کتابهای یکصد تن از اصحاب امام صادقعلیه السلام را روایت کرده است.۱ مهمترین مشایخ وی عبارتاند از: ابن ابیعمیر، حسن بن محبوب، حسین بن سعید، حسن بن علی بن فضال، علی بن الحکم، محمد بن سنان، محمد بن اسماعیل بن بزیع، احمد بن ابینصر بزنطی و عثمان بن عیسی.
شاید بتوان ادعا کرد بیشترین میراثی که از کوفه به قم انتقال یافته، از طریق احمد بن محمد بن عیسی روایت شده است. بر پایه گزارش فهرستهای موجود، نام احمد بن محمد بن عیسی، در بیشتر طرق قمیها به میراث کوفه ذکر شده است. شیخ طوسی در طریق به میراث ۱۳۵ تن از اصحاب، نام وی را ذکر نموده و نجاشی نیز در طریق خود به میراث ۱۱۰ نفر از راویان حدیث از او یاد کرده است. در مجامع حدیثی نیز روایات احمد بن محمد بن عیسی از مشایخ کوفی به شکل گستردهای منتقل شده است. تنها در کتاب کافی ۴۸۲۸ روایت، و در تهذیب ۳۳۶۲ روایت از احمد بن محمد بن عیسی روایت شده است.
دو ویژگی در احمد بن محمد بن عیسی، جایگاه خاصی در انتقال حدیث به وی بخشیده بود. نخستین ویژگی، تلاش و همت والای او در اخذ میراث شمار کثیری از مشایخ کوفه است که وی را در برابر اقران خویش ممتاز ساخته است. ویژگی دوم، در موقعیت و جایگاه اجتماعی اوست که وی را در گسترش و نشر این میراث در قم یاری رساند. روایات احمد بن محمد بن عیسی را شخصیتهای برجسته حدیثی در قم روایت کردهاند که از آن جملهاند: سعد بن عبداللّٰه اشعری، محمد بن حسن صفّار، عبداللّٰه بن جعفر حمیری، احمد بن ادریس، محمد بن بطه قمی، علی بن ابراهیم، محمد بن احمد بن یحیی بن عمران، محمد بن یحیی و محمد بن علی بن محبوب.
آنچه بیان شد نمونهای است از کسانی که پیش از ابراهیم بن هاشم میراث کوفه را به قم انتقال دادند یا مانند احمد بن محمد بن عیسی، اگرچه با ابراهیم بن هاشم معاصر و همطبقهاند، به نظر میرسد در مقایسه با ابراهیم میراث بیشتری را منتقل کردهاند. نقش هریک از این مشایخ و میزان میراثی که منتقل کردهاند نیز بیان شد.
پرسش اصلی که تلاش خواهم کرد در ادامه به آن پاسخ دهم این است که چرا با وجود این افراد، نجاشی، طوسی و سایر اصحاب امامیه، ابراهیم بن هاشم را نخستین نشردهنده حدیث