، ش۸۸۶.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۱۴۶و۱۸۲.

4.. برای نمونه، نک: کشّی، رجال، ج۲، ص۴۲۴-۴۲۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۷۴، ح۵.

5.. نک: نجاشی، رجال، ص ۳۲۵-۳۲۶، رقم۸۸۶؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۰۷؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۱۸۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37108
صفحه از 572
پرینت  ارسال به