29
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

است.۱ از او نیز روایاتی در باب استطاعت۲، معرفت۳ و... وجود دارد.

۱.‌۲. خط کلامی هشام ‌بن سالم

پس از زراره، ‌ابومحمد هشام ‌بن سالم جُوالیقی جُعفی از اصحاب بزرگ امام صادق و امام کاظم علیهما السلامیکی دیگر از متکلمان کوفه است.۴ گزارش فرقه‌ای با نام و نشان او - جوالقیه - در فهرست فِرَق شناسایی شده دورانِ مهدی عباسی۵ نشان از حضور تأثیرگذار کلامی او دارد. البته، نمی‌توان پوشیده داشت که خط فکری او چونان هشام ‌بن حکم سترگ و فربه نیست، اما می‌توان نشان داد که جوالیقی در متن تفکر امامیه در کوفه مقبولیتی فراگیر دارد. به هرحال، حضور او در سلسله طرق حدیث۶، نمایندگی مردمان کوفه در تعیین امام پس از امام صادق علیه السلام۷، حضور در مجالس مناظره در کنار بزرگان از متکلمان۸، نگاشتن آثار و رساله‌های کلامی مورد قبول۹ و گزارش‌های گونه‌گون از باور‌های فرقه جوالقیه۱۰ اعتبار و جایگاه او را در کوفه نمایان می‌سازد. با این همه فارغ از مناظرات و دفاعیات وی از باورهای امامیه، به دست دادن مبانی و تبیین عقلانی آن باورها نیز از جمله تلاش‌های اوست. گزارش‌های به‌جا مانده از نظریه‌های کوفیان در کتاب اشعری، به خوبی نشان می‌دهد که گرچه جوالیقی - مانند هشام ‌بن حکم - دستی در تمام موضوعات دقیق الکلام و جلیل الکلام ندارد، اما در موضوعاتی در باب بحث معرفت اضطراری۱۱، استطاعت۱۲، حقیقت اعمال انسان۱۳ و... اندیشه‌ورزی کرده و دیدگاه‌های ویژه‌ای

1.. کشّی، رجال، ج۲، ص۶۱۰، ش۵۷۸.

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵۱.

3.. همان، ص۴۱۲.

4.. نجاشی، رجال، ص۴۳۴، ش۱۱۶۵.

5.. کشّی، رجال، ج۲، ص۵۴۲، ش۴۷۹.

6.. نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۰، ح۳.

7.. کشّی، رجال، ج۲، ص۵۶۵، ش۵۰۲.

8.. همان، ص۵۶۴، ش‌۵۰۰.

9.. شیخ طوسی، فهرست، ص۴۹۳، ش۷۸۲.

10.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۴۶و۵۱-۵۳.

11.. همان، ص۵۸.

12.. همان، ص۵۲.

13.. همان، ص۵۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
28

مقابل نظریه هشام ‌بن حکم بود و با نظریه ‌مؤمن الطاق و هشام جوالیقی هم تا اندازه‌ای تفاوت داشت.۱ او کتابی کلامی در استطاعت و جبر نیز نوشته است.۲ فرقه‌ای نیز با نام و نشان او - الزراریة - در آثار فرقه‌نگاران ثبت و ضبط شده۳ که نشان از وجود یک خط فکری خاص برای او و اصحابش دارد.

پس از زراره، حُمران ‌بن أعین، برادر بزرگ او، پرآوازه‌ترین فرد این گروه ‌به‌شمار می‌آید و گزارش‌های گوناگونی بر توان‌مندی او در مجالس مناظره ثبت شده است.۴ روایات اعتقادی او به ویژه در باب فرق میان امام و نبی،۵ اثبات صانع۶ و... در مصادر اصلی حدیث امامیه طبقه‌بندی شده است.

عبداللّه‌ بن بُکَیْر‌ بن أعین یکی دیگر از این خاندان و از نامدارترین محدثان و از جمله اصحاب اجماع است که تفکر کلامی نیز دارد. اشعری از او در عداد هشام جوالیقی و زراره و محمد ‌بن حکیم یاد کرده و نظریه‌ای همانند نظر زراره در استطاعت را به او منسوب داشته است.۷ روایات اعتقادی او بیشتر در حوزه ایمان و کفر۸، استطاعت۹، غیبت امام عصر(عج)۱۰، توحید و عدل۱۱ جای گرفته است. عبدالملک ‌بن أعین را هم از یاران امام باقر و امام صادق علیهما السلامو فقیه دانسته‌اند.۱۲ او اگرچه کمتر از برادرانش زرارة ‌بن اعین و بکیر محضر دو امام بزرگوار را درک کرده ولی با رابطه‌ای که با معصومین علیهم السلام داشته، پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را دریافت ‌کرده است.۱۳ در آخر عبدالاعلی ‌بن أعین نیز از اصحاب فقیه امام باقر و امام صادق علیهما السلاماست. وی نیز همانند زراره اهل کلام و جدل و مناظره بود و در این مسیر توصیه امام صادق علیه السلام را هم داشته

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۵۲.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۷۵ و ۴۶۳.

3.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۷۶.

4.. برای نمونه، نک: مجلسی، بحار الانوار، ج۶۶، ص۳ و ج۲۳، ص۹.

5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۹و۱۷۱.

6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۹۵.

7.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۵۲.

8.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۳۸۴.

9.. شیخ صدوق، التوحید، ص۴۵۸.

10.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۷-۳۳۹.

11.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۲۸.

12.. زراری، رساله ابی غالب، ص۱۳۲و۱۳۵.

13.. برای نمونه، نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37417
صفحه از 572
پرینت  ارسال به